Röviden – Opel Grandland X
Mi ez? Nagyjából egy Opel Astra helykínálatát nyújtó, de magasabb építésű kompakt családi autó
Mit tud? Kis, takarékos motorokkal is mozgékony,csendes, tágas hétköznapi autó, divatos terepjárós megjelenéssel. A vezetéstámogató rendszerek listáján minden ott van, ami ma egy ekkora kocsitól elvárható
Mibe kerül? 5,75 millió forintról indul az árlista az 1,2-es turbómotorral (Selection), a legmagasabb felszereltségű (Innovation) automata dízel pedig 8,35 millió és ez az ár még jócskán emelhető extrákkal
Kinek jó? Aki nagy Opel-fan, végre vehet magának ekkora méretű kompakt szabadidőautót is. Aki meg csak úgy autót keres 6-9 millióért, egy jó ár-érték arányú, tágas, élhető kocsit kap a pénzéért, korszerű technikával

Nem, nem és nem: bármennyire is kellemes megjelenésű, kívül-belül jól felismerhető márka-stíljegyekkel felöltöztetett Opel ez az Opel, sajnos egy pillanatra sem bírok megfeledkezni arról, hogy valójában egy 3008-as Peugeot-t nézegetek, tapogatok, vezetek. Lehet, hogy gazdaságilag racionális lépés volt a PSA részéről, hogy magába olvasztotta a General Motors európai márkáját, de érzelmileg és kulturálisan rém skizofrén helyzet egy Opel-emblémás Peugeot-val szembesülni. Egy Pözsopellel.

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 1

A Grandland X nevű új Opelt (hahaha) Frankfurt környékén próbálhattuk ki. A kompakt SUV valójában egy praktikus, szép, tágas, jól használható és korszerű családi autónak bizonyult, aminek ráadásul még az ára se rossz. Így most kénytelen vagyok azt mondani, hogy ha valaki ebben a kategóriában keres kocsit, kifejezetten ajánlom neki a Pözsopelt. Ez igenis egy jó autó, bármilyen fura családi háttérrel is rendelkezik!

Külső

Az Opel ügyesen formálta saját képére a 3008-ast. Volt olyan szerencsénk, hogy oda tudtunk állni egy Peugeot mellé fényképezkedni, és a két kocsi semmilyen szögből nem hasonlít egymásra – eltekintve persze a ordítóan egyező arányoktól. Tessenek csak nézni, mindenhonnan más lett a Grandland X, mint a kiindulási alap, sőt: minden szögből sikerült eléggé modern opelesre faragni a kocsit, csak profilból lett kissé jellegtelen, bármivel behelyettesíthető:

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 103

Találtunk egy Peugeot-ikret, gyorsan mellépattantunk pár fotóra

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 104

Hátulról se mondaná meg senki, hogy a két kocsi ugyanaz

Belső

Látványra és tapintásra is kellemes a kabin, az ülések kényelmesek, különösen elöl: az utóbbi időben az Opel nagyon ad erre. A műszerfalat teljesen kicserélték, többé-kevésbé egy K-Astra belseje került az utasok elé.  Kormány, műszeregység, középkonzol, HMI: minden Opel, semmi se Peugeot. Csak a hátsó ajtók belseje kelt némi gyanút: az ablak mellé felhúzható árnyékoló roló jellegzetes francia kedveskedés, német kocsikban eddig csak nagyobb prémiummodellekben láttunk ilyesmit.

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 105

Konzervatívabb a beltér, mint a 3008-ban

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 106

Hátsó oldalajtó belülről: az árnyékoló régi francia okosság

A tesztautókban csend volt a kabinban, nem zörgött, lógott, ereszkedett meg semmi, nyoma sem volt a franciás lezserségnek. Persze még kell pár tízezer kilométer, mire kiderül, hogy ez mennyire tartós állapot a Grandlandban.

A csomagtartó alapkivitelben csak egy buta doboz, de a legdrágább kivitelnél gondosan berendezték, motoros, láblendítéssel is nyitható fedéllel látták el. Térfogata 514-1652 liter.

Technika

A Grandland X csak elsőkerék-hajtással kapható. A terepjárós megjelenést a feláras terepprogram-választó kapcsoló próbálja hitelessé tenni; ezzel a tárcsával (ami mellesleg pont ugyanaz, amit a Peugeot 2008-ból, 3008-ból is ismerünk) a menetstabilizálót lehet rávenni arra, hogy ledifferáláskor az elpörgő kerék megfogásával imitáljon egy difizárat.

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 107

Elektronikus fék-diffizár: még a gomb is ugyanaz, mint a Peugeot-kban

A szentgotthárdi Opel-motorgyár egyelőre nem a Grandland X megrendelői számára dolgozik. A kocsihoz választható két motor a PSA-tól jön; az egyik a háromhengeres, 1,2 literes turbós benzines, 130 lóerővel, a másik az unalomig ismert 1,6-os HDI, 120 lóval. A váltó lehet hatfokozatú kézi vagy egy Aisin-féle szintén hatfokozatú hagyományos automata.

Motorok 1,2 literes direktbefecskendezős, turbós benzinmotor, hatfokozatú kézi vagy automata váltóval 1,6 literes dízel, hatfokozatú kézi vagy automata váltóval
Hengerek/szelepek 3/12 4/8
Hengerűrtartalom, cm3 1199 1560
Furat/löket, mm 75,0 / 90,5 75,0 / 88,3
Max. telj., kW (hp) / rpm 96 (130) / 5,550 88 (120) / 3,500
Max. nyomaték, Nm / rpm 230 / 1,750 300 / 1,750
Sűrítési arány 10,5 : 1 17,0 : 1
0-100 km/h, s 11,1 11,8
Végsebesség, km/h 53 53
NEDC átlagfogyasztás, l/100 km 5,4 4,6

A Grandland műszaki tartalmában a hajtásláncnál érdekesebb a maga kategóriájában talán páratlanul fejlett vezetéstámogató és biztonsági elektronika. Gyalogost is felismerő, gázolástól és koccanástól egyaránt védő városi automatikus vészfék-rendszer, automata reflektor-kapcsolással kiegészített adaptív LED-fényszóró is kerülhet bele. Követőradarral és sávtartó kormányzással autópályán szinte önmagát vezeti a Grandland X, városban, szűk helyen manőverezve pedig egy nagyon ötletes rendszer segíti a parkolást. Négy kamera helyett csak kettő van az autón, egy elöl, egy hátul. Rükvercbe kapcsolva a központi képernyőn ezért a kocsi melletti terület még vakfoltként jelenik meg, de ha elkezdünk mocorogni előre-hátra, a képfeldolgozó számítógép szép lassan kiegészíti a képet, és egy idő után már mindent láthatunk magunk körül:

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 108

Jópofa a mindössze két kamerával működő felülnézeti parkolássegítő: ide-oda gurulva lassan kiegészíti a holtteret a látott képpel

Vezetés

A Grandland megjelenését meghazudtolóan könnyű autó, tömege mindkét motorral 1,4 tonna alatt marad. A futómű jól eltalált kompromisszum a komfort és a precizitás között,  kormányzás közvetlen, de nem ideges, a fék jól adagolható. Mindkét motorral nyomatékos, rugalmas, 180 km/h körüli végsebességénél is csendes és stabil. A dízel morgása néha egy kicsit bejön az utastérbe, de a háromhengeres motorból semmi, se rezgés, se hang nem talál be soha.

Az egyetlen kellemetlenséget a benzinmotorhoz kapcsolódó kézi váltó botrányosan tétova megvezetése jelentette. Nem egyszerűen csak rossz, hanem sokszor a reccsenésig pontatlan, botrányosan vacak valami ez a szerkezet. A Denon csúcs-hifi pedig, bár tisztán, élvezhetően szólt, meglepően hamar elérte a maga kis leszabályzási pontját: maximumra feltekerve is hallgatható maradt, ezzel senki nem fog hangnyomás-versenyt nyerni, az tuti.

A német autópályán egy kicsit elengedtük a lovakat, mindkét motorral 180 km/h körül fogyott el a tempó. A fogyasztás még így is megállt 8 illetve 6,3 literben az óra szerint, vagyis normálisan autózva itthon 7-7,5 és 5,5-6 literes átlagra becsülöm a benzines és a dízel Grandland várható átlagfogyasztását.

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 109

Az 1.2 Turbo vége

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 110

A benzines fogyasztása hajtós, német sztrádás menet után

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 111

Ennyit evett a dízel

Az ergonómia is egész jó, a klíma, a navi, a mobilos kapcsolatteremtés nem okozott gondot egy pillanatig sem. A vezetéstámogató rendszerek jól vizsgáztak, mind hatásosan, jól használhatóan segített és sohasem zavart.

Költségek

A magyarországi autóimportőrök mára teljesen megkergültek és a vásárlókat, no meg persze az ár-érték arányokat elemezgetni próbáló autós újságírókat is az őrületbe kergetik árpolitikájukkal. Eddig főleg a Citroën és a Peugeot csinálta, hogy a kocsiknak volt egy listaáruk, meg egy igazi, ami fél-egymillióval alacsonyabb volt a listaárnál és akciós árnak hívták. Ma már ugyanezt a baromságot műveli rendszerszinten a Suzuki, hellyel-közzel a Ford is, és most az Opel is csatlakozott a mozgalomhoz.

A Grandland X induló ára 130 lóerős turbós benzinmotorral, Selection kivitelben 5 750 000 forint, de a listaára 6 500 000, erre tessenek gombot varrni. Ennyi pénzért persze a kocsi még nagyon nem úgy néz ki, mint a cikk képein szereplő kocsik: 16-os acélfelni, manuális klíma, a sávelhagyást csak jelző, de nem kormányzó védelmi rendszer, alap rádió jár az alapárért. A középső szint az Enjoy, a csúcs pedig az Innovation; előbbi 16-os alufelniket, Intellilink HMI-rendszert, hathangszórós rádiót is ad, 400 ezer forintos felárért, utóbbi ehhez még hozzátesz egy kétzónás automata klímát, 18-as alufelniket, okosan berendezett csomagtartót és még egy csomó apróságot, további 600 ezerért. Az automata váltó felára 350 ezer forint, a dízelmotoré pedig kereken félmillió.

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 112

Ez a kocsi a később érkező csúcsmotoros változat, ami egy kétliteres dízel lesz, 180 lóerővel

Az alábbiakban az alapáras Grandland X mellé odabiggyesztettünk pár konkurens, hasonló méretű kompakt crossovert – de nem törődünk akciókkal, igazi meg kamu árakkal, a hivatalos listaárakat írtuk be a táblázatba. De ez nem jelenti azt, hogy a Grandland ennyivel drágább lenne mondjuk az Atecánál, hiszen a SEAT-nál nincs nem-listaár, hanem ez az 5,5 már egyből az igazi. Remélem, ezzel senkit nem zavarunk össze jobban, mint amennyire mi össze vagyunk zavarodva:

Az Opel Grandland X és néhány konkurense – induló listaár, forint
Toyota C-HR 1.2 Turbo Live (115LE) 5 995 000
Seat Ateca Reference 1.0 TSI (115LE) 5 542 830
Renault Kadjar Life 1.2 Energy TCe (130LE) 5 499 000
Peugeot 3008 1.2 PureTech (130LE) 6 499 000
Opel Grandland X 1.2 Turbo Selection (130LE) 6 500 000

Értékelés

Az Opel Grandland X összességében kimondottan kellemes benyomást keltett a menetpróbán. Nagyon szerethető hétköznapi autó, elöl-hátul komfortos és esztétikus (legalábbis a jól felszerelt, majdnem-fullos tesztautók esetében), jó nagy a csomagtartója, könnyű elrakosgatni a cuccokat a kabinban. Van nem egy olyan szolgáltatása, ami a népes és folyamatosan bővülő mezőnyben cseppet sem általános. A sávtartó automatika, a combtámaszos komfortülés vagy a magyar nyelvű operátorral bármikor segíteni tudó OnStar nagy királyság, de a kormányfűtés, a fűtőszálas szélvédő-fűtés vagy a szellőztetett ülés is fene menő dolog.

Nem rossz Opel, ahhoz képest, hogy Peugeot 113

Variálhatóság

A motorválaszték szűk, de a mindennapokban mindkét motor teljesítménye elég a boldogsághoz és az automata komfortja is elérhető. Ha megjön az erős dízel és a konnektoros hibrid, a Grandland X még veszélyesebb lesz a konkurenciára, de én már így is paráznék tőle a versenytársak helyében. Lehet röhögni a pözsopelségen, de ami a lényeg: ez bizony egy teljesen jó, sőt, kívánatos autó – ha német, ha francia, ha amerikai, ha egyik se, akkor is.

Mellette – Ellene
  • Jól néz ki
  • Tágas, kényelmes
  • Nem rossz az ára
  • Takarékos, de rugalmas motorok
  • Korszerű fedélzeti elektronika
  • Ez a kínos franciaopelség
  • Nincs igazán erős motor a palettán
  • Lötyögős kézi váltó
Hány pontot ér a 10-ből az Opel Grandland X?
átlag
6.95
szavazat
591
Hány pontot ér a 10-ből az Opel Grandland X?
*