Kit lehet megdicsérni az ötletért, hogy idehozza a Bentley-t?
Régóta foglalkozni akartunk a márkával, ez a vágyunk találkozott most a Bentley piacbővítésével. A kelet-európai forgalmazás eddig a bécsi Exclusive Carshoz tartozott, a korábbi évek darabszámai mellett sokáig nem lett volna érdemes itthon létrehozni egy kereskedést. Tavaly azonban a Bentley 10 ezernél több járművet értékesített, ami szép mérföldkő a cég történetében. A Bentayga a világ minden szegletében siker, értékesítései bizonyították a SUV létjogosultságát az abszolút luxus kategóriában, ráadásul most Frankfurtban bemutatták az új Continental GT-t, amely az elmúlt évek szupersikere volt a márkánál. Nagyon komoly darabszámbővülésre készül a Bentley, pár év alatt 30 ezerre akarják feltornázni a 2016-os, rekordnagyságú 11 ezret.
Mikor nyílik a szalon, és mekkora lesz?
Nincs követelmény az indulással irányunkba, terveink szerint jövő nyáron nyitunk. Kezdetben 160 négyzetméteres, két bemutató-autónak helyet adó épületet húzunk fel a mostani központunk mellé, de úgy, hogy 400-ra könnyen bővíthető legyen. Jövőre lesz 25 éves a Porsche Inter Auto Hungaria Kft., méltó megkoronázása lesz a jubileumnak a Bentley-értékesítés hazai megkezdése.
Úgy tudom, az értékesítést már annyira megkezdték, hogy az új épület első téglájának a lerakása előtt eladták a 2018-as kvótájuk egészét. Mennyi autót kap Budapest jövőre, és mennyit azután?
Valóban így történt. Az első fél évre 5 darab értékesítését vállaltuk, ezek az autók már elkeltek, aki most bejön hozzánk, már a 2019-es 10-15 darabos kvótánkra tudunk rendelést felvenni. A Bentley márka jelenleg egy nagyon nagy sebességgel felfelé haladó páternoszter, amibe mi most a lehető legjobb időben tudunk belépni. Kihasználjuk a lendületet.
Ezeken felül is lesznek patinás vendégei a márkaszerviznek. Mennyi Bentley futhat már most is idehaza?
Jelenleg olyan 35-50 darab közé becsüljük a hazai állományt. Ebből 10-15 darab régebbi, ezek jellemzően magyar rendszámosak, de ismerjük a magyar piac sajátosságait. Sok olyan ügyfél van, aki külföldi lízingcégen keresztül, külföldi rendszámmal tartja az autót. Ebből a 35-50 autóból fut pár Flying Spur és Mulsanne, de a meghatározó része Continental GT, és van néhány, már általunk is ismert ügyfél, aki Bentaygával jár. Pár hónappal a bemutatóterem után tervezzük elindítani a szervizszolgáltatást.
Talán nem is lesz olyan nehéz átállítani a szerelők egy részét, hiszen ismerik a lemezek alatti alkatrészeket. A most forgalmazott Porschéhoz hasonlóan a Bentley is a VW gigantikus Lego-dobozából építkezik. Sőt, újabban kimondottan Porsche alkatrészekből.
A GT idáig a Phaeton-alapjaiból állt, a most bemutatott új modell már a Panamerából építkezik. Az sem titok, hogy Bentayga hasonló műszaki alkotóelemekkel rendelkezik, mint a Q7 vagy a Cayenne. Minden abba az irányba mutat, hogy részünkre meg vannak az alapismeretek, valóban minimális átállást igényel a szerviz is.
Beszéljünk a forintokról. Elegáns hallgatással találkozik, akik a Bentley hivatalos oldalán árakat keres. Márpedig a mi olvasóink kíváncsiak rá, hogy mennyibe kerülnek az autók.
Nem kommunikál árakat a márka, de azt kell mondjam, egy Porschéval majdnem hasonló árszinten Bentley-t is lehet kapni. Értelemszerűen egy picit magasabb kategória, de nem kétszeres árakról beszélünk, hanem 10-20 százalékos árdifferenciáról, miközben az exkluzivitás egészen más szint. A Mercedes, a BMW, és az Audi 2-3 millió autót ad el évente, a Porsche 300 ezret, a Bentley pedig a Porsche tizedét akarja elérni 4-5 év múlva az idei tizenvalahány ezerről. Exkluzivitás szempontjából a Ferrari és a Lamborghini közelébe helyezhetjük a márkát, miközben árban mondjuk messze a Rolls Royce alatt foglal helyet. Minőségileg, megjelenésében pedig egyre frissebb, miközben rendkívül időtálló járműveket gyárt. 14 év után cserélődik most a GT.
Rendben, akkor próbáljuk meg belőni pár konkrét Porschéhoz mérve a Bentley-k árát.
Annyira nem földtől elrugaszkodott az ár, hogy egy Continental GT egy 911 Turbo S-hez teljesen beárazható.
Ami 70 millió forint. Emellett Bentaygát vesznek majd itthon a legtöbben.
Ha letisztítjuk a felszereltségből adódó különbségektől, akkor a 4000-es dízellel a Bentayga olyan 20-25 százalékkal indul a hasonló dízellel szerelt Cayenne felett.
Ez olyan 30 millióról indul, de rögtön tegyük hozzá, hogy a V8-as dízellel az olcsóbb a Bentayga, a drágább változatban 12 hengeres, benzines motor dolgozik.
Igen, ahogyan a Continental GT motorja is 12 hengeres. Ez az árkategória abszolút látó közelbe hozza az GT-t, ráadásul lesz egy kétüléses, kisebb sportkocsija is belátható időn belül a Bentley-nek, ami még alacsonyabb árszintről indul.
Egyre óvatosabban használom a „drága” kifejezést, de hát házon belül mégsem az eddig említett két modell a hivatalosan nem közölt árlista csúcsa, hanem a Flying Spur, és a nagy kedvencem a Mulsanne. Volt szerencsém több vadonatúj Rollst vezetni, de bevallom, a Mulsanne varázsolt el. Hány számjegyből áll az ára?
A Flying Spur tulajdonképpen a Continental GT limuzin változata, míg a Mulsanne egyedi, amiből rendelhető nagyon hosszú tengelytávú kivitel is. És az még mindig fele annyi, mint egy ugyanakkora, hosszú tengelytávos Rolls Royce Phantom ára. A Fying Spurt pedig a Ghosthoz lehet beárazni. Sokáig a Bentley a Rolls kistestvéreként működött, majd a VW megvette az egészet, aztán eladta belőle a Rollsot a BMW-nek. Szerencsére a Bentley maradt az ősi helyen, Crew-ban, és a Rollsnak kellett mennie. Az ősbázis maradt a Bentley-bázis.
Tiszta sor, hogy 2017 őszén már elkelt a 2018 egészére ígért kvóta, és a 2019-es példányokért állnak sorba legtehetősebb honfitársaink. A legkevésbé sem kell kaparniuk a vevőkért, mégis indokoltnak érzem a kérdést: az értékesítés megkezdése előtt végeztek kutatást a lehetséges magyar vevőkről?
Kellett felmérnünk, igen. A bécsi Exclusive Carsszal való kapcsolatfelvételnek része volt, hogy megtudakoljuk, náluk mennyi magyar, illetve kelet-európai ügyfél van nyilvántartva. Nem csak lehetséges jövőbeni vevőként érdekesek ők, simán lehet, hogy a garanciaidő lejárta után már nem viszik ki oda szervizelni az autójukat. Több oldalról alakul a kapcsolat az ügyfélkörrel, akiknek probléma lehet, ha egy ilyen szintű luxusmárkánál nincs helyi központ.
No de kik ők? Kérem, írja körül, hogy ki vesz ma Magyarországon új Bentley-t?
Egy ilyen autónak a megvásárlója Magyarországon a maga szakterületén a legjobb, vagy legrosszabb esetben a második ember. Ennek megfelelően így is ismerik az országban. Ha ő elmegy Bécsbe, be kell mutatkoznia, hogy ő kicsoda, miért kellene vele úgy foglalkozni. Ez egy luxusvásárláshoz szokott valakinél kényelmetlen helyzet. Lehet, hogy egyesek éppen emiatt nem mentek eddig Bécsbe, mert nem a helyén kezelték volna őket az ottani ismeretlenségük miatt. Én azt mondom, ezek a minimál elvárások nagyon könnyen hozhatók Budapesten.
Nyilván nem kérdezünk neveket, de úgy tűnik, alakulnak a személyes kapcsolatok.
Nemrég a Blancpain-series hétvégéjén tartottunk egy ügyfél-találkozót a Hungaroringen, meghívtuk a leendő vásárlóinkat. Sőt, néhány ügyféllel már közösen voltunk pár hete a Frankfurti Autószalonon élőben megtekinteni az új GT-t.
És még el sem kezdték építeni a szalont. Nem tűnik túlságosan kockázatos beruházásnak.
A beszélgetésünk elején említett okok miatt valóban sikerült egy olyan üzleti tervet összeállítanunk, amiben valóban nem túl sok a rizikó. Változhat az üzleti vagy a politikai helyzet, a gazdasági törvényszerűségek szerint a piac legteteje (és a legalja) marad. Hasonló helyzet kezd kialakulni, mint a Porschénál, hogy többen vennének itthon, mint amennyit el tudunk adni. Wolfgang Porsche mondta egykor, hogy gyárts mindig eggyel kevesebb autót, mint amennyit megvennének, és úgy lesz érdekes a sztori. Ez a Bentleynél is így van. Ráadásul a Volkswagenen belül márka-csoportok alakultak ki. A Bugatti, a Bentley, a Lamborghini és a Porsche együtt alkot ilyet, vélhetőleg a disztribúció is együtt alakul a jövőben ezeknél, ahogy Bécsben most is működik.
Már ott van a célkeresztben a Lamborghini?
Az mindig. A piac és az igények alakulása függvényében vélhetően szeretnénk majd ezeket a márkákat mi is egyben, valahogy a Porsche márka köré felépíteni.
Mikor lehet kézzelfogható valóság ebben az épületkomplexumban egy Lamborghini-szalon?
Ugyanaz a helyzet, mint a Bentley-vel. Jelenleg még Bécsben lehet megvásárolni, jelenleg még kis darabszámról beszélünk globálisan, de szintén lényegesen kevesebb készül, mint amennyit megvennének. Mi itt Budapesten akkor tudunk majd helyzetbe kerülni, maikor tényleg elkezdődik a Lamborghininél is a régóta ígérgetett SUV gyártása. Jelen pillanatban még nincs értelme bővíteni a kereskedő-hálózatot, mert nem nagyon tudnának mit adni nekünk. Én úgy prognosztizálom, hogy néhány év múlva elképzelhető a márka behozatala ide.
A személyes külföldi szalontapasztalataim közül kiemelkedik egy Bentley-értékesítővel folytatott beszélgetés, talán 2009-ből. A modora, a fókuszáltsága, de még az öltönyének a szabása is más szintet ütött meg, mint amit addig, és azóta tapasztaltam. Pont ugyanezt kapja majd 2018 nyarától itt a magyar ügyfél is, mint én egykor külföldön? És pont ugyanazon luxusbútorok és dizájnelemek között, mint amik jelenleg részei Hong Kongban, New Yorkban vagy Londonban a Bentley-szalonoknak?
Már az építés megkezdése előtt centiről centire mindent meghatároznak számunkra. Crew-ban van az ős-bázis, de Münchenben létrehoztak egy disztribúciós központot, ahol az európai igazgatók is dolgoznak. Mi – rendszerint Bécsen keresztül – tőlük kapjuk az előírásokat. Evidencia, hogy külön értékesítőnek kell foglalkozni a márkával, induláskor valószínűleg egy személy lesz. Egyes sztereotípiák szerint őszes halántékú urak a tökéletesek, ám ne felejtsük, hogy a világ legsikeresebb luxusautó értékesítője éppen egy magyar hölgy, aki Londonból, egy Bentley-Bugatti szalonból lett világhírű.
A bútortól a ruházaton át a feliratokig mindent kintről postáznak majd a magyar szalonba?
Igen, mindent.
Finom a Porsche-sztenderd kávéjuk. A Bentley-szalonban a kávé és az ásványvíz még ennél is magasabb minőségű lesz?
Pontosan így van. Mi nem egy kávéautomatához vezetjük udvariasan a Porschék iránt érdeklődő ügyfeleinket itt az épületben, hanem felszolgáljuk nekik a kávét. A Bentley-szalonban felszolgált kávé és ásványvíz minőségére is szigorú megkötések vannak, ahogyan arra is, milyen pezsgővel kínáljuk őket. Pontosan ugyanazt a hangulatot kell megteremtenünk, mint Monte Carlóban, vagy Bécsben. Maga az ügyfélkezelés is más, és itt kanyarodok vissza oda, hogy a márka nem publikál hivatalosan árakat. Nem otthon konfigurálható, különálló extrák vannak a Bentley-nél, hanem csomagok, ezért mindenképpen kell a személyes kapcsolat az értékesítő, és az ügyfél között. Ezeket meg kell ismertetni velük, ezekről beszélgetni kell, kvázi egyfajta stylist lesz a mi emberünk is. Sokkal összetettebb feladat összeállítani egy új Bentley-t annál, hogy fekete külsővel és fekete belsővel kérem. No de melyik árnyalatot? Fémből vagy fából kéri a belső borítást? Matt vagy lakkozott legyen a felület? Millió a lehetőség.
Feladata lesz az értékesítőnek, hogy ha kérik, kimegy házhoz is?
Igen. Kell, hogy legyen ennyi ideje, miközben 12 hónap alatt 12 autót ad el. Ha valaki azt igényli, akkor felkeresi az ügyfelet.
Térjünk vissza picit az árakra. Az EU, bár korlátok között próbálja tartani, de tudjuk, vannak akár 5-10 százalékos különbségek az új személyautók árlistái között országonként, ami egy Bentley-nél komoly összeg lehet. Akár dönthet Bécs és Budapest között.
Nekünk szerencsénk, hogy a Porschénak Európa-ára, és Európa-felszereltsége van, ami a Bentley-nél még inkább így működik. Két okból. Egyrészt ekkora összegnél egyik országot sem akarják előnybe hozni más rovására, másrészt a logisztika magyarázza. Nem akarnak senkit belekényszeríteni abba, hogy Görögországba utazzon, mert ott olcsóbb, onnan szállíttassa haza az autóját. Ebből következően nem kényszerítenek bele egy németet, hogy Magyarországon vásároljon. A nettó ár mindenhol ugyanaz.
Létezik alku?
Kereslet-kínálaton alapul a dolog. Nagyon kevés autó van, a GT-nél is teljesen természetes volt, hogy csak a listaárról beszélünk a vevőjelöltekkel, nincs más lehetőség. A modellciklus vége felé majd változhat a helyzet, és más lehet annál az ügyfélnél is, aki a többedik autóját veszi. Beszéltem erről az osztrák kollégákkal, és ők mással próbálják meg kifejezni a megbecsülésüket. Például meghívják az ügyfeleiket egy rendezvényre, amit jobban is vesznek a vásárlók. Számukra egy ilyen közösséghez való tartozás, és egy exkluzív, nagyon szűk körű rendezvényhez csatlakozás többet ér, mintha kaptak volna 2 százalék kedvezményt.
Első soros jegy egy bécsi koncertre?
Vagy kizárólag csak nekik szól az a koncert. Vagy egy olyan zártkörű Bentley-rendezvényre kapnak meghívót, ahol egy-két hónappal a nyilvánosság előtt megnézhetnek egy új autót, és mondjuk a gyár egyik vezetője tart nekik zártkörű beszámolót. Vagy szerveznek számukra olyan tesztvezetést, ahol csak olyan modelleket lehet kipróbálni, amikből eleve nagyon kevés darab létezik. Az autó belépő ebbe a világba.
Mennyi előleget kell fizetni a megrendelésnél?
10 százalékot.
A Porschénál is?
Ott is ugyanennyi.
Ugorjunk előre 2-3 évet az időben. Milyen várakozási idő fog beállni a Continental GT-nél, a Bentaygánál?
Ha kiegyenlítődik a kereslet-kínálat, beállunk a természetes, átlagos négy hónapra. Viszont ha valaki azonnal akar, mert olyan döntést hozott, rálátunk majd a raktári autókra, azokból is lehet válogatni.
Lesz olyan, hogy a legdrágább Bentley-ből ronggyá extrázva eladnak itt az épületben egyet-kettőt?
Abszolút látom erre az esélyt.
És az körülbelül mennyibe kerül majd? Mondjuk egy Porschéhoz mérten.
Az már a 918 Spyderéhez hasonló ár.
Ami durván 200 millió forint, és amiből már adtak el itthon.
Igen. Azért is van esélye, mert ha idehozzuk, ha látható, ha megfogható, akkor sokkal inkább el tudja képzelni az ember, hogy milyen egy Bentley. Másrészt, ha megnézzük az autópiac extremitásait, akkor olyan példákat látunk, mint amit a Ferrari csinált a La Ferrarival. Kihozták, limitálták egy bizonyos darabszámban, majd szabad szemmel is jól látható összegért kínálták. Aztán amikor az első bejelentés után az összes darab elkelt, utána azt mondták, jó, kifűrészelünk a tetejéből egy pici darabot, kevesebbet csinálunk belőle, de megszorozzuk kettővel az árát. Azok is elfogytak. Ezért azt mondom, hogy a kevesebb, mint a felébe kerülő autóknak teljesen van létjogosultsága itthon.
Köztudott, nyitott és zárt La Ferrari is gurul Budapesten.
Aki ma luxusterméket gyárt, megpróbálja meglovagolni az utolsó nagy gazdasági válság után ma élő tendenciát, miszerint újra vannak nagy jövedelmek. Eközben a legutóbbi krachra még élénken emlékeznek az emberek. Én nagyon sokszor hallom az ügyfelektől, hogy bár vettem volna korábban három ilyen autót abból a pénzből, amit teljesen elbuktam, akkor most lenne valamim. Egy olyan autóm, amit élvezhetek.