Röviden – BMW 6GT
Mi ez? Nagy túraautó, hatalmas csomagtérrel, az 5-ös, helyenként a 7-es technikájával
Mit tud? Nagyon jó vezetni is, utazni is benne. Nagyon tágas, nagyon kényelmes
Mibe kerül? 18,7 millióról indul a 30i, 20,6-ról a 40i, 20,2-ről a 30d
Kinek jó? Aki praktikus BMW-t akar a 7-es komfortjával, és főként maga akarja vezetni az autóját: no, neki készült a 6GT

A BMW borzasztó szélesre bővült modellválasztékában egy újabb apró rést tapaszt be a 6GT. A kocsi lényege, hogy annyira nagy és kényelmes, amennyire csak lehet egy BMW, de mégsem kérdeznek rá folyton az autóját maga vezető tulajra, hogy: Hol hagytad a sofőröd? A legközelebbi konkurens talán a Porschénél készül: a nemrég bemutatott Panamera Sport Turismo nagyon hasonló koncepció (csak kétszer annyiba kerül). Ez a negyedik Hatos modell, a GranCoupé, a Cabrio és a Coupé mellé érkezett a palettára.

Külső

Az 5GT talán a Neue Klasse óta minden idők legrondább BMW-je eddig a legaránytalanabb, legidomtalanabb modell volt a márka portfóliójában. Persze kényelmes volt és praktikus, mondjuk remek taxi válhatott volna belőle nagy német városokban, de hát hogy nézett már ki?

A névvel is szakító utód, a 6GT azért sokkal finomabb, elegánsabb valami. Az egyetlen szög, ahonnan kicsit kényelmetlen nézni, a telibe-hátulról, egyszerűen túl nagy ez a kocsi ahhoz, hogy olyan ötödik ajtó legyen rajta, mint egy Opel Astrán. Nem véletlenül nem szoktak ekkora autókból ötajtóst csinálni, a jól bevált megoldás a Shooting Brake forma, amit a Mercedes és a Porsche ügyesen valósított meg. És szabályt erősítő kivételként ott az Audi A7: nem kombi, de szép. Na mindegy, nem olyan rossz azért a 6GT sem. Vagy mégis? Te el tudod dönteni?

Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 1
Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 81

Még talán innen a legharmonikusabb. Ez egy 640i xDrive: 3,5 literes benzines, hathengeres motor, 340 lóerővel, összkerékhajtással

Belső

Állítólag az elődmodell 5GT koncepciójának megalkotásában az is szerepet játszott, hogy egy 7-es helykínálata, komfortja azon topmenedzserek számára is elérhető legyen, akik azért annyira nem top-ok, hogy jogosultak legyenek a mindenkori legnagyobb BMW-re, de egy 5-ös, még ha GT is, már belefért a juttatási csomagba.

Ha igaz, ha nem ez az elmélet, valóban egy igazi nagykocsinak megfelelően tágas, kényelmes a kabin az új, immár 6-osnak nevezett GT-ben is. A minőségérzet szintén a legnagyobb BMW-khez illően kifogástalan, az ergonómia a márkától megszokott tökély. A középkonzolon sok a fizikai gomb, a BMW nem indult el azon a csapáson, amelyet a Tesla taposott ki és most nyomában halad a Volvo és az Audi; miszerint egy tablettel mindent meg lehet oldani. Majd az idő eldönti, tényleg megelégszenek-e a vevők a virtuális gombokkal és a menürendszerekkel, de a BMW hagyományos megoldása – szerintem – sokkal komfortosabb.

Az ülések az első sorban a legdrágább változatokban minden irányban motorral állítható, combtámaszos, felfújható derék- és oldaltámaszos csodák. A hátsó sorban oldalanként külön-külön, villanymotorral változtatható a támla dőlésszöge. A csomagtartó pedig a maga 610-1800(!) literes térfogatával középkategóriás kombikat megszégyenítően hatalmas.

Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 82

Nagyon széles a kabin, kiváló az ergonómia

Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 83

A 7-es komfortja egy 6-osban

Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 84

610-1800 liter

Technika

A jelenlegi 5-ös BMW 4907 mm, a 7-es 5098 mm hosszú, a 6GT pedig 5091 mm. Tengelytávok ugyanebben a sorban: 2975, 3070 és megint csak 3070 mm. Vagyis, bár ugyanarra a CLAR platformra épül, ugyanabból a LEGO-csomagból áll össze mindhárom modell, a 6GT nem egy ferdehátú 5-ös, hanem sokkal inkább egy ferdehátú 7-es.

A futómű elöl a 7-esé, acélrugóval, hátul viszont az 5-ös kombié, szintszabályzós légrugózással. A 6-osból Németországban és Nyugat-Európában ezekben a dízel-ellenes időkben alighanem a 40i fogy majd a legjobban, bár aki nem igényli a hat henger finomságát, a durván felpumpált kétliteres benzinmotor 30i jelzésű, 258 lóerős(!) változatával is megveheti a kocsit. (A motorkínálatban kakukktojásként ő az egyetlen négyhengeres.) Nálunk valószínűleg sikeresebb lesz a 30d, a 265 lóerős teljesítménye mellett takarékosan is használható hathengeres dízel, esetleg 640d jelzéssel a kétturbós, 320 lóerős, 680 Nm-t teljesítő felfújtabb változat.

Minden 6GT motorjához nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódik, a 30i csak hátsókerék-hajtással, a 40d csak 4×4-gyel, a köztes motorok tetszés szerint xDrive-val vagy anélkül rendelhetők. Az összes motorhoz alapáron jár a generátort csak motorfék-üzemben terhelő, vagyis az akkumulátort mindig benzin- vagy gázolaj-fogyasztás nélkül töltő ál-hibrid rendszer, melynek működését kis animáción is követhetjük a műszeregységen.

Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 85

Üveg-BMW egy gyári illusztráción

A BMW 6GT jelenleg rendelhető változatainak műszaki adattáblája itt tölthető le pdf-ben!

A 6GT extralistája a lézerfényszóró kivételével minden, a legnagyobb BMW-kből ismert high-tech szolgáltatást tartalmaz, a 16 hangszórós Bowers & Wilkins hifitől a színes érintőképernyős slusszkulcsról a kocsin kívülről irányítható ki-beparkoláson és az ajtókat behúzó szervomotorokon át a sávtartó automatikával bizonyos határokon belül csaknem autonóm közlekedésre képes asszisztencia-rendszerekkel bezárólag.

Vezetés

A bemutatón a BMW a 40i motoros, vagyis soros, hathengeres, de kettős megfúvású turbójával 340 lóerőt teljesítő változatot adta ide egy körrel, összkerékhajtással felszerelve.

Nagyon erős, nagyon puha, de Sport állásba kapcsolva méretét meghazudtolóan agilis, fordulékony, jól vezethető autó ez a bő 18 mázsás behemót. Persze ilyenkor sem lesz belőle M5, sem a hangja, sem a futómű keménysége nem összemérhető az M-es BMW-kkel, de hát ugye ez nem is az. Ez egy nagy, kényelmes túrakocsi, amivel történetesen lehet gyorsan kanyarodni is.

A kényelmi extrákkal semmi baj nem volt, hifi, klíma, masszázsfotel mind csillagos ötös – sőt, a 6GT utastere mintha kevésbé lenne érzékeny az erős napsütésre, mint az 5-ös és a 7-es, melyekben gyorsan felhevül a levegő a szélvédő mögött, ahogy kibukkan a nap a felhők mögül.

A vezetéstámogatás viszont, hiába állította az ellenkezőjét a BMW ezen a slide-on a sajtótájékoztatón:

Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 86

Az autonómiával vitatkoznék, a copilot szó viszont teljesen rendben van: a nagy BMW-ben minthe tényleg ülne egy másodpilóta, aki szól, amikor elbambulunk

igen messze van még a fél-autonómiától is. Nagyon találó viszont a copilot, másodpilóta kifejezés. A 6GT sávtartó automatikája hosszabb kanyarokban néha az autópálya mindhárom sávját igénybe vette, ha levettem a kezem a kormányról, a táblafelismerő rendszer pedig, mely képes átadni az épp leolvasott sebességkorlátozás értékét a tempomatnak is, elég sokat hibázott, de a sok asszisztens összessége tényleg olyan, mintha egy másodpilótává állna össze a rendszer, aki szól, ha nagyon elbambulunk vagy ha elnéztünk valamit. Bár néha ő is elbambul és elnéz ezt-azt, még mindig sokkal jobb, hogy van, mintha nem lenne.

Költségek

A 6GT nehezen bekategorizálható autó. Nagy csomagtere és hátul is fejedelmi kényelme miatt nem vethető össze négyajtós kupékkal. A Mercedes CLS Shooting Brake valami hasonló dolgot kínál, de ez a modell már nagyon régi, nem is szerepel a Merci hazai árlistájában. A Porsche Panamera sokkal drágább, az új kombiváltozat meg még annál is drágább. Az új Audi A7 lenne még érdekes, de még épp csak bemutatták a sajtónak, egyelőre álló helyzetben (cikk hamarosan), ára pedig egyelőre nincs is.

BMW-n belül nézelődve azt látjuk, hogy a kocsi ára valamivel a praktikusabb de kevésbé menő 5-ös kombi felett és jóval az elegánsabb, de kevésbé jól használható, inkább sofőrös jellegű 7-es limuzin alatt van. Egy 30d motoros, 4×4-es automata 6GT alapára 20,2 millió forint. Ugyanezzel a motorral-hajtással az Ötös kombi 18,7 millióról, a 7-es 28,5 millióról indul.

Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 87

A spoiler 110 km/ h-nál kiemelkedik, 70-nél eltűnik, de gombbal is kiemelhető

Értékelés

A 6GT érdekes rétegmodell, de nehéz megfogni, kinek is szól pontosan. Egy 7-esnél sokkal kevésbé elegáns, egy 5-ös kombinál pedig kevésbé praktikus. Leginkább gazdag amerikai nyugdíjasokat tudok elképzelni benne, akik méltányolják az 5-ösénél magasabb vezetőülés komfortját és utazgatásaik során igénylik a nagy csomagteret is. Esetleg excentrikus topmenedzserek, vállalkozók autója lehet még, akik igénylik a 7-es tekintélyét, de nem sofőrrel közlekednek és aktívkodni is akarnak a kocsival, neadjisten behajítanának néha hétvégére egy-két hegyibringát hátra.

De ha egy Elnök vagy Vezérigazgató Úrnak valamiért ez a forma jobban tetszene, mint a 7-esé, megnyugtathatom: sofőrös autónak is megfelel a 6GT, hátul talán még nagyobb is benne a fejtér, mint egy rövid 7-es szedánban.

Mellette – Ellene
  • Fényűzően tágas utastér
  • Hatalmas csomagtartó
  • BMW-s vezetési élmény
  • A legfejlettebb elektronikus cuccok
  • A 7-esnél jóval kedvezőbb árazás
  • Nem szép a feneke
  • Nincs plug-in hibridváltozat (egyelőre)
Ez tulajdonképpen egy négyajtós 7-es kupékombi! 88

A 6GT-t egyszerre mutatta be az új X3-mal a BMW. Cikkünk az X3-ról itt olvasható

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a BMW hatalmas luxus-ötajtósa? Szavazz!
átlag
7.27
szavazat
584
Hány pontot ér a tízből a BMW hatalmas luxus-ötajtósa? Szavazz!