Tök jó, hogy aki elektromos, vagy legalábbis konnektorról is tölthető hibrid autót vesz, egész csomó adókedvezményt kap, a tisztán elektromos autókra még másfél millás állami támogatást is, egy kis extra pénzért pedig kaphat egy olyan mindentvivő dzsolidzsóker pléhkártyát a kocsija elejére és hátuljára, amivel ingyen parkolhat Budapesten és több vidéki városban. No de meddig lesz ez így?
Több autógyártó is jelezte már (Audi, BMW például), hogy stratégiai terveiben 2025-re nagyjából 25% tisztán elektromos termékaránnyal számol. És ez már csak nyolc év! Ha feltételezzük is, hogy a nem prémium tömeggyártók lassabban állnak át, vagy hogy Magyarország keleti blokkos társaival együtt még évtizedekig megmarad a nyugat-európai levetett, használt kocsik gyűjtőhelyének, akkor is egyértelmű, hogy a mai zöld rendszámos idill nem tarthat örökké.
Pár napja az ELMŰ-ÉMÁSZ büszkén bejelentette, hogy tucatnyi új elektromos autóval bővítette flottáját és innentől ha csak tehetik, elektromos autókat vesznek cégautónak. Miközben az új zöld rendszámos szolgálati kocsik halkan surrogtak körülöttünk a cég székházának udvarán, Vígh Zoltánnal, az elektromos mobilitást koordináló félhivatalos szervezet, a Jedlik Ányos Klaszter közkapcsolati vezetőjével beszélgettünk arról, meddig élvezhetik a privilégiumokat a villanyautók vásárlói, sofőrjei.
Nos; a magyar állam nem a hosszú távú előrelátásról, megfontolt stratégiatervezésről híres, nemzeti hagyományainknak megfelelően inkább a „hej, ráérünk arra még” módszer hívei a közhatalom gyakorlói. Így egyelőre semmilyen konkrét terv nincs arra, hogyan kellene visszaszorítani a mai kedvezményeket akkorra, amikor már esetleg nem is lehet más autót kapni, csak elektromost. Időtávokról, arányokról így semmit nem lehet sejteni, de valószínű, hogy az első lépés a konnektoros hibridek kivonása a kedvezmények alól.
Ennél is korábban be fog következni az utcai gyorstöltők ingyenességének megszűnése. Idén júliusban készült el az a kormányrendelet (170/2017. (VI. 29.) Korm.rendelet), amely szabályozza a nyilvános töltőket üzemeltető vállalkozások számára a töltéshez, sőt, a töltő melletti parkolóhely elfoglalásához köthető díjak beszedésének feltételeit. Van, aki gyorsan reagál: Szörényi András kollégám már ki is csengetett két órára háromezer forintot egy balatoni hotel nyilvános, de immár fizető gyorstöltőjén az Opel Ampera E tesztautóra, és sikerült is neki mintegy 34 kilométernyi hatótávot betölteni a kocsiba ez idő alatt. 34 kilométer 3000 forintért: ennél még tán egy ZIL-lel is olcsóbb az autózás!
Az ingyenparkolást másfél éve vezette be a főváros a zöld rendszámos autók számára. Úgy tudjuk, a rendelet két évre született és egyelőre Budapest vezetése nem tervezi a visszavonását vagy módosítását, de előbb-utóbb kezdeni kell valamit az ingyenparkolással, akár önkormányzati bevételkiesési, akár forgalomszabályozási okokból. Ma Magyarországon kb. 3200 zöld rendszámos autó van, ennek kevesebb mint fele konnektoros hibrid. Ez a kis állomány jórészt Budapestre koncentrálódik, és bizony már ma is vannak sorbanállások az utcai töltőkért, ma is egy csomó parkolóhelyet ezek a kocsik állnak le – ingyen, időkorlát nélkül.
A villanyautó-vásárlásra adott állami támogatás sem tart örökké. A kétmilliárdos keret nagyjából 1300 elektromos autó vásárlására elég, a vásárlási feltételeket pedig épp most enyhítette a kormány, már nagyobb céges flották beszerzéséhez is fel lehet venni a támogatást.
A zöld rendszám ideje előbb-utóbb lejár; használja ki mindenki a könnyített vásárlás majd a szabad nagyvárosi parkolás örömét, amíg teheti. Még ha a magyar államnak semmiféle terve nincs is arra, hogy vezesse ki a mai kedvezményrendszert bizonyos villanyautó-arány után, ennek az intézkedésnek szükségszerűen meg kell történnie.