Néhány napja derült ki, hogy a korábban több Forma-1-es csapatnál is dolgozó, 2014 óta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egyik technikai fejese, Marcin Budkowski azonnali hatállyal távozott a felügyelőszervezettől.
Ez még nem lenne nagy gond, az viszont már komoly felháborodást keltett a csapatok körében, hogy az FIA-nál betöltött pozíciójából fakadóan a jelenlegi autóikat, a tervezett fejlesztéseiket, műszaki titkaikat is részletesen ismerő lengyel szakember állítólag a Renault F1-es alakulatánál vállalna munkát hamarosan, a három hónapos kényszerszabadsága után.
A Motorsport.com értesülése szerint Szepangban a Ferrari, a Mercedes, a Williams, a McLaren, a Red Bull és a Force India képviselői – azaz a Stratégiai Munkacsoport tagsága – rögtönzött értekezleten tárgyalta meg a Budkowski-kérdést. Úgy tudni, a felháborodás akkora, hogy a Munkacsoport következő hivatalos ülésén is napirendre kerül a kérdés, kérdőre vonják majd az FIA-t.
„Komoly problémánk lesz azzal, ha (Budkowski) egy rivális csapatnál köt ki. A Marcin beosztásában lévőknek komoly bizalmat előlegezünk meg, a különleges pozíciójából adódóan ő a legutóbbi időkben is járt a csapatok szélcsatornáiban, részleteiben ismeri a jövő évi autókat. Szerintem a legkevésbé sem helyénvaló, hogy három hónapos felmondási időszak után máris munkába állhat egy riválisnál. Remélem, hogy nem így lesz, és biztos vagyok benne, hogy beszélünk majd erről a Stratégiai Munkacsoport következő értekezletén” – mondta a csapatvezetők pénteki sajtótájékoztatóján a Red Bull-főnök Christian Horner.
„Életbevágóan fontos, hogy a csapatok bízhassanak a felügyelőszervezetben, hogy bizalommal oszthassák meg, egyeztessék a technikai részleteket, a műszaki titkaikat. Ezek sokmilliós fejlesztések, biztosnak kell lennünk abban, hogy az információk nem kerülhetnek valamelyik riválishoz” – tette hozzá.
A Sauber csapatfőnöke, Frederic Vasseur hasonlóan beszélt: „Tudnunk kell, hová tart Marcin, ez egy komoly ügy. Az FIA-nál részletesen ismerik minden csapat projektjeit, az nagy probléma, ha nem lehetünk nyitottak az FIA-val.”
Mercedes-főnök Toto Wolff gyakorlatilag megismételte a fentieket, ahogy a Force India csapatigazgatója, Otmar Szafnauer is túl rövidnek tartja a három hónapot, szerinte egy év lenne a normális kényszerszabadság az ilyen posztokon.
„Jó lett volna tudni, hogy mennyi a kényszerszabadság. Szerintem három hónap nem elég, és ha mi tudtunk volna erről, talán mi vettük volna fel! De tényleg, három hónap messze nem elég hosszú. Szerintem egy év kellhet ahhoz, hogy a szakember műszaki tudása ne avuljon el, de már ne ismerje a legfrissebb dolgokat. A sportszabályzat sem véletlenül tiltja, az adott évi autó eladását.”