Évtizedekkel ezelőtt a buszok inkább a teherautókra hasonlítottak, mivel sok, közös főegységben osztoztak. Újabban több modell mutat hasonlóságot a villamossal, hiszen egyre inkább sikerül kitolni a csuklós buszok befogadóképességét. A Van Hool Exqui.City-t stílusosan „trambus”-nak, vagy villamosbusznak hívják. Ennek oka, hogy a járművet a villamosokhoz hasonlóan középre épített vezetőállással szerelték fel.

Bár itt, Közép-Európában ettől biztosan a fejéhez kap egy üzemeltető, Nyugat-Európában szeretnek kísérletezni ezzel-azzal. A Exqui.City 2011-ben született meg. Létezik belőle 24 méteres dupla csuklós és 18 méteres szimpla csuklós változat is. Eddig több mint 200 darabot értékesítettek a modellből. Többek között az osztrákok, a franciák, a svédek és az angolok kaptak rá erre a kialakításra. A holland gyártó szándékosan alternatív hajtásokkal, így biogáz-hibrid, teljesen elektromos, illetve mostantól hidrogéncellás hajtáslánccal értékesíti.

A hidrogéncellás változatból mindjárt 8 darab, Franciaországban áll forgalomba. A Pireneusok északi oldalán található Pau városa külön BRT ( Bus Rapid Transport system) vonalakon fogja használni az egyenként 125 utas szállítására alkalmas buszokat. A franciáknak azonban várniuk kell egy kicsit a különleges járművekre, ugyanis azok 2019 második felében jelenhetnek meg a város útjain.

Ezen buszok működése teljesen környezetbarát. A különleges Exqui.City  üzemanyag celláiban a hidrogén és oxigén egyesülésével elektromos áram jön létre, melyet a jármű motorja használ fel. A cellák működése során semmilyen egyéb más melléktermék nem keletkezik, mint víz. Az autóbusz hajtását ugyanakkor további elektromotorok is segítik, melyek az akkumulátorokban eltárolt áramot használják fel. Ennek köszönhetően a jármű komfortos, probléma mentes utazást tud biztosítani a fedélzetén tartózkodók számára.

Az elektromos-hibrid Exqui.City 300 kilométeres hatótávval rendelkezik, viszont mindössze 10 perc alatt teljesen feltölthető hidrogénnel. A Van Hool eddig több mint 50 darab hidrogén buszt értékesített a világon, ami első ránézésre nem tűnik soknak. Holott ezzel az értékesített mennyiséggel már jelentős tapasztalatra tett szert. Kérdés, hogy mire lesz elég? Valóban a villamosra hasonlító, hidrogén buszoké lesz a jövő?