Az autósport mindig is a teljesítmény hajszolásáról szólt, évtizedekkel ezelőtt is az volt a cél, hogy a maximumot hozzák ki gépből és emberből egyaránt. Ebben a csodás küzdelemben olyan járművek születtek, amelyek a mai napig feltüzelik az autók iránt érdeklődőket – közülük gyűjtöttünk össze tíz rendkívül izgalmas példányt.

10. Peugeot 205 T16

Lenyűgöző haramiákat szült a 80-as évek közepének márkaversenye a raliban, ezek egyike a középmotoros, összkerékhajtású, rendkívül fürge és fordulékony 205-ös volt. A 900 kilós parányi autóban a középre szerelt 1,8-as, turbós motor 400 lóerő körül teljesített, és Ari Vatanennel a kormánynál sokkolta a mezőnyt: a hanyatló Lanciákat és feljövő Audi Quattrókat egyaránt.

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 1

9. BMW 3.0 CSL

A számos aranyba foglalt dátum egyike Münchenben 1975. Létrejött a BMW Észak-Amerika, majd nem sokkal később a klasszikus, piros-sötétkék-világoskék csíkozású 3.0 CSL megszerezte első győzelmét Sebringben. A 12 óráson diadalmaskodó BMW a hathengeres motortól a fékrendszerig számos olyan újítást hozott, ami a márka utcai autóinak később fontos alkotóelemévé vált.

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 2

8. Plymouth Belvedere GTX

Pár éve volt szerencsém összefutni Richard Pettyvel Goodwoodban, ahol a bajuszos-kalapos legenda nyugisan végiggurult a híres felhajtón a több 43-as rajtszámú Plymouthja közül az 1967-essel. Felállt mindenki hátán a szőr, és beleremegett a talpunk alatt az aszfalt a most 50 éves, természetesen V8-assal hajtott egykori Nascar-versenyautó hangjától.

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 3

7. Audi 90 IMSA GTO

Habár a T16-os Evo2-es változatára válaszként megszületett 1985-ben az Audi Sport Quattro S1-es, ráadásul Walter Röhl hajtotta, mégsem ezt választottuk be összeállításunkba. Hanem a világ legkülönlegesebb 14-es felnijein az IMSA GTO-ban futó 90-est. Van valakinek ellenvetése az alábbi képet látva? És ha eláruljuk, hogy 720 lóerőt tudott ez a quattro közel 30 éve?

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 4

6. Porsche 935/78

Minden idők legkecsesebb sportkocsija, az 1978-as Le Mans abszolút sztárja, a beceneve Moby Dick – lehetne sorolni a Martini-fényezésével is híressé vált 935-ös ismertetőjegyeit. Úgy tessék erre a törékenynek tűnő Porschéra nézni, hogy 40 éve olyan 800 lóerőt tudott, ami az 1030 kilós tömeget 300 km/óráig repítette a versenypályán.

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 5

MI AZ A HUNGARORING CLASSIC?

Közép-Európa legnagyobb klasszikus autó fesztiválja ellátogat Magyarországra is szeptember végén (2017. szeptember 29 – október 01.). A Hungaroringen 250 csapat összesen 350 versenyzője áll fel a rajtrácsra, természetesen nem egyszerre, különböző kategóriákban. A Classic Endurance Racing-sorozat 2004-ben kelt életre jelenlegi formájában és az indulóknak lehetőségük van összemérni tudásukat Európa legszebb pályáin: Le Mans, Jarama, Spa-Francorchamps, Dijon-Prenois, Monza, Paul Ricard. Idén pedig első alkalommal rendezik meg a klasszikus autók versenyét Magyarországon.

12 éves korig ingyenes a belépő, részletek, programnaptár és jegyvásárlás itt.

 

5. Lotus 49

A legendás Colin Chapman egyik legjobban sikerült F1-es versenyautója, a mindössze 503 kilós szivar, mégis talán egy hihetetlen névsor teszi örökké az egyik legmenőbb négykerekűvé. Azoké, akik a 60-as évek második felében vezették. Graham Hill, Jochen Rindt, Mario Andretti, Emmerson Fittipaldi, de mind közül is az abszolút legnagyobb, Jim Clark.

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 6

4. Ford GT40

Nagyjából ugyanekkor (1964 és ’68 között), de immár Le Mans-ban a Ferrarik felzabálását kapta feladatul a népautókat gyártó Ford vezetésétől a GT40-es. Ami sikerült is, sőt, idővel Daytonától a Nürburgringig számos versenyen keresztbe tett az ellenfeleknek a 4200-as, 4700-as, vagy éppen 7000-es, de mindig V8-as blokkal szerelt szuperautó.

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 7

3. McLaren-Honda MP4/4

Miközben tragikus időszakot él át a Forma-1-ben ma a brit-japán páros, a szuperszonikus előd a világ egyik legértékesebb veterán sportkocsija. Egyúttal rekorder: 1988-ban 15 futamot nyert vele a Prost-Senna páros a 16 futamból, akkor éppen utóbbi lett a bajnok. Egy évre rá fordult a kocka, a brazil szuzukai diszkvalifikálása után francia csapattársa ült fel a trónra. Ami azonos volt mindkét évben: a rettegett McLaren-Honda esélyt sem adott senkinek a világelső szériában.

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 8

2. Mercedes-Benz 300 SLR

Regényt lehetne írni a Rudolf Uhlenhaut által tervezett kétüléses 1955-ös évéről. Két hihetetlen pilóta (Fangio és Moss), a Mille Miglia, vagy éppen a sportkocsi-világbajnokság megnyerése, majd Le Mans-ban egy tragikus baleset mind-mind benne vannak abban, hogy ma a 300 SLR eredeti példánya a világ legdrágább versenyautói közül is kimagasodik.

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 9

1. Porsche 917K

Nyitóképünk, vagy éppen ez itt már sokat sejtet a drámai megjelenésű stuttgarti versenyautóról. A Porsche első Le Mans-i győzelmét 1970-ben szállító 917K-t 12 hengeres motorja 2,3 másodperc alatt lőtte ki 100-ra, szinte hihetetlen, de 5,3 alatt volt 200-on, és teszt közben mértek vele 390 km/órás sebességet is. Ki ne rakná ki mai kedvencét a garázsából ezért?

Top10: A legmenőbb veterán sportautók 10