A traffipax Magyarországon a közúti sebességmérő műszerek köznyelvben elterjedt gyűjtőneve. De honnan ered valójában ez a kifejezés? Most eláruljuk.
Igazság szerint ez egy márkanév, mivel a nyolcvanas-kilencvenes években a Jenoptik Robot GmbH nevű német cég műszereit alkalmazták itthon sebességmérésre, melyek Traffipax modellnéven futottak. Ilyen volt például a Traffipax Mesta, a Traffipax Microspeed vagy a Traffipax Speedophot.
A köznyelv így hamar átvette a Traffipax szót, és azóta ez a név rajtamaradt a többi, nem a Robot cég gyártotta műszeren is. Magyarországon napjainkban radar- és lézerelvű eszközökkel találkozhatunk. A sebességmérő műszerek évről évre folyamatos szervizelést és hitelesítést igényelnek; a jogszabályi háttér változása miatt (18/2008 GKM rendelet) pedig csak elektronikus módon történhet a szabálysértések dokumentálása.
A lézeres készülékek 1996 körül jelentek meg az országban. Angol nevük a LIDAR (Light Detection And Ranging) mozaikszóból ered. A sebességet a közeledő (vagy távolodó) objektum távolságváltozásából számolják ki. A lézerek hatótávolsága nagyságrendekkel nagyobb, mint a radaroké, és mivel a lézersugár nyílásszöge rendkívül kicsi, így nem is szóródik annyira.
A mai, úgynevezett „szupertraffipaxok” típusa ARH CAM-S1, 2015-ben 160 darabot kapott ebből a rendőrség. Az eszköz több szabálysértés-figyelő üzemmódban is működik és kommunikációs egységgel is rendelkezik. A rendszer sebességmérésen kívül a szabálytalan sávhasználatot, vagy akár a piros lámpán történő áthaladást is automatikusan képes figyelni és a rögzített adatokat továbbítani.