Röviden – SEAT Arona
Mi ez? Az Arona a SEAT apró városi crossovere, mely az Ibiza alapjait használva lovagolja meg a terepjárós stílusú divathullámot.
Mit tud? Kellemes méretű utasteret és magas üléspozíciót nyújtani városi kisautó méretben.
Mibe kerül? A SEAT Arona alapára 3 995 000 Ft, amelyet egy Reference felszereltségű modellért kérnek 95 lóerős, háromhengeres TSI motorral szerelve.
Kinek jó? Aki szereti átlátni a városi forgalmat, de a kisautók méreténél nagyobbra nincs szüksége.

Rögtön a repülés után nehéz döntés elé állítottak a barcelonai reptér menetpróbára várakozó SEAT Aronákat osztogató pultjánál. A villámgyors regisztráció után csak gördültek a színes kisautók a tablet képernyőjén, mint valami kaszinói pénznyelő játékgépen. Nem csak benzines és dízel közül kell rábökni a szimpatikusabbra, hanem zavarba ejtő a színválaszték is. Rögtön kizártam a fehéret és a szürkét, bár utóbbi fekete helyett narancssárga tetővel már takarosan mutat, a piros szép, de nem igazán meglepő. Itt van viszont ez a rozéaranyos halvány rózsaszínes. Na, ez érdekes lesz! Vagy nem. Ki tudja azt még.

Külső

Arányaiban és persze méretében a még szinte friss SEAT Ibiza-t idézi a fél emelettel magasabb Arona, aminek oka az új MQB A0 platform, melyre a VW csoport kisautói – például a Polo – épülnek majd a jövőben. Bár csak halvány centiméterek választják el az Audi Q2-estől és a Volkswagen T-Roc-tól, az Arona egy kategóriával lejjebb játszik 4138 mm-es hosszával és 1780 mm-es szélességével.

Formai jegyeiben nem hoz drámai változást a SEAT-palettára az Arona, a főbb vonalakat továbbra is konszern vasalója igazítja. Ebből kifolyólag a lemezeken nem igazán találhatóak csábos domborulatok, inkább a szigorúan húzott törésvonalak dominálnak a már régóta ismerős háromszög motívumokkal, aminek tökéletes példája az első lámpa, mely egyébként felár ellenében teljes mértékben LED-ekkel világít.

A fényszórók között pedig felül kisebb, alul nagyobbacska légbeömlő található, melynek mintázata felszereltségtől függően változó. Az elegánsabb Xcellence ruhájú tesztautón bátrabban használták a krómot, a sportosabb FR-en pedig méhsejtmintás plasztikon fúj át a hűsítő levegő és a hátsó lökhárítóba kamu kipufogókat illesztettek.

A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 1
A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 43

Lendületesen felfelé tart a krómozott ablakkeret

Változásokból tehát be kell érnünk a crossovereknél kötelezően megjelenő ötletekkel, mint a megemelt hasmagasság, ami az Arona esetében 190 milliméter, karosszériától eltérő színű tető és a bokáig fekete műanyagba mártott bódé. Utóbbit az autó két végén még ezüst betétekkel hangsúlyozzák, mintha valami haspáncél nyújtózkodna ki a lökhárító alól.

Legjellegzetesebb stíluseleme a C oszlopon lévő X nyomatú billog, mely az ablakkeretek vonalát tovább húzva választja el a tetőt olyan ügyesen, hogy kellően hunyorítva már a kupék is eszünkbe juthatnak róla, de ez szerintem csupán az első vázlatokra lehetett igaz. Annyi azonban megmaradt, hogy erről a kis részletről azonnal megismerhetjük az Aronát, ha már hátul nem alkottak nagyot a formatervezők. Vannak szélességet hangsúlyozó horizontális vonalak meg prémiumságot sejtető, középre betűzött típusnév, de összességében annyi történt, hogy egyszerűen összehúzták az Atecát erre a méretre.

A SEAT nagyon büszkén jelentette ki, hogy bizony az ő vevőik a tényleg fiatalok, ezért mindenképpen igazán trendi autónak kellett megtervezni az Aronát, hiszen az akár 18 colos felniken pózoló – cseh gyártású – pici, spanyol szabadidő-autónak sűrű mezőnyben kell megküzdenie a vevőkért.

Belső

Cseppet sem fáradoztak azon, hogy megkülönböztessék a modellpaletta többi tagjától az Aronát, az utastér berendezése követi az unalomig ismételt receptet. Az ajtókat kitárva természetesen nagy számban találkozunk kemény plasztikokkal, de jelenlétük nem igazán ordító, hiszen textúrájuk és matt antracit színük épp kellemes. Ha már a bejáratnál tartunk, legnagyobb meglepetésemre az ajtópanel nem sivár műanyag, hanem kárpitozástól függően bőr vagy a műtehén bundánál jóval kellemesebb tapintású szövet betét jutott rá kellő mennyiségben.

Már az Ibizában is remek volt, ami ide is átkerült, hogy az ülések egészen tág határok közt állíthatóak és a kormányt is nagyszerűen hozzá lehet igazítani, valamint a kartámaszról sem kell lemondaniuk az alacsonyabb termetűeknek. A könyökpihentető alatt lévő tárolóhely egyébként mókásan apró, ahogyan a kesztyűtartót sem tömhetjük végtelenségig motyókkal. Cserébe a hidratáláshoz fontos PET palackokat és a használt vagy éppen új zsebkendőket elhelyezhetjük az ajtózsebekben.

A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 44

Bevált recept alapján készült a műszerfal. Kicsit talán unalmas már ez a széltében húzott vonal és az egy nagy kijelző.

A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 45

Az üveglap mögött lévő menü egyszerűen kezelhető, mert pont olyan, mint egy okostelefon

Még hagyományos formátumú a műszerfal, rendes számlapú órákkal és valódi mutatókkal, középen monokróm kijelzővel, de jövőre már elérhető lesz az Aronában is a virtuális műszeregység, így majd változatlan formában jeleníthető meg a navigációs rendszer az FR esetében igazán jó fogású kormány mögött, ami rendkívül hasznos, mert a Barcelona környéki autópályákon nem mindig találtuk meg vele a megfelelő lehajtót. Az útbaigazító rajzolata és részletessége teljesen jó, csak a színekkel kéne még kicsit játszani, hogy egyértelműbb legyen a nekünk kijelölt irány.

A középkonzolba bedolgozott 8 colos tablet már itt is üveg kijelzőjű, ami igazán minőségi hatást kelt és a kezelhetőségre sem lehet panasz, a menüje éppen olyan, mint bármelyik okostelefoné. Hamarosan pedig elérhető lesz rajta az Amazon Alexa hangvezérlés, ami aztán a modellpaletta többi tagjára is továbbterjed. Ha pedig mindenképpen a saját készülékünk képére vágyunk, akkor az is tükrözhető a rendszerre. Csatlakozásra egyébként akad lehetőség bőven, a kétzónás klíma kezelőpanelje alatt remek helyet alakítottak ki az okostelefonoknak, pont kézre eső kis lejtő várja a vezeték nélküli töltésre alkalmas készülékeket, de a felette lévő két USB csatlakozón, valamint a Bluetooth-on keresztül is kapcsolatot teremhet a mobillal az Arona.

A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 46

Átlagos termetig hátul is elfér két utas

2566 milliméteres tengelytávon akad hely a hátsó utasoknak is, átlagos termetig négyen gond nélkül utazhatnak az Arona fedélzetén. A fejtér nem igazán akadály, inkább a befelé boruló tetőoszlopok miatt érződik szűkösnek a második sor. Kereken 400 literes a csomagtartó, ami önmagában nem jelent sokat. Lényegesebb ennél, hogy a nyílás kellően széles és a mögötte lévő tér is szabályos alakú, a padló pedig két szintben állítható, így a menet közben elszabadult almák nem feltétlenül potyognak ki azonnal, ha kinyitjuk a csomagtérajtót.

Technika

Hiába virít fémes X az oldalán, az Arona a már említett MQB A0 platformra épül, tehát összkerékhajtást épp úgy nem találunk benne, mint a Volkswagen Polo-ban vagy a SEAT Ibiza-ban. Ebből következően a motorválaszték is azonos a földszintes testvéreivel, ami három- és négyhengeres benzinmotorokat és szintén négyhengeres dízelmotorokat tartalmaz. A futómű elől McPherson, hátul pedig a kisautóktól megszokott csatolt lengőkaros.

Az 1,0 literes TSI két teljesítményszinten elérhető 95 vagy 115 lóerővel. A szerényebb ménessel rendelkező benzines nyomatéka 175 Nm, az erősebb – akár DSG váltóval összekapcsolt – 1.0 TSI pedig 200 Nm-t tud, ezzel a 100 km/órás sebesség elérése álló helyzetből kereken 10 másodpercig tart.

Gázolajon élő erőforrásból 1,6 literes TDI akad 95 és 115 lóerővel, előbbi rendelhető akár 7 sebességes DSG váltóval is. A maximális forgatónyomaték mindkét teljesítmény esetében 250 Nm már 1500-as fordulattól.

A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 47

Három- és négyhengeres turbómotorok kerülhetnek a gépházfedél alá, ez itt éppen az 1.5 TSI Evo

 

Motor 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI Evo 1.6 TDI 1.6 TDI
Lökettérfogat (ccm) 999 999 1498 1598 1598
Teljesítmény 95 LE (70 kW) @5000-5500 115 LE (85 kW) @5000-5500 150 LE (110 kW) @5000-6000 95 LE (70 kW) @2750-4600 115 LE (85 kW) @3250-4000
Nyomaték 175 Nm @2000-3500 200 Nm @2000-3500 250 Nm @1500-3500 250 Nm @1500-2600 250 Nm @1500-3200
Gyorsulás (mp) 11,6 9,8/10* 8 11,8/11,7* 10,1
Végsebesség (km/óra) 173 182 205 172/174* 185
Fogyasztás (l/100 km) 4,9 4,9/5,0* 5,1 4,1 4,1

*DSG váltóval

Vezetés

Ahogyan az Ibiza esetében, úgy az Aronánál is az 1.0 literes TSI ígérkezik majd a legnépszerűbb motornak. Az Atecát hétköznapi tisztességgel mozgatta, a kisebb Ibizában pedig abszolút elemében volt, így csak tippelni tudom, hogy az Aronában is megfelelő dinamizmust nyújt. Bár ültünk a 115 lovas verzióban, de érezhetően nem adta megszokott formáját a háromhengeres turbómotor, végül kiderült, hogy nem megfelelő üzemanyagot tankoltak bele, ezért ennek tesztje még a jövő zenéje.

Le is cseréltük gyorsan a gyomorrontást szenvedett spanyol crossoverünket a csúcsmotoros verzióra. Menetpróbánkat az 1,5 literes TSI-vel folytattuk, melynek 150 tagú ménese kissé mintha tunya lenne. Érzésre messze nem hozta azt a fajta dinamizmust, amit ekkora teljesítménynek és az alacsony fordulattól rendelkezésre álló 250 Nm-nek tudnia kéne az 1222 kilogrammot nyomó kisautóban. Pedig az FR változat hangyányit megültetett és keményebb futóműve határozottan érezhető javulást hoz stabilitás terén, ami legfőképpen kanyarban érezhető. Kevesebb oldaldőlést enged és az autó hátulja is biztosabb a sportosító csomaggal.

Nem mellesleg a kormányt is menőbb kinézetű és kellemesebb tapintású lyukacsos bőrrel borítják. A hozzá kapcsolt váltó hozza az átlagos szintet, nem az örömszerzés elsődleges eszköze, de jól megvezetett és pontosan kapcsolható. Nincs semmi gépzsíros élmény, tényleg csak egy fokozatválasztó kar, semmi több.

Vezetéstámogató rendszerek nélkül ma már a kis crossoverek között sem lehet labdába rúgni, különösen akkor, ha valamit ennyire hangsúlyozottan városi használatra szánnak. Akad a listán gyalogost felismerő, városi vészfékező rendszer az araszolás közben Facebook-ozók nagy örömére, van holtteret kémlelő rendszer is, mely a vastag C-oszlop miatt jól jön és keresztforgalom figyelő rendszer is, mely magától fékez is, ha óvatlanul tolatnánk ki a parkolóhelyről.

A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 48

190 mm-es a hasmagassága, felniből 18 colos a legnagyobb

A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 49

Méhsejtminta az FR hűtőmaszkján

Költségek

Teljes árlista még nem áll rendelkezésre a SEAT Aronához, csupán annyi tudható, hogy a 95 lovas 1.0 TSI-vel 3 995 000 forintról indul Reference felszereltséggel. A kicsike városi szabadidő-autók mezőnye rettentően sokszínű és a VW konszern többi márkájától is érkezik majd vetélytárs, az Arona árát és teljesítményét is a középmezőnybe lőtték be. A kevésbé divatos SEAT Ibizánál azonos motorizáltság és felszereltség (Reference) mellett a konfigurátor szerint – használtautó-beszámítós kedvezmény nélkül – bő 600 000 Ft-tal olcsóbb.

A SEAT Arona és vetélytársai – Listaár, forint
Peugeot 2008 1.2 PureTech (82 LE) 4 630 000
Renault Captur 0.9 TCe (90 LE) 3 899 000
Kia Stonic 1.25 MPI (84 LE) 3 949 000
Hyundai Kona 1.0 T-GDI (120 LE) 4 699 000
SEAT Arona 1.0 TSI (95 LE) 3 995 000

Értékelés

Az opciós tételekkel gazdagon megpakolt tesztautók alapján gusztusos megjelenésű, kimért stílusérzékkel megrajzolt autó benyomását kelti az Arona, mely ugyan drámai újdonságot nem hoz az egyre népesedő kategóriába, de – mint minden apró crossover – bizonyára könnyen vevőre talál majd.

A SEAT szerint ilyen a városi közlekedés hőse 50

Terepjárósan mutat, de a városban van otthon a SEAT Arona

Mellette – Ellene
  • Tetszetős formaterv
  • Opciós tételek hosszú sora
  • Jól kezelhető fedélzeti rendszer
  • Jó helykínálat
  • Visszafogott dinamikájú motorok
  • Nincs elektromos vagy hibrid hajtáslánc
  • Fantáziátlan belső
Hogy tetszik az új SEAT Arona? Értékeld!
átlag
7.34
szavazat
439
Hogy tetszik az új SEAT Arona? Értékeld!