Szeptember 19-én elindult a TSM, azaz a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer, amitől azt várják vezetőink, hogy jelentősen megnő a túlsúllyal közlekedő járművek kiszűrésére irányuló ellenőrzés hatékonysága.
A túlterhelt tehergépjárművek fokozott mértékben károsítják az utakat, a szabályszegő gyakorlat baleseti kockázata is nagyobb (pl. a hosszabb fékút miatt). A vagyonvédelmi és közlekedésbiztonsági megfontolásokon túl kiemelt szempont a versenyegyenlőségé is, a túlsúllyal nagyobb haszonnal közlekedtetett járművek rontják a jogkövető vállalkozások piaci helyzetét. Ezek miatt vált szükségessé a TSM kiépítése, írja az Útdíj.hu.
Íme a térkép, ezeken a helyeken állították, vagy állítják fel a kapukat
A projekt során a járművek megállítását nem igénylő, automatikus működésű mérőállomásokat alakítanak ki. A mérési pontokon olyan érzékelőket (WIM = Weight In Motion szenzorokat) telepítenek, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni. Ha az automatikus mérés megállapítja, hogy a jármű túlterhelt, helyszíni ellenőrzés után vagy objektív felelősség alapján is kiszabható a bírság.
Mire számít a kormány?
- A jelenlegi 2 százalékról várhatóan 51 százalék felettire nő az ellenőrzési lefedettség a tengelysúlymérés tekintetében.
- Rövid távon nő, hosszú távon csökken a bírságok száma.
- Közép-, illetve hosszú távon lényegesen csökken a túlsúlyos tehergépjármű-forgalom.
- Csökken a tengelyterhelés- és össztömegmérés átfutási ideje.
- Az objektív felelősség bevezetésével a közigazgatási eljárási ügyek hatékonyabb lebonyolításával csökken az átfutási idő.
Mennyire büntethetnek?
A jelenleg hatályos, 30-500 ezer forintos bírságtételeket a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm.rendelet rögzíti.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium holnapján az alábbi büntetési tételek vannak feltüntetve:
500 kg össztömeg- vagy tengelytúlterhelés felett:
- 5%-ig 30 ezer Ft. Felelős: feladó
- 5%-tól 10%-ig 80 ezer Ft. Felelős: feladó
- 10%-tól 20%-ig 200 ezer Ft. Felelős: felrakó
- 20%-tól 30%-ig 350 ezer Ft. Felelős: szállító
- 30% felett 500 ezer Ft. Felelős: gépjárművezető
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete a témával kapcsolatban fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy a TSM-rendszerben az objektív ágon működő – azaz megállítás nélküli – ellenőrzéseknél 2017. december 31-ig nem szab ki bírságot a hatóság. Van tehát pár hónap felkészülési időszak. Az állam képviselői több helyen is hangsúlyozzák, hogy a hatékonyabb ellenőrzési rendszer bevezetésével a bírságok száma minden bizonnyal nőni fog, azonban a rendszer célja nem többletbevételek előteremtése, hanem a jogkövető magatartás előmozdítása. A bevételek átmeneti növekedés után hosszú távon várhatóan fokozatosan csökkennek majd a jobb ellenőrzési lefedettség, és így a jogkövető magatartás általánossá válása miatt. Legalábbis a TSM elemzői szerint, hiszen a VÉDA bevezetésével is ez lett volna a cél, de sajnos nem csökkent számottevően a gyorshajtók száma, így a büntetések sem.