A világ teherforgalmának jelentős részét szállító, hatalmas óceánjáró hajók gázolajjal üzemelnek, és mint mindig mást a közlekedésben,  őket is utolérték az emissziós szabályozások: 2020-tól a jelenleg érvényes határérték egy hetedére (!) csökkentették az üzemanyag megengedett kéntartalmát.

Erre jó, bár meglehetősen költséges megoldást jelentenek az LNG-vel, azaz cseppfolyós földgázzal üzemeltetett hajók: egy ilyen hajó megépítése a Nikkei japán gazdasági folyóirat szerint egymilliárd jennel többe kerül a hagyományos dízelüzemű vízi járműveknél, a váltás viszont elodázhatatlan.

Az autóiparban elsőként – egyelőre egyetlenként – a Toyota lépett: három hajózási vállalatával közösen elhatározták, hogy a következő években több mint húsz vadonatúj LNG-s hajót állítanak szolgálatba. A beruházás összköltsége 200 milliárd japán jenre, azaz mintegy 470 milliárd forintra rúg.

Környezetvédelmi világelsőség a Toyotától 1

A Toyota jelenleg 60 hajón szállítja szerte a világba autóit, a legnagyobb hajókon akár 7000 gépkocsi is elfér. Elsősorban a legnagyobb hajókat váltják ki az új, tiszta üzemű járművekkel.

A költség magas, viszont járulékos előnnyel is jár: a hajóipar földgázra való átállása Japán általános LNG infrastruktúrájának fejlődéséhez is hozzájárulhat. Kormányzati és ipari összefogással Yokohama kikötőjét 2020-ra nemzetközi LNG-tároló központtá fejlesztik; a beruházás tervezett összértéke eléri a 6 milliárd jent (körülbelül 14 milliárd forintot).