Röviden – Nissan X-Trail 2,0 dCi 4×4 | |
---|---|
Mi ez? | A Nissan szabadidő-autó kínálatának legnagyobb darabja ez a harmadik generációs X-Trail, ami akár hét üléses változatban is rendelhető. Ez épp ötszemélyes. |
Mit tud? | Nagy, kétliteres, 177 lóerős motorjával, öszkerék-hajtásával problémás terepen is használható |
Mibe kerül? | A legolcsóbb X-Trail benzinmotorral, listaáron 7 285 000 forintba kerül, a 177 lovas dízelmotoros autót legolcsóbban 10 205 000 forintért lehet elvinni |
Kinek jó? | Akinek nagy, tágas, erős motorú, nemcsak városban használható szabadidő-autó kell, az nyugodtan gondolkodjon X-Trailben |
Az X-Trail sokáig csak kicsike, 1,6-os dízelmotorral volt kapható. A vásárlók azonban ennél többre vágytak, így a gyár beadta a derekát és kétliteres dízelmotorral bővítette a motorkínálatot. Ha ez kevés lenne, idén nyáron még egy finom ráncfelvarrásra is befizették a márka legnagyobb szabadidőautóját. Mi meg kipróbáltuk.
Külső
A már jó ideje gyártásban lévő Nissan X-Trail külseje nemrég finom frissítésen esett át. Az augusztustól kapható új modellek orra kicsit szögletesebb lett, hangsúlyosabbá rajzolták a már LED-es fényekkel is rendelhető fényszóróban lévő diódás nappalifényt, a korábban kerek ködlámpák vonalakra cserélték íveiket, a Nissan embléma pedig nagy, lapos plexifelületre költözött. Hátul is hasonló elv szerint tervezték újra a lámpatestet, a többi alkatrész nagyjából változatlan maradt, ugyanúgy, mint az autó külső méretei.
Az X-Trail a Nissan SUV triójának legnagyobb darabja. Korábbi, férfiasabb vonásait sajnos már teljesen elvesztette, mostanra teljesen belesimult a nem túl izgalmas Nissan világképbe. De legalább a tudásából megmaradt valami, mert a legtöbb szabadidőautóval ellentétben még kapható összkerékhajtással.
A csuszka cibálásával lehet váltogatni a régi – kék – és az új Nissan X-Trail arca között. Megtalálod az összes különbséget?
Belső
Az X-Trail utastere sem tartogat forradalmi újításokat, itt s szinte minden maradt a régiben. A kormány viszont új, alul csapott formájú, fűthető és frissek rajta a gombok is, amelyek formája nem túl szerencsés, menet közben, vakon szinte kitalálhatatlan, hogy épp mit nyomkodunk. A műszerfal semmi extra, a klasszikus két nagy, kombinált mutatós műszer, amit középen egy picike, színes TFT monitor egészít ki. A középkonzoli kijelző képe, felbontása 2017-ben már nehezen vállalható, hasonlóan, mint a Nissan 360 fokos kamera képe, aminek pöttöm, felülnézeti képére ne alapozzunk biztonságos parkolást.
Az utastérben még a középkorból itt maradt ipari kapcsolókon mosolyogjunk egy kicsit, aztán jöhetnek a jópofa dolgok. Például az, hogy a hátsó üléssorba is rendelhető ülésfűtés, és az első pohártartó fűtése/hűtése is megoldható. Ugyan ez nem újdonság, korában is volt egy apró zár, amivel a klíma által befújt levegőt rá lehetett engedni a pohártartóba tett palackra, pohárra, akármire. A kapcsolás most kicsit bonyolultabb lett, a pohártartó elválasztó betétjét kell átfordítani a nyitáshoz, záráshoz.
A 2,7 méteres tengelytávval az X-Trail hátul eddig is tágas volt, de a facelifttel sínen tologatható második üléssort is kapott a modell, amivel a csomagtartót lehet valamelyest megnövelni, a hátsó utasok lábterének kárára. A korábbi 550 helyett 565 literes alaphelyzetben, mindent ledöntve pedig akár 1996 literig is bővíthető. Okos húzás, hogy a lehajtott háttámlás teherhordásnál a kalaptartó rolót biztonságos helyre lehet tenni a csomagtartó végében. A hátsó rész világítása gyenge, sötétben nem nagy élvezet benne elgurult kifliket keresgélni.
A háttámlák lehajtása után enyhén emelkedő, de alapvetően sík padlón utazhatnak a csomagok, a két emeletes csomagtartó legaljában pedig Bose mélynyomóval kitömött szükségpótkerék található. A csomagtartó ajtaját motor nyitja, csukja, de igény szerint egy kapcsolóval ez a funkció kikapcsolható, ilyenkor teljesen manuális ajtóként működik tovább.
Technika
A Nissan egy darabig a downsizing jegyében csupán 1,6 literes dízelmotort álmodott a termetes X-Trailbe. Aztán idén év elején belátták, hogy egy ekkora járgányt, amit akár hét üléses belsővel is lehet rendelni és akár termetes utánfutót is akaszthat mögé a tulaj, nem fognak komolyan venni a vevők. Így jött a kétliteres, 177 lóerős dízel ideje. Ez a motor a Nissan saját fejlesztése, láncos vezérlésű, 16 szelepes, csúcsnyomatéka 380 Nm, amit 2000-es fordulaton ad le. Szintén saját a motorhoz kapcsolt hatfokozatú kézi váltó is, amit csak az összkerekes változathoz lehet rendelni. Aki szimplán elsőkerekes X-Trailre vágyik, annak hozzá kell szoknia a fokozatmentes automatikus váltóhoz is. Utóbbit viszont a 4×4-es modellhez is lehet választani.
Vezetés
Szerencsétlen X-Trail épp egy régi vágású, szinte minden divatos marhaság nélküli Toyota Land Cruiser után került hozzám. A váltás drámai volt, a könnyen átlátható, finoman működő váltójú terepjáró után egy lőrésekkel ellátott, bőrborítású betonkádban találtam magam, utálatos váltóval, a turbó-lyuk miatti harmatgyenge alapjárat közeli teljesítménnyel. Le is fulladtam vele az első kilométeren vagy háromszor, hiába a 177 lóerő. Persze igazságtalan az összehasonlítás, de akkor is megrázó, milyen messzire került egymástól az ember és gép az elmúlt nagyjából 20-30 év alatt.
Igen, azt is tudom, hogy a 80-as években tervezett Land Cruiser csak keserves kínok árán lesz Euro 6-os, és a fogyasztása is durván háromszorosa az X-Trail-ének, és nem is megy gyorsabban 130-nál. Szóval hagyjuk is. Az X-Trail viszont a turbó-lyuk betömése után akkorát ugrik, mint egy ló. Az autópályás tempó nem feladat neki, valószínűleg közel kéttonnás utánfutóval sem lenne az, ha nem lenne 80-as sebességkorlátozás, ha bármiféle vontatvány fityeg az autó hátulján.
Váltója átlagos, hamar meg lehet szokni, különösebb baja nincs, de szeretni sem lehet. Futóműve, nagy kerekei a hitvány utas szakaszokon kényelmessé teszik az utazást, és országúton is el lehet vele élni. Csikorgó kerékkel úgysem fogunk vele kanyarogni, a magas építés, a csendes utastér és a túlszervozott, könnyű kormányzás sokkal inkább a nyugodt, nem fárasztó, hosszú távú autózáshoz passzol.
Költségek
A 2 literes, 177 lóerős dízelmotoros X-Trail legolcsóbban – Acenta felszereltségi szinttel, kézi váltóval – 10,355,000 forintba kerül. Ugyanez a modell akciósan 9,586,000 forint. Extraként kérhető metálfényezés 155 ezer forintért, és választható gyöngyház fényezés is, szintén 155 ezerért. A harmadik üléssor ára már felszereltségfüggő, a N-Connecta esetében 500, Tekna-felszereltséggel már csak 300 ezer forintba kerül. A napfénytető az n-Connecta-val 275 ezer forint, de csak az ötüléses kiépítésnél opciós, három üléssorral már alapáras. Ugyanúgy, mint a Tekna felszereltségi szintnél. A csak a Tekna-hoz rendelhető fekete betétes ülések natúr bőr párnázással további 180 ezer forintba kerülnek. Az X-Trail fogyasztása a viccesen hangzó gyári 5,6 liter helyett inkább 8 és 9 liter között van valahol. Autópályás és városi használattal közelebb a 9-hez.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|