Hazai környezetben, a Tokiói Autószalonon leplezte a KAI koncepciót a Mazda. Közleményük szerint a tanulmány egy kompakt sportmodell, amely az autógyártó új termékgenerációjának hírnöke. A márkára jellemző formanyelv bemutatása mellett egyértelmű, hogy az autó a következő Mazda3-at vezeti be.
Bár imádnánk, ha így kerülne sorozatgyártásba, sajnos a használhatóság miatt biztosan visszafogottabb lesz az ötajtós kompakt, mire megvehető lesz. De az orr-rész agresszivitása, a dinamikus tetőív és az izgalmas far akár szériába is kerülhet. Utastere letisztult, de a külsőhöz hasonlóan a sportosságot hangsúlyozza, a kagylóülések és a középre helyezett fordulatszámmérő a versenyautókat idézi.
A tanulmányautó karosszériája rövidebb, mint a jelenlegi 3-asé, ugyanakkor a tengelytávolsága 50 milliméterrel nagyobb, így a hátsó utasok nagyobb kényelemre számíthatnak.
A KAI koncepció a következő generációs SKYACTIV-X benzinmotort rejti- ezt mondja hivatalosan a Mazda. Így a korábbi bejelentések alapján a Mazda3 lehet az első, amelyben a márka bevezeti a HCCI technológiával működő motorját. Ez leegyszerűsítve egy olyan technológia, amelynél a benzinmotor a dízelekre jellemző módon képes működni. Olyan magas kompresszióval üzemel, hogy önmagától, , azaz gyújtógyertya nélkül begyullad az üzemanyag-levegő keverék.
Persze a dízelekkel ellentétben nemcsak a levegőt préseli össze a sűrítési ütemben a motor, hanem már az üzemanyag-levegő keveréket. Van gyújtógyertya is, hiszen csak egyenletes terhelés mellett tud így működni a benzinmotor, amely egyébként visszavált szikragyújtásra. Kompresszoros feltöltés és közvetlen befecskendezés kerül a motorba.
Az új Mazda3 világpremierjét várhatóan 2018-ban tartják és 2019-ben kerül majd piacra, előbb Japánban, majd később Európában.