Röviden – Kia Rio 1,4 EX Premium | |
---|---|
Mi ez? | A Kia kisautója, a Rio 2016 végén bemutatott, negyedik generációs változata |
Mit tud? | Kicsi, de tágas és a belseje is teljesen korrekt. Ja, és egyedülálló, hétéves garancia jár hozzá |
Mibe kerül? | Az 1,25-ös Rio alapára 3 449 000 forint, a tesztben szereplő 1,4-es változat 3 849 000 forinttól indul, a tesztautó extrákkal növelt ára, 5,2 millió forint |
Kinek jó? | Akik nem vágynak hatalmas autóra, és okosan szeretik elkölteni a pénzüket boldogok lesznek vele |
A megújult, magyar kapcsolattal is rendelkező új Kia Rio-t első ízben 2016 őszén, a Párizsi Autószalonon láttuk, aztán év elején már vezethettük is őket külföldön, majd jött a fapados, 1,25-ös változat hazai tesztje, amit most, egy jobban felszerelt, és nagyobb motorral felszerelt Kia Rio próbája követ.
Külső
Az új Rio elődjénél 15 milliméterrel hosszabb(4065 mm) viszont 5 mm-el alacsonyabb (1450 mm). 2580 milliméteres tengelytávja már feszegeti a kisautó kategória határait, hiszen nem is olyan rég, még a kompakt autóké sem volt ekkora. (Lsd. VW Golf V) Megjelenésében is igyekszik egy kategóriával komolyabbnak látszani, hiszen a korábbi, inkább bohókás külső helyett sokat komolyodott az új Rio.
A korábbi modell barátságos domborulatait szigorú, vasalt élek váltották, lámpáját laposra cserélték és kitették az autó legszélére, illetve a ködlámpa is kijjebb költözött. A jellegzetes Kia-s hűtőmaszk megmaradt, de ez is laposabb , amitől sokkal szélesebbnek látszik az autó elődjénél. Hátul a fekete műanyag betét – aminek a gyár szerint diffúzorra kellene hasonlítani – és a látványos formájúra sikerült hátsó lámpatest a legfeltűnőbb.
A sárga Rio az előző generációs, a piros az új modell:
Belső
A Rio belseje elsőre ránézésre hibátlannak tűnik, szemnek kellemes formákkal, színekkel, megoldásokkal. Ha azonban csillapíthatatlan fogdoshatnékunk támad, és nem elégszünk meg a kormány, váltó és kezelőszervek tapperolásával, akkor mindenhol kemény műanyagokba nyúlunk. Az összkép ennek ellenére kellemes, és a kezelőszervek, gombok elrendezése, használata is logikus.
Műszerfala két mutatós műszerből áll, monokróm kijelzővel középen, tőle jobbra a középkonzolon pedig egy nagyobb, színes, érintőképernyő trónol, ami csatlakoztatás után akár a telefon képernyőjét is tudja mutatni, illetve az azon futó applikációk is vezérelhetőek innen. Kormánya már a berendezés többi részénél kellemesebb fogású, jól használhatók a rajta lévő gombok is, klassz benne a puha, hímzett szőnyeg, az ezüst színű pedálok, kormány.
A tekintélyes tengelytávnak köszönhetően a Rio belseje is tágasabb, mint amit egy kisautótól elvárhatnánk. Elöl nem kell kompromisszumot kötni, 190 centivel is minden kényelmesre hangolható, de a második sorban elfogy a lendület. Illetve a fejtér. Csomagtartója alapállásban 325 literes, amit a 60:40 arányban osztott háttámlák ledöntésével még nagyobbá lehet varázsolni. A csomagtartó feneke állítható magasságú – kialakíthatunk benne egy pincehelyiséget – és a mélyén még igazi pótkerék is található. Jó, nem teljes értékű, de legalább van.
Technika
A Kia Rio benzines motorválasztékának nagyjából középmezőnyében foglal helyet az 1,4 literes motor a maga 100 lóerős teljesítményével. Az 1,25-ös 84, míg a kisebb, egyliteres, turbós benzinmotor a legerősebb 120 lovas. A motorválaszték negyedik tagja a szintén 1,4-es dízel, 90 lóerős teljesítménnyel. Az 1,25-ös kivételével mindegyikhez hatfokozatú kéziváltó jár, az 1,4-es motorhoz pedig automatikus váltó is rendelhető.
Vezetés
Manapság már a kisautókból sem hagyhatóak ki a vezető támogató rendszerek, így a Rio-ban is megtalálhatóak olyan eddig a kategóriában nem annyira elterjedt rendszerek, mint a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer, a gyalogos felismerő automata vészfék és a sávtartó asszisztens, éberségfigyelő is, illetve a Kia modelljeiben már régóta megtalálható kormányfűtés sem túl gyakori.
Ha vezetése nem is megy élményszámba, a Rio mégis jól autózható járgány. Motorja 12 másodperc körüli 100-as sprintre képes, ameddig nem nyomjuk ki a szemét, nem is túl hangos, fogyasztása viszont a gyári 5 liter helyett inkább 6,8 liter, a tesztünk során városi, és sztrádás szakasz egyaránt volt. Váltója néha bizonytalan, leginkább 1-es 2-es között voltak megakadások, ettől eltekintve viszont kényelmes, könnyen kapcsolható darab. Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű komfortos darab, mégis lehet vele kanyarodni is, rémes oldaldőlés nélkül is.
Költségek
A legolcsóbb Kia Rio 1,25-ös motorral listaáron 3 449 000 forintba kerül – akciós ár is van, minden modell árából 250 ezer forintot lehet levonni a cikk írásakor – míg az 1,4-es Rio belépő ára 3 849 000 forint. A teszten szereplő modell EX Premium kivitelű, ami 4 849 000 forint listaáron és 4 599 000 forint akciósan. Persze lehet tovább hizlalni a kasszánál fizetendő összeget, a metál fényezés további 120 ezer, a vezető támogató rendszer 150 ezer, a napfénytető, a tolatókamerával együtt rendelhető navigáció 250-250 ezer, az 1,4-es motorhoz rendelhető automatikus váltó is további 300 ezer forintba kerül. A tesztautó extrákkal nehezített ára 5,2 millió forint.
A Kia Rio és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Suzuki Swift GLX 1,2 (90 LE) | 4 780 000 |
Renault Clio Energy TCe 90 (90LE) | 4 349 000 |
Hyundai i20 LED Aut. (100 LE) | 5 349 000 |
Kia Rio 1,4 (100 LE) | 3 849 000 |
Értékelés
A Kia Rio a kisautók között tágas, kényelmes, férfiaknak is teljesen vállalható megjelenésű jószág, kissé komor, de tisztességesen kialakított, jól használható utastérrel. Vezetni nem túl izgalmas, inkább semleges. A hét év, vagy 150 ezer km-es garanciával megfontolandó választás.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|