Folytatódik a nagyjából két éve tapasztalható örömteli trend, egyre kevesebb autót lopnak – olvasható ki az eltűnt járművek felkutatásával foglalkozó civil szervezetnek a Vezess részére készített friss adataiból. Sőt, a Nemzetközi Autóvadász Egyesülethez (NAKE) 2017 első kilenc hónapjában mindössze feleannyi megkárosított tulajdonos jelentette be autója ellopását, mint egy évvel korábban ugyanezen időszak alatt.
A 2017. január 1. és szeptember 25. között érkezett bejelentések alapján ez az ellopott személyautók márkáinak sorrendje.
1. Ford 28 darab ellopott autó
2. Volkswagen 18 autó
3-4. BMW 17 autó
3-4. Renault 17 autó
5. Toyota 16 autó
6. Audi 15 autó
7. Opel 10 autó
8. Skoda 6 autó
9. Honda 5 autó
10. Seat 4 autó
Összehasonlítva a tavalyi egész éves listával, a legfontosabb változás a BMW előretörése az 5-ik helyről. Meglepőnek azonban nem nevezhető, évről évre egyre rosszabb pozíciót foglal el a márka, aminek egyértelmű oka a Magyarországra beömlő tengernyi használt BMW. Az öregecske járművek igénylik az olcsó alkatrészt, a feketepiac igyekszik kielégíteni a szükségletet.
Az első két helyen nincs változás, kisebb meglepetésre viszont kiesett a top 10-ből a Suzuki, a tavalyi 3-ik Toyota pedig némileg hátrébb csúszott. Igazán nagy változásokat a lopott modellek sorrendjében látunk. Itt azért fontos hangsúlyozni, hogy nem hivatalos, nem az összes ellopott hazai járművet tartalmazó listát látunk, amit képes felbolygatni egy-egy, tolvajok között éppen népszerű modell.
1-2. Renault Megane 9 darab ellopott autó
1-2. Toyota Corolla 9 autó
3. Ford Mondeo 7 autó
4-6. BMW 3-as sorozat 6 darab
4-6. Audi A4 6 darab
4-6. Ford Fiesta 6 darab
7-10. Volkswagen Polo 5 darab
7-10. BMW 5-ös sorozat 5 darab
7-10. Ford Focus 5 darab
7-10. Opel Corsa 5 darab
7-10. Skoda Octavia 5 darab
Kis számokról beszélünk, pár példány máris megkavarhatja a mezőnyt, mégis érdekes, hogy a tavaly még 3-ik Suzuki Swift teljesen kiesett a top10-ből. A 2016-ban toronymagasan első Focus jóval hátrébb csúszott, a most 3-ik Mondeo viszont nagyot ugrott előre a negatív listán, tavaly az első 15-ből is hiányzott.
Rendre Budapesten regisztrálják az országosan ellopott autók 70-80 százalékát, nézzük meg, a főváros mely részein a legaktívabbak a NAKE bejelentései alapján a tolvajok.
1. XI. kerület – 25 darab ellopott autó
2. II. kerület – 15 autó
3. XIV. kerület – 14 autó
4. X. kerület – 9 autó
5. XIX. kerület – 9 autó
6. XVI. kerület – 8 autó
7-8-9. I. kerület – 7 autó
7-8-9. IX. kerület – 7 autó
7-8-9. XII. kerület – 7 autó
10. XIII. kerület – 6 autó
Tavaly Zugló (XIV.) hajszálnyival verte Újbudát (XI.), amely mindig a bűnözők egyik leginkább kedvelt helyszíne, idén eddig magasan első. Ezt leszámítva csak egyetlen kerület pozíciója változott érdemben: 2016-ban összesen 23 autó ellopását jelentették be a XII. kerületből (amivel 4-ik volt a tavalyi listán), idén eddig ott sokkal kevesebb kocsit loptak.
No, de mi az oka a visszaeső lopásszámnak?
Három magyarázat kering erről, valószínűleg az együttes hatásuk következménye a javulás. Az egyik a rendőrség munkája, 2014 áprilisában végre felállt az ORFK-n belül egy önálló nyomozócsoport, amelynek egyedüli dolga az autótolvajok elleni harc. Nem a lopott autók keresése, hanem lehetőség szerint a bandák lefülelése, amiben kétség kívül eredményeket tud felmutatni ez az egyébként nem túl nagy létszámú, de szabad kezet kapott csapat.
A másik lehetséges magyarázat, hogy évről évre egyre tudatosabban védik autóikat a tulajdonosaik, azaz megnőtt a beszerelt védelmi eszközök száma. Információink szerint az egyik legismertebb márkából, a Pajzsból már 25 ezernél több működik idehaza, az ennél olcsóbbakból valószínűleg jóval több, az egyszerű, de mindenképpen hasznos rejtett kapcsolókból akár százezres nagyságot használhatnak az autósok. „Ez a verzió elfogadható választ adna a csökkenésre” – mondja Vezda László NAKE-elnök, aki a rendőrség külön csapatának munkáját is dicséri.
Egyértelműen a legkevésbé bizonyítható, de az elmúlt években számtalan beszélgetésben előkerülő magyarázat a lopások csökkenésére, hogy az autótolvajok egy része jövedelmezőbb bűncselekmények irányába fordult. Sokat cikkezett a sajtó például az embercsempészek által beszedett pénzekről, amiért csupán sokszor csak autóba kell ültetni (vagy rejteni) menekülteket, akiktől több pénzt lehet begyűjteni, mint amennyit az orgazdák fizetnek egy-egy ellopott autóért.
Új trükk terjed
Miközben egyre kevesebb autót lopnak, Vezda szerint egyre trükkösebbek a tolvajok, akik között újabban egy rendkívül ötletes, de pofonegyszerű módszer terjed.
„Korábban népszerű volt a tolvajok között a jármű kulcsa által kibocsájtott rádió jelek blokkolása. Kinéztek egy autót, követték, miután kiszállt a gazdája, a hátralendített kezével nyomott egyet a kulcson, ennek jelét blokkolták a közelben leparkolt bűnözők. Az autós azt hitte, a kocsija zárva, hiszen rányomott egyet, mire visszament hozzá, már sehol nem volt a kocsi. Stílusában ehhez hasonló, ám még ennél is egyszerűbb módszert használnak újabban, amit most még nem lehet széles körben nyilvánosságra hozni, ugyanis az is kedvet kaphatna a használatához, aki máshogy nem nagyon tud elvinni egy-egy modern, nagy értékű autót. Majd talán egy éve múlva beszélek róla” – mondja Vezda László. A titkolózásának az oka, hogy nem akar ötletet adni a b-kategóriás csibészeknek, akik még nem ismerik.
Nekünk elmesélte a trükköt a NAKE-elnök, amit hallva nem tudunk találóbb jelzőt írni rá, mint, hogy aljas. Ugyanis a tolvajok valamelyest a jármű gazdáját is felhasználják a lopáshoz – de ennél többet az autóvadász kérésére nem mondhatunk. Annyit viszont mindenki fogadjon meg tanácsként, hogy ne a bejárati ajtónál tárolja a kocsikulcsot.
Van viszont egy remek hír is a közelmúltból, ami minden egyes személyautóst érint!