2017. július 1-i adatok szerint Oroszországban 397 ezerre nőtt az autóbuszok száma. A járművek életkorát tekintve nem állnak jól az oroszok, ugyanis a buszpark közel fele (46%) 14 éves, míg több mint egyötöde (27%) 15 évnél idősebb.
A márkákat vizsgálva elmondható, hogy a legnépszerűbb gyártónak az orosz PAZ számít, mely 170,5 ezer darab járművel képviselteti magát Oroszország útjain. Ez a cég ugyanakkor kis befogadóképességű városi és elővárosi midibuszok építésére szakosodott. A PAZ buszokat emellett előszeretettel használják Oroszországban gyermekszállításra is.
A második legnépszerűbb gyártó a Kurgani Autóbuszgyár ( KAvZ), mely a GAZ-csoport tagja. Az 1958-ban alapított társaság főként GAZ-teherautó elemekből építette meg városközi utasszállításra tervezett autóbuszait. A KAvZ gyártmányú buszokból 54,7 ezer darab rója az utakat. A harmadik legnépszerűbb gyártó pedig a Likinói Autóbuszgyár (LiAZ) lett 34,4 ezer darabbal. A céget gyakran összekeverik a megegyező nevű, néhai csehszlovák Libereci Autógyárral, pedig az orosz LiAZ leginkább a városi buszok terén jeleskedik, most már elektromos autóbuszt is tudnak gyártani.
Az orosz Top 10-be még mindig simán befér az Ikarus is. A mátyásföldi és a székesfehérvári üzemből kikerülő autóbuszokból még 10,2 ezer darab közlekedik Oroszországban, ezzel gyakorlatilag a hetedik legnépszerűbb márkának számít az orosz buszpiacon közvetlenül a Mercedes (9,2 e) és a MAZ (8e) előtt.
Fotó: Wikipedia