Az elmúlt hónapokban nem nagyon volt olyan péntek este, hogy az M3-as autópályán a városból kifelé ne lett volna valami ordenáré nagy közlekedési gebasz. Vagy a hétvégi, telki fűnyírás lehetőségétől megmámorosodott idős kerttulajdonosok, száguldozó őrültek, vagy csak a szimplán hebehurgya, figyelmetlen sofőrök miatt, de mindig volt valami baleset. Ami után szükségszerű volt a kilométeres dugó és persze a vánszorgó, meg-megálló autósor mellett megjelent az első leállósávon vágtató majom, akinek példáján felbuzdulva jött a többi szabálytalankodó is.
Alább egy pár perces videó, amiben nem is érdemes elkezdeni számolni, hányan szabálytalankodnak:
De mit mond a leállósávról a KRESZ?
37. § Közlekedés autópályán és autóúton:
(4) Autópálya és autóút úttestjén – a forgalmi okból szükséges megállást kivéve – megállni tilos. Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha:
a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;
c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
d) a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
e) a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.
(5) A leállósávon – ha a közúti jelzésekből más nem következik – csak a b)-e) pontban meghatározott járművek és a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak. A leállósávon álló, a forgalmat ellenőrző járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen. A leállósáv igénybevételére jogosultaknak a feladatuk ellátását követően a lehető legrövidebb időn belül el kell hagyniuk a leállósávot.
Húzós büntetés
Bár senki nem látott még olyat, hogy a balesetnél éppen helyszínelő rendőrnek lenne energiája a leállósávban előző autósoknak kiosztani egy húzós bírságot, pedig ez biztos komoly visszatartóerő lenne. A leállósáv használata amúgy 20 ezer forintos helyszíni bírsággal büntetendő, – ha valaki elfogadható indok nélkül áll meg rajta -, ha viszont halad is, ott előzi végig a dugót, akkor az már közigazgatási bírság – ami az elkövetett szabályszegés veszélyességét értékeli, és ilyenkor nem számít, hogy a vezető korábban mit és hogyan tett, tudatában volt-e a szabályszegésnek, csak azt tartja szem előtt, hogy az adott szabályszegés mennyire veszélyes a többi közlekedőre – és 100 ezer forintos bírságra lehet számítani.
Fontos, hogy gyalogosan sem használható a leállósáv, így ha elfogy az üzemanyag, és a vezető nem tud átülni egy másik gépjárműbe, akkor a legközelebbi benzinkútig sajnos a szalagkorlát mögött, a csalánosban kell menetelnie. Azt is jó megjegyezni, hogy az autópályán kifogyott üzemanyagtankért egyes országokban büntetés is jár. Hasonlóan szigorúan büntethető, ha a leállósávban stoppol valaki.
Persze roppant bosszantó, amikor a lehajtóig már alig 500 méter lenne hátra, és áll az egész sor, de akkor is szabálytalan dolog a leállósávon végigelőzni a sort. Még motorral is.
Nem véletlen, hogy ennyire tiltott dolog a leállósáv nem rendeltetésszerű használata. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. egy vizsgálat eredményei alapján azt állapította meg, hogy a magyar autópályák leállósávjain nagyjából 20 perc a túlélési idő. Magyarul a statisztika szerint nagyjából ennyi időt lehet ott eltölteni élve. Szóval teljesen indolt, olyan gyorsan elhúzni onnan, amilyen gyorsan csak lehet.
Ha valamiért mégis elkerülhetetlen a leállósávon megállás, akkor az alábbi szabályokat mindenképpen be kell tartani:
1. az autóval teljesen le kell húzódni jobbra, az út legszélére;
2. be kell kapcsolni a vészvillogót;
3. fel kell venni láthatósági mellényt, jó, ha az összes utasnak jut egy;
4. ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget az autó mögé nagyjából 150 méterre;
5. az utasokkal együtt a szalagkorlát mögé kell állni, még akkor is, ha esik, fúj, undorító idő van;
6. és a segítség megérkezéséig végig ott kell tartózkodni