A Queensferry Crossing nevű híd jellegzetessége, hogy a három pilonból kiinduló tartókábelek ferdén lefutva közvetlenül a hídtesthez csatlakoznak, vagyis nem hosszirányban futó főkábelekről ágaznak le függőlegesen.
A híd a skót főváros, Edinburgh tágabb környezetét köti össze Skócia északi vidékeivel a Firth of Forth, vagyis a Forth folyó széles deltatorkolata felett átívelve.
A Queensferry Crossing 2,7 kilométer hosszú, a hídtest legmagasabb pontja dagály idején is 210 méter magasságban húzódik a vízfelszín felett. Ez azt jelenti, hogy a híd alatt 48 kétszintes londoni városi busz férne el egymásra rakva.
A hídon, amelynek építése 2011-ben kezdődött, a munka legintenzívebb szakaszában tízezernél is többen dolgoztak, a 13 millió munkaóra alatt 35 ezer tonna acélt és 150 ezer tonna betont építettek be a királynő által a hétfői megnyitó ünnepségen „lélegzetelállítónak” nevezett szerkezetbe. A beruházás 1,35 milliárd fontba (450 milliárd forintba) került.
A Queensferry Crossing a harmadik híd a Firth of Forth felett. Az előzőt 53 évvel ezelőtt szintén II. Erzsébet királynő nyitotta meg, az első pedig még a XIX. században épült.
Az új hídon a tervek szerint évente 24 millió jármű haladhat át. Az autókat és főleg a magas építésű kamionokat és buszokat szélterelő elemek védik a Firth of Forth nagy erejű, váratlanul támadó hírhedt széllökéseitől.
A hidat hivatalosan 120 évi élettartamra tervezték, de szakértők szerint ennél jóval hosszabb ideig is fennmaradhat.