Tömegek zarándokolnak nyaranta az angliai Goodwoodba, ahol Lord Charles Gordon-Maddox birtokán kirobban sírjából a múlt, a tetszhalott álomgépek pedig úgy rúgják a sarat, égetik a gumit, mint fénykorukban.
Nem a szokásos szőnyegre állított, épp talán beindított veterán versenygépek dominálnak, a hangulatot visszaadni pedig szinte lehetetlen. Vannak videók, vannak átérzéssel írt cikkek, és csodás képek, de mégis, ahogy a 40-50 éves öreg versenyautók irdatlan kipufogójából kicsapnak a lángok, azt testközelből kell érezni.
Angliával, és a goodwoodi fesztivállal viszont akad egy kis probléma. Messze van, és bár megéri a szent zarándoklatot, idén közelebb is rendeznek benzinszagú, különleges múltidézést. Mindössze Mogyoródra kell kilátogatni, mert szeptember utolsó hétvégéjén rendezik meg a Hungaroring Classicot, ami tényleg páratlan élményt kínál az olajos vasak szerelmeseinek.
Ennek apropóján összeszedtük, miért jó a világnak, és legfőképp nekünk, nézőknek egy ilyen rendezvény.
A gépszag
Steril körülmények között esélyünk sincs érezni az autók lélegzetvételét, az olaj, kipufogógáz nyers, orrba toluló illatát, a célegyenes végén elmért féktávon égett gumi szagát. Itt lesz rá esély, nyílnak majd a pillangószelepek a Ferrari 512s tizenkét hengeres motorján, röfögve vesz levegőt a Porsche 917 több mint ezer lóerős boxerje, vasárnap pedig a KGST-versenyautók közép-európai viadalán biztos, hogy kihegyezett kétütemű motorok füstpamacsaiba is beleszippanthatunk.
A rezgés
Direkt nem írtunk motorhangot. Elég sok Youtube-videó akad, ahol a veteránokat életre keltik, de azt egyik sem adja vissza, amikor személyesen, saját testünkkel, fülünkkel vagyunk tanúi egy ilyen eseménynek. Amikor a veszélyesebb, ma már felelőtlennek bélyegzett kor emlékei, a felejthetetlen C-csoportos kocsik életre kelnek, akkor egy pillanatra megáll az idő.
Valósággal berobbannak, a Porsche 956 agresszív lóerőgyára már alapjáraton megrengeti a földet, és szerencsére nem lesz egyedül, jönnek a Nissan és a Toyota kortárs versenygépei, valamint a Mercedes C-csoportos autója, a Jaguar klasszikusan szép, anno a Silk Cut cigarettamárka lilájára fújt prototípusa. Valódi, lelátót rengető motorhangorkán várható, olyan szemérmetlen benzinpusztítás, amihez ma már egy versenysorozat sem adná a nevét.
Valódi akció
A veterános rendezvényeken általában átlagtartó megmérettetésen vesznek részt az indulók. Ez nekik komoly, izgalmas kihívás, a nézőknek azonban kevésbé, hiszen a meghatározott időre, meghatározott távon haladó kocsik leginkább lépésben suhannak, kemény igénybevétel nélkül.
Esetünkben más a helyzet, a legtöbb kategóriában valódi küzdelem zajlik a pozíciókért, nyilván mindenki tudatában van az általa terelt gép értékének, de amikor a verseny hevében elszabadulnak az érzelmek, akkor elhomályosodnak az árcédulák.
2014-ben például a Mr. Beant alakító színész, Rowan Atkinson szenvedett komoly balesetet egy hasonló veterános versenyen. 1964-es Frod Falcon Sprint típusú versenyautójának volánja mögött ült, mikor az előtte lévő versenyző elvesztette az irányítást autója felett, megpördült a pályán és Atkinson frontálisan összeütközött vele.
Még komolyabb volt a Goodwood Members Meetingen 2015-ben történt ütközés, két milliárdos értéket képviselő veterán ütközött. A Mercedes 300 SLS, és a Lister-Knobbly versenyautó csúnyán összetört, tehát a rizikó valós, a pilóták pedig vállalják a kockázatot, sőt szó szerint a halálos veszélyt, mivel ezek a gépek eredeti formában, koruk biztonsági színvonalán lépnek pályára.
Egyre ritkább lesz
Még pályán tartanak fél évszázados matuzsálemeket, de ahogy telnek az évek, és az értékük csillagászatiból a felbecsülhetetlen kategóriába kúszik, úgy kerülnek ezek is végleg vissza a csendes gyűjteményekbe, elvégre az ókori agyagedényekben sem savanyítunk már káposztát. Tehát meg kell becsülni minden olyan alkalmat, ahol a féktelen sebesség, a halálos veszély, a lóerőmánia évtizedeinek állítanak emléket. Egy ilyen hétvégén betekintést nyerhetünk azokba az évekbe, amelyeket joggal nevezünk az autóversenyzés aranykorának.
Hol, mikor, mennyiért?
2017. szeptember 29. és október 1. között olyan versenyautók állnak rajthoz a Hungaroringen, amiket hétköznapi halandó csak a Youtube-on láthat. A több évtizedes gépekkel valódi gyorsasági autósportra számíthatunk, ami egészen más, mint a maga nemében szintén értékelendő átlagtartó veteránverseny, ahol a résztvevők célja másodpercre az előírt idő alatt teljesíteni a távot és a feladatokat koros járművükkel. Jegyet venni legegyszerűbben itt lehet.
A napijegy ára a cikk írásakor 5900 Ft szombatra és vasárnapra is, de ésszerűbb a teljes hétvégére érvényes belépőt megvásárolni 6900 forintért. A gyermekjegy ingyenes, a korhatár 14 év, de a nézőszám felmérése érdekében meg kell váltani a nulla forintos jegyet és a belépés csak felnőttjeggyel együtt váltva díjtalan. VIP-jegy, fodrásszal Létezik VIP jegy is, ára napi 190 euró vagy a teljes hétvégére 355,6 euró, ami átszámítva 59 illetve 110 ezer forint.
A belső parkoló használata, az étel-italellátás és több más szolgáltatás mellett a csomaghoz hajszobrászat is tartozik: a vállalkozó szelleműekre hatvanas évekbeli frizurát varázsol összesen 10 fodrász. A rendezvény programja 29-én, reggel fél 9-kor a VW Bogár-klub felvonulásával indul, onnantól szabadedzésekkel telik az idő. 14.05-kor komolyra fordul a dolog, először a C-csoportos autók majd a többi kategória mezőnyének időmérő edzésével. 30-án is 8.30-kor indul a program, rögtön a Ferrari-parádét lehet megcsodálni.
A versenyek kezdete 13 óra 20 perc, az Euro F2 Classicot követi a többi sorozat. A ’60-as évekbeli hosszú távú versenygépek zárják a napot 16.20-kor rajtoló futamukkal. Aki csak egy napra tud kilátogatni, inkább a vasárnapot lője be erre a programra, mert október elsején lesz a KGST-versenyautók Közép Európai Viadala. Kilencre írták ki a rendezők az edzést, 17 óra 40-re az esemény zárófutamának választott futamot. Persze ne gondoljuk, hogy ez csak a férfiak programja, igazi családi napra kell számítani, a szervezők mindenkinek kínálnak programokat.