Walter Frey bácsi (semmi köze az Emil Frey nevű autókereskedő céghez) kiváló autókereskedő, nagy világjáró és kedves életművész. A Csehszlovákiában született, de ’67 óta Németországban élő Mazda-dealernek ma úgy ötven alkalmazott dolgozik vállalkozásaiban, ő pedig megteheti, hogy csak a hobbijának éljen. Két fiával együtt öreg és ritka Mazdákat gyűjt és restaurál, majd elhelyezi őket saját házi múzeumában és büszkén mutogatja kollekcióját annak, aki arra jár. Most éppen autós újságíróknak, hisz a Mazda márkaképviseletei egy kis PR-akció keretében rázúdították Európa számos országának autós újságíróhadát.
Elképesztő fazon az öreg. Lelkesen udvarolt a látogató csapat valamennyi hölgytagjának, nagy átéléssel mesélte gyűjteménye minden tagjának történetét (és remekül szórakozott ezeken közben), valamint végig sugárzott belőle, mennyire odavan a régi autókért, pláne a régi Mazdákért. Mint mondta, a teljes tárlat összesített értéke talán fedezné egy darab Mercedes SL300 Gullwing vételárát, de ő nem szereti a Gullwinget, ráadásul neki is van szárnyas autója:
Autozam AZ-1: a Mazda almárkája alatt árult kei-carban valójában Suzuki-féle 650-es turbómotor van, 64 lóerővel
Autozam AZ-1: a Mazda almárkája alatt árult kei-carban valójában Suzuki-féle 650-es turbómotor van, 64 lóerővel
Fotó megosztása:
Az épület is jópofa: villamosremíznek épült 1897-ben
Az épület is jópofa: villamosremíznek épült 1897-ben
Fotó megosztása:
A 120 autós gyűjtemény egyik büszkesége a Cosmo, ez ihlette a céges 3-as ötletes matricázását is
A 120 autós gyűjtemény egyik büszkesége a Cosmo, ez ihlette a céges 3-as ötletes matricázását is
Fotó megosztása:
Hatalmas Cosmo a falon; a Wankel-motoros kupét 1967-től 72-ig gyártották
Hatalmas Cosmo a falon; a Wankel-motoros kupét 1967-től 72-ig gyártották
Fotó megosztása:
Alig több mint 1500 példány készült belőle
Alig több mint 1500 példány készült belőle
Fotó megosztása:
Mintha nem lenne motorja: az ezer köbcentis Wankel-blokk eltűnik a segédberendezések között
Mintha nem lenne motorja: az ezer köbcentis Wankel-blokk eltűnik a segédberendezések között
Fotó megosztása:
Walter Frey, a büszke Mazda-gyűjtő. Két fiával együtt saját kezűleg restaurálja a kocsikat
Walter Frey, a büszke Mazda-gyűjtő. Két fiával együtt saját kezűleg restaurálja a kocsikat
Fotó megosztása:
Ilyenekkel kezdte a Mazda: második világháború utáni egyszerű kisáruszállító
Ilyenekkel kezdte a Mazda: második világháború utáni egyszerű kisáruszállító
Fotó megosztása:
Az előgyújtást kézzel kellett rajta állítani
Az előgyújtást kézzel kellett rajta állítani
Fotó megosztása:
Fura karakterek az orrdíszen
Fura karakterek az orrdíszen
Fotó megosztása:
Ezek a kis törpeautók azt jelentik a japán népléleknek, amit az olaszoknak az 500-as Fiat, a németeknek az Isetta
Ezek a kis törpeautók azt jelentik a japán népléleknek, amit az olaszoknak az 500-as Fiat, a németeknek az Isetta
Fotó megosztása:
Egy gyönyörű kisteher 1966-ból, farmotoros, mint a T3-as Transporter
Egy gyönyörű kisteher 1966-ból, farmotoros, mint a T3-as Transporter
Fotó megosztása:
Mazda Chantez egyenesen a gyerekkori autóskártyámról! Kétütemű, 35 lóerős, 360 köbcentis motor van benne, ezzel a korabeli kei-carok között nagyon erősnek számított
Mazda Chantez egyenesen a gyerekkori autóskártyámról! Kétütemű, 35 lóerős, 360 köbcentis motor van benne, ezzel a korabeli kei-carok között nagyon erősnek számított
Fotó megosztása:
Mazda Luce, olasz dizájnnal
Mazda Luce, olasz dizájnnal
Fotó megosztása:
Egy RX3, gyönyörű kis Wankel-kupé
Egy RX3, gyönyörű kis Wankel-kupé
Fotó megosztása:
Amerikai _Mazdák, klasszikus detroiti családi kombi és kupé kicsinyített másai
Amerikai _Mazdák, klasszikus detroiti családi kombi és kupé kicsinyített másai
Fotó megosztása:
115 lóerős ez a 77-es kupé
115 lóerős ez a 77-es kupé
Fotó megosztása:
A hátsó elülső ablakot is elektromos motorral lehet leengedni
A hátsó elülső ablakot is elektromos motorral lehet leengedni
Fotó megosztása:
Ez a kocsi nincs: egy burmai Mazda-üzem készített, a hirosimai központban simán letagadták Frey úrnak, hogy valaha is készült volna ilyen Mazda
Ez a kocsi nincs: egy burmai Mazda-üzem készített, a hirosimai központban simán letagadták Frey úrnak, hogy valaha is készült volna ilyen Mazda
Fotó megosztása:
A világ egyetlen Wankel-motoros busza
A világ egyetlen Wankel-motoros busza
Fotó megosztása:
Egy autómentőnek átalakított Rotary Pickup, Wankel-motoros kisteher
Egy autómentőnek átalakított Rotary Pickup, Wankel-motoros kisteher
Fotó megosztása:
Egy autómentőnek átalakított Rotary Pickup, Wankel-motoros kisteher
Egy autómentőnek átalakított Rotary Pickup, Wankel-motoros kisteher
Fotó megosztása:
Szemléltető eszköz a zseniális motorkonstrukció megértéséhez
Szemléltető eszköz a zseniális motorkonstrukció megértéséhez
Fotó megosztása:
Kis relikviák a sarokban
Kis relikviák a sarokban
Fotó megosztása:
Egy Road Pacer luxusszedán, klímarostélyokkal a kalaptartón, Wankel-motorral. Mindössze öt litert fogyaszt, mondta Frey úr. Huszonöt kilométerre, tette hozzá a döbbent csend után
Egy Road Pacer luxusszedán, klímarostélyokkal a kalaptartón, Wankel-motorral. Mindössze öt litert fogyaszt, mondta Frey úr. Huszonöt kilométerre, tette hozzá a döbbent csend után
Fotó megosztása:
Kocka-Mazdák a 80-as évekből. Ilyen 323-ast Frey úr ezerszám cserélt keletnémet kereskedőkkel annó - gombáért
Kocka-Mazdák a 80-as évekből. Ilyen 323-ast Frey úr ezerszám cserélt keletnémet kereskedőkkel annó - gombáért
Fotó megosztása:
Egy szép első szériás RX-7
Egy szép első szériás RX-7
Fotó megosztása:
Ez csak egy replika, mert Frey úr nem szereti a versenyautókat, és nem akart sok pénzt fizetni egy valódi legendáért, inkább csináltak egy kópiát
Ez csak egy replika, mert Frey úr nem szereti a versenyautókat, és nem akart sok pénzt fizetni egy valódi legendáért, inkább csináltak egy kópiát
Fotó megosztása:
A gyerekek nagy kedvence az Autozam AZ-1
A gyerekek nagy kedvence az Autozam AZ-1
Fotó megosztása:
Hogy nagyobbnak tűnjön a tér, függőlegesen tájolták a klímakonzolt
Hogy nagyobbnak tűnjön a tér, függőlegesen tájolták a klímakonzolt
Fotó megosztása:
Emlékszünk még azokra a daliás időkre, amikor ez komoly menedzser-feleség-autó volt mifelénk?
Emlékszünk még azokra a daliás időkre, amikor ez komoly menedzser-feleség-autó volt mifelénk?
Fotó megosztása:
Egy Eunos kupé, ez a márka lett volna a Mazda Lexusa
Egy Eunos kupé, ez a márka lett volna a Mazda Lexusa
Fotó megosztása:
Érdekes: második generációs MX5, kupékasztnival
Érdekes: második generációs MX5, kupékasztnival
Fotó megosztása:
Ez az MX5 nem futott sokat
Ez az MX5 nem futott sokat
Fotó megosztása:
Kevés impozánsabb japán kupé készült, mint a bukólámpás 929
Kevés impozánsabb japán kupé készült, mint a bukólámpás 929
Fotó megosztása:
Egy 323-as kabrió, a Golf 2-korszakból
Egy 323-as kabrió, a Golf 2-korszakból
Fotó megosztása:
Frey bácsi annak idején ezeket a lökhárítókat kicserélte a sima 323-asok lökösére, úgy már megvették a japán ízléstől idegenkedő, de az erős motort, 4x4-et méltányoló németek a 323 Turbót
Frey bácsi annak idején ezeket a lökhárítókat kicserélte a sima 323-asok lökösére, úgy már megvették a japán ízléstől idegenkedő, de az erős motort, 4x4-et méltányoló németek a 323 Turbót
Fotó megosztása:
Xedosok
Xedosok
Fotó megosztása:
Egy muzeális Kuka robot
Egy muzeális Kuka robot
Fotó megosztása:
Milyen fűtőventilátor lenne egy Mazda-múzeumban, ha nem Cosmo!
Milyen fűtőventilátor lenne egy Mazda-múzeumban, ha nem Cosmo!
Fotó megosztása:
És a pad, amelyen Felix Wankel szövögette bolygódugattyús álmait Neckarsulmban egykoron
És a pad, amelyen Felix Wankel szövögette bolygódugattyús álmait Neckarsulmban egykoron
Fotó megosztása:
Katt a képre a galériáért!
Walter Frey, a büszke Mazda-gyűjtő. Két fiával együtt saját kezűleg restaurálja a kocsikat
Frey úr sorra mutogatta a kocsikat az éppcsak háború utáni őslényektől az első Wankel-motoros kocsikon és a legendákon (RX7, MX5) át a Xedosokig. Láttunk képtelen ritkaságokat, mint a világ alighanem egyetlen Wankel-motoros autóbusza vagy egy hús-vér Eunos Cosmo, egy amerikai piacra készült nagy luxuskupé, ami az volt a Mazdának, ami a Toyotának volt az első Lexus, a Nissannak az első Infiniti, a Hondának az Acura. Pech, hogy az Eunosból aztán mégsem lett önálló brand később. És láttunk olyan Mazdákat, amik 2-3 évtizede még mifelénk is meghatározták az utcaképet (kocka 323-asok, 626-osok), de mára szinte kihaltak. Részint a számos Mazda sorsát megpecsételő erős rozsdásodási hajlam miatt, részint azért, mert a fene gondolta volna 1995-ben mondjuk, hogy egy ponyvatetős 121-es vagy egy bukólámpás 323F egyszer még ritkaság is lehet, oly sok volt belőlük annak idején.
Amerikai Mazdák, klasszikus detroiti családi kombi és kupé kicsinyített másai
Xedosok
Egy autómentőnek átalakított Rotary Pickup, Wankel-motoros kisteher
Frey úr Amerikából, Ausztráliából, Japánból hordja haza a kocsikat; azt mondja, sokan nem akarják eladni nekik a muzeális ritkaságokat – mert német, és németnek nem adnak el semmit. Fura. Mindenesetre volt autó, amit Ausztráliából nem tudott megszerezni, de követte az autó útját, amit egy új-zélandi új tulajtól vett meg végül, amikor annak új barátnője lett, aki választás elé állította a fazont: vagy ő, vagy a kocsi.
Ennek a terepjárónak is érdekes a sztorija: a kocsi ugyanis nem létezik. Az XV-1 vagy MJ-1 (Mazda Jeep, de tényleg!) modellt a Mazda burmai összeszerelő üzemében készítették, de nem Mazda-termékként, hanem burmai autóként. Frey úr, isten tudja, hogyan, de beszerzett egy ilyen lehetetlen izét – amiben viszont nem volt motor. A kedves ősz bácsi felháborodva mesélte nekünk, hogy amikor felhívta a mianmari német nagykövetet, hogy nem tudna-e neki esetleg egy motort találni a kocsiba, ő visszautasította azzal, hogy van ennél fontosabb dolga is. Hát nem felháborító? Pedig az ő adójából fizetik és ennyit nem képes megtenni, mérgelődött Walter bácsi.
Ez a kocsi nem is nagyon létezik: egy burmai Mazda-üzem készített ilyeneket, a hirosimai központban állítólag semmilyen dokumentációja nincs
A Mazda Jeepben mindenesetre most egy nem belevaló motor van, valami 626-ból vagy ilyesmiből, amivel ugyan megy-mozog a kocsi, de mégsem az igazi, mert ez a motor sokkal magasabb, pontosabban hát mélyebbre nyúlik le, mint az eredeti, így a zöld szörnynek nem jó a gázlómélysége. No nem mintha valaha is patakon kellene neki átkelni, de akkor is.
A sok kocsi közt a legmeglepőbb tárgy – egy pad. A kopott kis ülőalkalmatosság abból a neckarsulmi NSU-gyárból származik, ami ma már az Audi tulajdona, de egykoron Felix Wankel is sokat üldögélt rajta ÁLLÍTÓLAG, miközben azon törte a fejét, hogyan lehetne tökéletesíteni a bolygódugattyús motort.
És a pad, amelyen Felix Wankel szövögette bolygódugattyús álmait Neckarsulmban egykoron
1976-os Capella: pont velem egykorú, de jóval fittebb, hiszen még négyezret sem futott 41 év alatt
Az augsburgi Mazda-múzeum keddtől péntekig 10 és 12, majd 13 és 18 óra közt van nyitva, szombat-vasárnap reggel 10-től este 6-ig várja a látogatókat. A 12 év alatti gyerekeket ingyen fogadják, felnőtteknek 5 euró a belépő. A kiállítást egy 19. század végi villamosremízben rendezték be, az épület maga is érdekes látványosság. És persze van egy kurblival átforgatható Wankel-motor-makett, felhasítva, hogy az is megértse a hétköznapi le-föl mozgó dugattyús motoroktól oly eltérő szerkezet működését, akinek eddig nem sikerült összeraknia fejben, hogy is van ez a cucc.
A tárlatot egy óra alatt át lehet tekinteni, de ha sikerül elcsípni Frey bácsit, könnyen lehet belőle kettő is, mert az öregúrnak tényleg minden egyes kocsiról, minden modellről van története! Mazda-fanoknak kötelező program, ha Augsburgban járnak, de mindenki másnak is erősen ajánlott, akit érdekelnek az autók.
És ha Düsseldorfban jársz, tudod, mit nézz meg? Ezt!