Tegnap jelent meg a Magyar Közlönyben az EMMI rendelete a buszos iskolai kirándulásokra vonatkozóan. Ennek értelmében 2018-tól csak olyan szolgáltatókkal köthetnek szerződést az intézmények, amelyek 13 évnél nem idősebb busszal végeznék a gyermekszállítást, emellett igazolni tudják, hogy az általuk küldött járművezetők nem szenvednek obstruktív alvási apnoe szindrómában.

A rendelet továbbá előírja, hogy a gyermekeket és a tanulókat szállító busz nem közlekedhet 23 óra és hajnal 4 óra között. Bár ezek az új rendelkezések üdvözlendőek, sajnos továbbra sem garantálják a gyermekek maximális biztonságát.

Ha már hozzányúltak a törvényi szabályozáshoz, érdemes lett volna előírni a gyermekszállítást végző buszok esetében az alkoholszonda kötelező beépítését. Ez a kis eszköz megakadályozza, hogy valaki kormányhoz üljön még akkor is, ha órákkal a vezetés előtt alkoholt fogyasztott. Emellett elő lehetett volna írni a sávtartó asszisztens meglétét is.

A rendelet nagyon megengedő a busz maximális korával kapcsolatban. Erre vonatkozóan maximálisan 8 évet vagy félmillió kilométeres futásteljesítményt kellett volna előírni. Miért? Mert a buszok műszaki állapotával kapcsolatban a KöHém-rendelet egy rendelkezése meglehetősen szubjektíven fogalmaz. Előírja, hogy „az autóbusz 100 km/h sebességű haladása közben rendellenes menetviselkedés (iránytartás, zajok és rezgések), szerkezeti elemek rendellenes működése nem léphet fel, menetstabilitása megfelelő kell hogy legyen”.

Honnan tudhatja egy sofőr egy 10-13 éves autóbusznál, hogy mi számít rendellenesnek? Főleg akkor, ha mondjuk csak néhány éve van a pályán. Nem lenne szabad tehát ennyi mindent átengedni az üzemeltetők oldalára. A koros autóbuszok ráadásul a frissebb ENSZ utasbiztonsági szabályokat sem teljesítik. Tényleg elég lenne ennyi a gyerekek szállítására, mikor napjainkban már olyan buszok készülnek, melyekben többek között front ütközésvédelmi rendszer, éberség-figyelő asszisztens is megtalálható?

Fontos hangsúlyozni, hogy a szigorításoknak nem a buszos vállalkozások szívatását kell hogy jelentsék, de annak a gyakorlatnak is véget kell vetni, hogy valaki külföldről behozott 13 éves, nagy futásteljesítménnyel rendelkező autóbusszal gyermekszállítást végezhessen.