Vágyaink ragacsos hálójába ragadva vadászunk használt kocsikra. Próbálunk józanul, észérvek mentén választani, de a legtöbben hallgatunk a szirének hívó énekére, és elhisszük az autópályára tervezett, keveset fogyasztó, erős dízel német prémiumautóról, hogy abba tizenvalahány év alatt csak 150 ezer kilométert sikerült bepakolni.
Pedig akad olcsó, garázsban élő kocsi, csak ezek más kategóriából kerülnek ki. Olyan típusok ezek, amelyek nem kerülnek fel a legnépszerűbb külföldről behozott autók listájára, általában kevesen látják meg bennük a potenciált, pedig ha a futott kilométer mérvadó, akkor ezek között akadhat őszinte példány.
Lada 2104/2105 – A jó öreg kocka még messze van az értékes veterán státusztól, pont ezért akad még pár megbecsült, békebeli darab nyomott áron. Használati tárgyként már kevesen vágynak rá, így nyitott a terep az önmegvalósításra, amire egy keveset futott példány kitűnő alap lehet.
Renault Thalia – Vidéken rengeteg család mobilitását biztosítja a Clio alapjaira épített puttonyos francia, amit általában nagy becsben tartanak. Akkor használják, amikor igazán kell, így már 980 ezerért lehet bőrkormányos, 2006-os 75 lóerős Thaliánk, ha nagyon akarjuk.
Chevrolet Lacetti – Az alig ezer köbcentis, főleg városi használatra belőtt autókon túl is van élet egymillió alatt. 109 lóerővel, 1,6 literes motorral, 16 szeleppel kecsegtet a dél-koreai autógyártás egyik ékköve. Debrecenben épp új gazdát keres egy 75 ezret futott, második autóként keveset használt darab 975 ezer forintért.
Skoda Felicia – A cseh típusokból igazán mély a merítés, Felicia, Fabia bőven akad egymillió alatt, Feliciából 500 ezer körül már a lakótelepi garázsok királynője címet elnyert példányok között válogathatunk, hobbiból zsírozott csavarokkal, kispárnával védett utasüléssel.
Opel Astra F – Ma már lógó belű melós gépként tengődik a legtöbb, vagy fiatalok tanulnak vele vezetni, de a Szentgotthárdon legyártott nyolcvanezer darabból akad még pár, ami vidáman viseli a múló éveket. Ez a háromajtós például 1,7 literes dízellel az örök élet ígérete, az Isuzu-féle japán blokk még békebeli kotyogó, nem egy végletekig fokozott, kifacsart technológia. Cserébe csak 82 lóerőt tud, de azt addig, amíg lesz még gázolaj a Földön.
Ford StreetKa – A lista furcsa kakukktojása. Több darab is eladó egymillió alatt, ritkán használt kabrióhoz méltó alacsony futással. „Mindössze 95 lóerős a StreetKa motorja, ami elméletileg kevés a sportossághoz. Ám a kitűnő váltó, a remek kormányzás ellensúlyozza a lóerőhiányt, az élmény pedig garantált, hiszen az autó teteje nyitható.” – írtuk az autó tesztjében, 2003-ban.
Lada Niva – A legnépszerűbb orosz terepjáró nem országokon átívelő autópályás csapatásra való, és ez meglátszik a futott kilométerek számán is, több mint egy tucat akad egymillió forint és százezer kilométer alatt.
Suzuki Swift – A Daciánál olcsóbban kevés kilométert csak a jó öreg Swift kínál. Rengeteg akad, rengetegről lemállott már a kabát, de azért ebből a típusból létezik még a főleg garázsban pihenő, nagypapa kivitel. A linken elérhető 1,3 literes motorral szerelt, kifejezetten egészséges állású darab 599 ezerért keres új gazdát, 42 ezer kilométerrel. Már ha igaz.
Dacia Logan I. – Ha olyan autó kell, ami bőven elég tágas a családnak, viszonylag korszerű, megbízható és nincs benne több mint százezer kilométer, a Dacia Logan két kézzel nyújtózva jelentkezik a pozícióra. Aki a kiadásokat és a használtautó-vásárlással járó rizikót szeretné csökkenteni, annak a Logan megkerülhetetlen választás. 950 ezerért 43 ezret futott 2005-ben forgalomba állított példányt is találtunk, amit gazdája csak Dacia Logan MCV-re, vagyis kombira cserélne.
Hyundai Atos – A szomorú, vagy inkább riadt szemű dél-koreai városi kisautóból bőven akad százezres futás alatt, 630 000 forintért már beleülhetünk egy 49 ezer kilométert megtett, egygazdás Atosba.
Bár már új korában sem volt csábító, Szörényi András korabeli tesztje alapján az Atosban vegytisztán a 80-as évek uralkodnak, biztonságérzetben az Atos nem sokat mutathat fel. Az autó ma már szokatlanul vékonydongájú, sovány kis ajtókkal. Térdünkhöz közel a műszerfal, szűretlenül kapjuk a motorzajt és egyáltalán nincs oldallégzsák.