A 16 éves Dani és 11 éves ikerhúgai szokás szerint együtt sétáltak reggel a főváros külső kerületében az otthonuktól háromutcányira lévő iskolába. Dóra és Kata, mint mindig, fogták egymás kezét, és bátyjuk irányításával a járdán gyalogoltak, jókedvűen beszélgettek. Éppen egy naponta használt kereszteződéshez közelítettek, zöldet mutatott nekik a zebra lámpája, amikor az orruk elé fordult a túloldalról egy kamion – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti története.
Elkapta a kamion az egyik gyereket
Minden egy pillanat alatt történt, teljesen váratlanul. A négy éve kamiont vezető István rosszul mérte fel a szerelvény ívét a kanyarodás megkezdése előtt, járműve sajnos elsodorta az éppen akkor a járda széléről a zebrára lépő gyerekek közül Danit. A lányok sikítozása közben a kamasz fiú hátraesett, több közeli gyalogos azonnal odaszaladt hozzá, egyikük a húgait karolta magához.
István azonnal megállt, kipattant a vezetőfülkéből, és bár egyből látszott, hogy Dani nem ütötte meg magát komolyan, ő maga hívta ki a mentőket a balesethez. A későbbi orvosi vizsgálat után sajnos mégis rossz hírt kellett a szülőkkel közölni: a 16 éves fiúnál ún. pszichés deficit alakult ki, amely maradandó fogyatékosságnak számít.
Az ügy jogi következményeit nézve ez természetesen a 8 napon túl gyógyuló sérülés kategóriája. Istvánt hamarosan megvádolták közúti baleset gondatlan okozásával, védelmét Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd látta el.
Mást látott a fiú, és mást a kamionos
Az eljárás során végig tagadta felelősségét a 39 éves kamionos. Következetesen azt nyilatkozta, hogy amikor a kereszteződéshez érkezett, lassított, hiszen kanyarodott. Először akkor látta a gyerekeket, amikor olyan 10 méterre lehettek a gyalogátkelőtől, majd amikor elhaladt mellettük, szerinte nagyjából 6 méterre lehettek a zebrára forduló kamionjától.
Fontos részlet, hogy a hivatásos sofőr szerint előtte közvetlenül egy busz kanyarodott ugyanazon az íven. Sőt, határozottan állította, hogy kanyarodás közben egyszer meg is állt, mert akadályozta őt a busz a haladásban.
Dani egészen mást mondott erről a rendőrségi kihallgatásán, és a bírósági tárgyaláson is. Szerinte egyáltalán nem haladt közvetlenül busz a kamion előtt.
Azt viszont megerősítette, hogy egyszer valóban megállt kanyarodás közben a kamion. A zebra lámpája zölden világított nekik, ennek ellenére a járdáról lelépés előtt a testvéreivel együtt jobbra és balra is néztek – mindezt megerősítette egy tőlük a balesetkor pár méterre közlekedő másik gyalogos is, akit tanúként idézett be a hatóság. Dani azt mondta, körülbelül négy lépést tett meg a zebrán, amikor elsodorta a jármű. Szerinte nagyon lassan haladt a kamion, ezért egészen biztos volt benne, hogy megáll, mikor közvetlenül a közelükbe ér, nem pedig próbál elsuhanni az orruk előtt.
Milyen ítélet született?
A bíróság álláspontja szerint a vádlott nem azzal a kötelező óvatossággal és körültekintéssel közelítette meg a zebrát, amit a KRESZ megkövetel. Ugyanakkor nem vitatta a védelem állítását, miszerint a baleset bekövetkeztében a sértett, azaz Dani figyelmetlensége is közrehatott.
Végül a bíróság 8 hónapnyi fogházbüntetésre ítélte Istvánt, de a szabadságvesztés végrehajtását felfüggesztette egy év próbaidőre. Sőt, előzetes mentesítésben részesítette a sofőrt, aminek a lényege, hogy ez alatt az egy esztendő alatt a férfi nem szenvedi el a büntetett előélethez fűződő hátrányokat.
Az ítélet meghozatala előtt súlyosító körülménynek találta a bíróság a KRESZ alapvető, fontos szabályának a megsértését. Enyhítő körülményként vette figyelembe a vádlott büntetlen előéletét, makulátlan közlekedési múltját, ezenfelül, hogy kiskorú gyermeket nevel, és Dani figyelmetlenségét is.