Soha nem beszélgetünk autódizájnról az apámmal – mondja Ikuo Maeda, sötét szemei elmosolyodnak, mégis egyértelmű számomra, nem viccel. Tokióban ülünk egy kis asztalnál a villódzó autószalon kevés csendes zugának egyikében. Úgy érti: NEM és SOHA. Pedig érdekes lenne belehallgatni az értekezésükbe, ugyanis az autógyártás bő 130 éves történetében maroknyi a példa párosukra. Ikuo ma a Mazda formatervezőinek a főnöke, édesapja korábban birtokolta a magas pozíciót.

Értem én a két dudás és a csárda koncepcióban a feszültséget, ám kisfiús apaként mégis remélem, ahogy szerintem sokan, a gyermekem túlnő mindenben. Száz százalék, hogy a régóta nyugdíjas Matasaburo Maeda is hosszan nézegeti fia két legújabb alkotását, majd elégedetten megemeli a meleg szakéval teli csészéjét. Kanpai, fiam!

Amikor a fiú túlnő híres apján 1

A 3-as Mazda utódjának tűnő kompakt ötajtós az úgynevezett KAI dizájn-koncepció első fecskéje, az ifjabb Maeda újabb remekműve. Nagyon hasonlóan néznek majd ki az elkövetkező években érkező új Mazdák

Amikor a fiú túlnő híres apján 2

Legalább annyian nézegették Ikuo mester – mert ma már az 59 éves jelenlegi fődizájnert illeti a megszólítás  –  másik nagy dobását. A Vision Coupe jó eséllyel a hamarosan érkező új 6-os formáját villantja fel, bár lesznek változások. Biztonsági okokból a térdlevágó motorháztetőtől biztosan el kell búcsúznunk, pedig igazán szép

Amikor a fiú túlnő híres apján 3

A Tokióban rendkívül jellemző fehér kesztyűt viselő figura egyszerre csak egyetlen embert engedett a belső közelébe, fotózni. Jó előre fel kellett iratkozni kollégájánál egy listára

A dizájnbolondok mellett a techpornósoknak is előkarácsony az október 28. és november 5. közötti show Mazda-standja. Masamichi Kogai cégvezér szerint ugyanis “több évtizedes mérnöki meggyőződéseket felforgató” motort mutatott meg cége a nagyérdeműnek. A Skyactív-X névre keresztelt új erőforrás a világ első olyan sorozatgyártású benzinmotorjaként kerülhet piacra, amely sűrítéses gyújtást alkalmaz,, azaz öngyulladásig sűríti a benzint. Kogai szerint a valóban mérnöki szenzációnak számító újdonságuk a benzinmotorok fordulatszám-kedvelő természetét a dízelek takarékosságával és nyomatékosságával párosítja. Mivel takarékos, ezért környezetkímélő is.

Mondanom sem kell, hogy az újságíróktól a konkurensekig mindenki tűkön ül, hogy érezhesse már végre egy tesztautóban működés közben a szerkezetet. Előtte majd a számok jönnek, Tokióban egy kis ízelítőt tudtam felvenni róla a standon.

Amikor a fiú túlnő híres apján 4

Ízléses könyvecskét kapott a hoszteszektől, aki nyomtatásban akart olvasni a Mazda újdonságairól

Miután az új Leaf már ismert korábbról, sőt, állami támogatással 9,96 millió forintos magyar listaára is van, a Nissan standján leginkább a látványvilágra adtak. Mérőszalag nélkül is nyilvánvaló volt, ők égetik ki az érdeklődők szemeit a leghatalmasabb kijelzőkkel

Amikor a fiú túlnő híres apján 5

Jobbra a téglatest egy szimulátor

Amikor a fiú túlnő híres apján 6

Ez pedig itt a Leaf Nismo változata, ha valaki látványos emberkedéssel akarná 50-60 százalékra csökkenteni a 378 kilométeres elméleti hatótávot

Amikor a fiú túlnő híres apján 7

A Serena nevű kisbuszuk elektromos változata volt a sportos ruhába öltöztetett Leaf mellett a másik Nissan-világpremier

Amikor a fiú túlnő híres apján 8

Megcsodálhattuk náluk az új tokiói mentőautót is. Igen, az a hatalmas piros sapka a tetején teljes egészében villog, ha kell – így működik ez a régebbi mentőautókon is a városban

Darabra talán a Suzuki mutatta meg az összes márka közül a legtöbb újdonságot, amik közül, ha jól sejtem, egy sem kerül majd Európába. De pont a belpiacos járművek miatt igazán érdekes minden évben a szalon Japánban.

Amikor a fiú túlnő híres apján 9

A Spacia nevű kei autót 658 köbcentis, háromhengeres benzinmotor hajtja, váltója CVT. Hossza 3,39 méter, szélessége 1,47, magassága viszont 1,78 méter

Amikor a fiú túlnő híres apján 10

Igen, belül is jópofa, és belül is kocka

Amikor a fiú túlnő híres apján 11

Kínálnak belőle morcosabb arccal luxus-kiadást is Custom néven

Amikor a fiú túlnő híres apján 12

E-Survivor a becsületes neve ennek az elektromos holdjárónak, ami a hivatalos közlés szerint a Suzuki jövőbeni kompakt SUV-jainak a formavilágából ad némi ízelítőt

Amikor a fiú túlnő híres apján 13

Természetesen harapni is tudnak a végtelenül udvarias és alázatos japánok, ez itten kérem egy utcai szupersportkocsi. Mókás rendszámuk ezen a piros godzillán különösen furcsán mutat

Amikor a fiú túlnő híres apján 14

A kínai büntetőadók miatt a mostanában születő szupersportkocsikhoz hasonlóan az Ikeya Formula is 4000 köbcentis, viszonylag ritka, de V10-es, a maximális teljesítménye 585 lóerő

Amikor a fiú túlnő híres apján 15

Igen, ott süvít át menet közben a távol-keleti tájfun

Külön cikket közlünk majd a világ legnagyobb (hogy is áll ebben a negyedévben a dobogó?) autó-gyártójának, a Toyota-csoportnak az újdonságairól, ezért itt és most kanyarodjunk át a kevés más országból érkezett márka standjaira. A próbálkozó PSA-t leszámítva jóformán csak német prémiummárkákról tudunk beszámolni.

Amikor a fiú túlnő híres apján 16

A show legvagányabb kiállítótere a Mercedesé volt

Amikor a fiú túlnő híres apján 17

Pont vele szemben a BMW puritánabb standja kellette magát

Amikor a fiú túlnő híres apján 18

Ha már az Ikeyánál légterelőket mutattam, nézzük meg most a világ leghatékonyabb elemeit – ritkán kerül az emberfia testközelbe a sorban negyedszer is világbajnok Mercedes Forma-1-es autójához

Amikor a fiú túlnő híres apján 19

A Mazda standja mellett (szó szerint egymás mellett álltak) a Mercedesé vonzotta a legtöbb érdeklődőt. Mert hát F1-es autó, Project One 1000 lóerő felett…

Amikor a fiú túlnő híres apján 20

…EQ A 500 kilométer körüli hatótávval…

Amikor a fiú túlnő híres apján 21

…valamint egy önvezető, szintén elektromos, de már Smart

Amikor a fiú túlnő híres apján 22

Velük szemben a BMW-nél az új Z4-es körül sürgölődtek a legtöbben, és nem csak a Toyota-rokonság miatt

Amikor a fiú túlnő híres apján 23

Kiszúrták az előző képen az eltérő üléskárpitozást? Csak most tűnik fel?

Amikor a fiú túlnő híres apján 24

Többekkel beszélgetve a leendő 8-as mellett, azt kell mondjam, inkább a száját húzogatja a szakma ezekkel a vesékkel kapcsolatban

Amikor a fiú túlnő híres apján 25

Az Audi Q8 ellenben harmonikus, és a képen érzékelhetőnél hatalmasabb

Amikor a fiú túlnő híres apján 26

Most láthatta először a japán közönség az Elaine fantázianevű önvezető autót, aminek tudásáról nem túl szépeket mondott nemrég egy BMW-illetékes. Lassan itt az ideje, hogy ne csak mutogassák a prémium márkák a mesterséges intelligenciával maguktól közlekedő járműveiket, hanem működés közben prezentáljanak velük. A nagyszájú BMW is

Amikor a fiú túlnő híres apján 27

Emlékeznek még a Suzuki-dobozokra? A VW dizájnereinél így néz ki egy kis méretű buszocska a közeljövőből

Amikor a fiú túlnő híres apján 28

Hogy az I.D. Buzz, vagy a cikkben bemutatott számtalan más jármű közül melyik lesz sikeres az elkövetkező években, összetett kérdés

Ezt az Ikea Maedával folytatott beszélgetésem árnyalta. Az elmúlt 5 évben valószínűleg ő és a csapata nyerte világszerte a legtöbb formatervezési díjat, a Kodónak nevezett kasztnival rendkívül népszerűek mindenhol a Mazdák.

Megkérdeztem hát tőle: Mit gondol, mekkora szerepe van cége sikereiben az általa megalkotott dizájnnak? A siker szót többféleképpen lehet értelmezni – kezdte válaszát. Szerinte hozhat egy jó külsejű autó piaci sikert a gyártójának, ám e nélkül is sikeres lehet bármely autó.

Például ha valaki megveszi, majd éveken át használja, és a külső/belső értékei miatt szereti. Az is siker.