Minden eddiginél több használt típus keres és talál gazdát Magyarországon, és a helyes döntés, a megfontolt választás a legfontosabb tényező. Ebben segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához. Az elmúlt időszak olvasói leveleiből válogattunk.
Fiatal autó, komoly költség?
Olvasónk kérdez
Szia András!
Autó vásárlás előtt állunk ár kategóriájában a 2014-2015-ös évjáratú, hármas szériás BMW és a 2014-2015-ös Volkswagen CC között van a dilemma mind kettőnek nagyjából ugyanaz az ára (Németországban élünk). A kérdésem az lenne melyiket érdemes tehát melyik lenne a stabilabb autó, értem én, hogy ezekben nincs kilométer tehát 20-40 ezer közöttiek vannak. Kérdés, melyiket javasoljátok esetleg milyen motorral, dízel, vagy benzin lenne a jobb. Miket kell figyelembe venni és így tovább, nagyon nem szeretnénk mellé nyúlni nem akarok súlyos összegeket akár 40-50 ezer kilométer múlva ráfizetni. Ha tudnátok írni picit, felvilágosítani vagy, esetleg tapasztalatok nagyon hálás lennék!
Válaszotok előre is köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Kedves Zsolt!
Mivel szervizszempontból benzines és dízelmotorral is mindkét autó viszonylag magas karbantartási és javítási költségeket ígér hosszabb távon, jó szívvel azt tudom mondani, hogy azt vedd meg, amelyiknek jobban örülsz! A Volkswagen CC-ből a dízelekkel is lehet elég baj, a hűtött EGR-szelep például, de amióta a közös nyomócsöves, CR-TDI dízelek futnak, azóta a dízelek elérik a kategória átlagát.
Az F30-31-es BMW-nek mindenképp lesz egy prémiumfelára, nem fogyasztásban, mert a benzines és dízelmotorjaik is takarékosak az adott mezőnyön belül, inkább a szervizelés visz majd el több pénzt, sajnos, de a Volkswagenek szervizelése sem csekély költség.
Hogy ne csak elvegyem a kedvedet, mivel pár tízezer kilométeres autókat nézel, ezekkel valószínűleg még évekig nem lesz nagy gondod. A dízelekkel kapcsolatban az értéktartás aggasztó, ha nem oldódik meg a behajtási tilalmakkal kapcsolatos bizonytalanság. Mivel utólagosan valószínűleg nem gazdaságos javítani a kipufogógáz-ártalmatlanításon és a nitrogén-oxid emissziójuk magas maradhat, tiltás esetén nagyot esik az áruk használtan. A dízel emiatt rizikós, mert most még csak kicsit roggyant meg az áruk, de ha jön a kitiltás, akkor nehéz lesz eladnod. Ha viszont nem kizárólag városban, hetente párszor országúton vagy autópályán is használod, akkor a németországi üzemanyagár-különbözet miatt én dízelt vennék mindkét típusból, a választék is nagyobb. Nagyon hosszú távra viszont egy Mazda6-ost választanék szívó benzines motorral.
Üdvözlettel, Szörényi András
Első autót egymillióig
Olvasónk kérdez
Kedves András!
Szeretném megvenni az első autómat (max. 1 M Ft-ért átírással, esetleges javítással), leginkább városban, de havonta autópályán is használnám, fontos még, hogy megbízható legyen és legyen benne klíma. Kinéztem a 2000-2005 közötti Toyota Yarisok közül az 1.3-as modellt, ami nagyon tetszik, vezettem is, nekem kényelmes, kézre áll. Azonban a Fordok, Skodák, Opelek és Suzukik között ugyanilyen autókat fele ilyen áron látok. Ön szerint van annyira jó ez a kis Yaris, hogy első autónak (3-4 évig tartanám meg), ahol az alacsony fenntartás a fontos, megéri ilyenre beruházni? Vagy ne a tetszés alapján vegyek autót és inkább keressek egy Skoda Fabiát. :)
Köszönöm :)
Szakértőnk válaszol
Kedves Beáta!
Egymillliós kerettel 850 000 forinttal lehet autót keresni, a többi kell az átírásra és az első szervizmunkákra. A Yarist nagyon szokták szeretni a nők, de szerintem túlértékelt autó. Nem a minőségéhez képest, mert valóban tartós, kiszámítható szervizigényű típus, inkább kényelméhez mérten a rövid ülőlappal, hangos motorral, közepes rugózási komforttal. Szerintem nem ér százezrekkel többet a konkurenseknél.
Autópályás utakra a Fabia 1,4 16V, a 75 lóerős benzinessel sokkal alkalmasabb, szerintem jobb autó azonos árban, a Ford Fiesta 1,4 80 lóerővel szintén. A C Corsa kimondottan eltalált, praktikus és szerintem sikkes autó, jó kényelemmel. Hátránya, hogy az 1,2-es átlagosan fogyaszt. Ha a Suzuki az Ignis, azt csak földúton járni vennék, de ha a 2005 utáni Swiftre gondolt, az igazán jó megoldás lenne. Jók az alkatrészárai, kb. Opel-Ford szinten, egy aggasztó tényező van: az 1,3-as motort sújtó váltóhibák, a váltó nyelestengelycsapágyának gondja. Ez a munkadíj miatt kb. 90 000 forintból cseréltethető ki, maga az alkatrész nem a világ. A töréstesztje minden említett autónak négycsillagos.
Ha a kényelem számít, akkor a Fabia az első, ha a vezetési élmény, ami elég fontos szempont, akkor csak a Fiesta és a Swift. Női autóként mégis a C Corsát tartom a leginkább vonzónak ár/érték alapon. Szerintem érdemes elengedni a Yarist, mert jobb állapotú autót kap a konkurensekből azonos áron. Ha japán legyen, szerintem a Yaris árában még Honda Jazzt is kap, amely sokkal tágasabb, kulturáltabb, sokoldalúbban használható autó, bár a tologatható hátsó üléspados Yarisok sem rosszak ebből a szempontból.
A témáról itt olvashat részletesebben:
Swift, Fiesta, Fabia, Yaris, Corsa.
Biztonságos és nem drága használt autók.
Üdvözlettel, Szörényi András
Sebességben hagytuk, jó az úgy?
Vezetéstechnikai szakértőnk, Székely Gyula ad választ egy minden autóst érintő kérdésben.
Olvasónk kérdez
Tisztelt Székely Gyula!
Egy összejövetel során feljött a téma,hogy sebességben, vagy üresben hagyjuk az autóinkat, ha befejeztük a parkolást. Igen különböző véleményeket hallottunk, és szeretném a segítségét kérni,hogy mi a helyes parkolási módszer. Természetesen, a kézifék behúzásában mindannyian egyetértettünk.
Köszönöm válaszát!
Szakértőnk válaszol
Kedves László!
Sík területen parkolva ha behúzta a kéziféket, már nem szükséges még sebességbe is tenni a váltót. Meredekebb lejtőn kialakult szokás, hogy sebességben is hagyjuk és még a kéziféket is behúzzuk. A végképp tudományos megoldás, hogy a kormányzott kerekeket még a padka felé is fordítjuk egy kicsit.
Télen, amikor időnként havas, latyakos utakon közlekedünk, és este megállunk az autóval, nem érdemes a kéziféket behúzni, nehogy reggel komoly gondot jelentsen az elindulás. Tartós lejtmeneti szakasz után (pl. a sípálya parkolójától a völgyben lévő szálláshelyig autózást követően) szintén nem érdemes behúzott kézifékkel parkolni éjszakára.
Olyan autóknál, ahol a kézifék az első féktárcsákat fogja, tehát műszakilag így oldották meg, külön felhívja a gyártó a figyelmet a kezelési könyvben, hogy tartós, erős fékhasználat után ne használjuk a kéziféket az autó parkolásához, mert az a fékbetétek idő előtti elhasználódásához vezethet.