Az utóbbi hetekben két különösen komplikált közlekedési szabályozással sújtott pontot találtunk a fővárosban, amelyekkel szerettünk volna részletesebben is foglalkozni. Egy kicsit lassúak voltunk: mire az egyikre rákérdeztünk a budapesti utakat kezelő Budapest Közút Zrt.-nél, már meg is változtatta a helyi táblázási rendet. A másik helyen viszont marad minden olyan abszurd módon, ahogy jelenleg is van.

1, Értelmezhetetlen, komplikált behajtási rend a Várkert Bazár előtt

Annyira sok tábla került fel az oszlopokra Budapesten, a Várkert Bazár előtti út bejáratainál, hogy kivételesen még a függőlegesen tartott mobillal való fotózás is indokolt volt ezen a helyszínen még akár pár héttel ezelőtt is (a kép az I. kerület FB-oldaláról származik):

Zűrös közlekedési táblák Budapesten 1

Na most képzeljük el, hogy ezt a komplexumot, különös tekintettel a behajtási tilalom kiegészítő táblájára, egy szemvillanás alatt kell értelmezni a nyüzsgő forgalomban a Lánchíd budai körforgalmában vagy a túloldalon az Erzsébet híd felől érkezve a Várkert Bazár felé.

Hát nem sokkal egyszerűbb lenne a Behajtani tilost kirakni május elsején és beszedni augusztus 31-én? A Vezess szerkesztősége úgy gondolta, hogy érdemes lenne változtatni. Mire azonban az anyaggyűjtés során felvettük az illetékesekkel a kapcsolatot, erre rájött a Budapest Közút is, ezért az elmúlt pár hétben ez meg is történt. Halleluja!

Zűrös közlekedési táblák Budapesten 2

A Budapest Közút válasza is nagyon szimpatikus volt: „A Lánchíd utca valóban bonyolult szabályozására Társaságunkhoz is érkezett már észrevétel, ezért annak átalakításáról döntöttünk, így a jövőben a hivatkozott tábla csak május 1. – augusztus 31. között kerül kihelyezésre.”

2, Buszsáv, ami nem buszsáv, hogy nehezebb legyen megérteni, mi a fene is van itt

Nem sikerült viszont közös álláspontra jutnunk az útkezelővel egy másik helyszínen. Az Árpád fejedelem útján a Komjádi út előtti, a Zsigmond tér és a Margit híd közötti szakaszon a híd irányában idén határozta el a főváros, hogy megszünteti az eddigi buszsávot. A hír kapcsán Vitézy Dávid, egykori BKK-vezér is kiakadt egy kicsit, de talán még a buszsáv megszüntetésénél is kiakasztóbb az a szabályozási helyzet, ami mára állt itt elő. Ilyen táblák kerültek ki ugyanis a kereszteződésekbe:

Zűrös közlekedési táblák Budapesten 3

Teccikérteni: nem buszsáv, hanem csak olyan sáv, amelybe nem lehet behajtani, csak busszal, motorral, taxival és kerékpárral. Kivéve, ha a legközelebbi kereszteződésnél jobbra fordulnánk, amint ez a kereszteződésekben látható:

Zűrös közlekedési táblák Budapesten 4

Kicsit vacak a kép, de azért talán látszik: a kereszteződés után jobbra kanyarodási kötelezettséget jelző aszfaltfestés van a külső sávon, a távolban pedig látszik a következő tábla, ami megtiltja a továbbhaladást a külső sávban, kivéve, ha az ember buszt, motorkerékpárt vagy kerékpárt vezet

És hogy mi ezzel a baj? Hát csak az, hogy az útkezelő azért marta fel a BUSZ feliratokat, azért cserélte ki a nem kevés forgalmi rendről tájékoztató táblát ezekre a tájékoztató-tiltó táblákra, hogy előállítsa pont ugyanazt a helyzetet, ami addig volt, vagyis sikerült ilyen komplikált módon kijelölni nem mást, mint egy biciklik számára megnyitott buszsávot. Azt, ami  ez a sáv eddig is volt. A Google Maps még őrzi a korábbi állapotot:

Zűrös közlekedési táblák Budapesten 5

Kép a helyszínen 2014-ből, a Google Maps emléktárából

Ez volt tehát a helyzet 2014-ben a Komjádi előtt: a külső sávra nem hajthat rá más, csak busz, motorkerékpár, kerékpár és a lekanyarodni készülő egyéb jármű. Pont, mint ma, pár milla elfüstölése, nehezebben értelmezhető új táblák kihelyezése után.

A kérdésre, hogy ennek mi értelme volt, a következő választ adta a Budapest Közút:

Az Árpád fejedelem útján 2017. tavaszán kialakított forgalmi rend célja az volt, hogy már a Zsigmond tértől lehetővé tegyük a Margit körút gyors elérését a Frankel Leó út elkerülésével. A bonyolult szabályozási rendszer célja az, hogy ezt a Margit körút felé vezető (és jellemzően a másik 2 sávhoz képest minden időszakban kevésbé torlódó) sávot a Margit körút felé tartókon kívül csak járművek szűk köre, elsősorban a tömegközlekedés vegye igénybe. A 2017. tavasza óta eltelt időszak tapasztalata szerint a járművezetők a szabályozást értik és rendkívül magas arányban be is tartják, így a budai fonódó villamos közlekedésének segítése érdekében 2017. november 6-án a Frankel Leó úton életbe lépett centrum irányú áthajtási tilalom a közúti forgalom számára is csak minimális kényelmetlenséget eredményezett.

Persze mivel a forgalmi rend itt a komoly beruházással elkészített buszsávtalanítás, majd bonyolult táblákkal visszabuszsávosítás előtt is pont ugyanilyen volt, a fenti szöveg nem más, mint – bullshit.

Azért egy dolog megváltozott az új forgalmi renddel. Nem kizárt, hogy kimondatlanul, de az állt a háttérben, hogy jobban lehessen büntetni ezt a nembuszsáv-buszsávot jogtalanul használókat. Mert nézzék csak ezt a másik képet, a Margit híd előtt:

Zűrös közlekedési táblák Budapesten 6

Nos: a buszsáv használata csupán amolyan mezei szabálysértés, de a behajtási tilalom megszegése már objektív felelősség alá tartozó szabálysértés, melyért a jármű üzemben tartója nagyon könnyen megbüntethető fix 30 ezer forintra. Vagyis, aki itt a táblával jelzett kamera alatt sérti meg a nembuszsáv-buszsáv közlekedési szabályait, súlyosabb és kidumálhatatlan büntetést kap, amit nagyon egyszerű beszedni.

Lehet, hogy csak ez, a szimpla pénzbehajtási szándék állt ennek a máskülönben érthetetlenül komplikált és felesleges pénzkidobással járó újraszabályozásnak a hátterében? Vagy ha nem, akkor mi a fene szükség volt erre az egészre?

Természetesen visszakérdeztem a Budapest Közút felé ezzel kapcsolatban – ha kapunk választ, jelentkezünk. Addig is mindenki figyeljen erre a nem-annyira-de-azért-mégis buszsávra, drága lehet, ha nem hajtunk le jobbra belőle az első lehetőségnél!