Röviden – Használt autó: Volvo S60, 2000-2009 | |
---|---|
Mi ez? | 2000 és 2009 között a belgiumi Gentben, kizárólag öthengeres motorokkal, első- vagy összkerékhajtással gyártott lépcsőshátú autó, az S60 első nemzedéke. Padlólemeze az első generációs S80-nal és az XC90-nel közös, a 2007 előtti V70-nel orra és műszerfala is azonos. |
Mennyibe kerül? | 600-700 ezer forinttól felfelé kaphatóak az első évekből származó autók, a használt Volvo S60-asok zömmel 1-1,5 millió forintba kerülnek. A kései modellek ára meghaladja a kétmillió forintot. |
Melyik motor jó bele? | Dízelből a legjobb kézi váltóval a 163 lóerős, részecskeszűrő nélküli régi D5, benzinesből a 170 lóerős 2.4-es vagy a 180-210 lóerős turbósok. Automatikus váltóval az ötgangosak helyett a hatfokozatút érdemes keresni, ami dízelben a 185 lóerős D5-höz volt extra. |
Mi van helyette? | 2002 utáni Saab 9-3, BMW 3-as E46 és E90, W203-as Mercedes-Benz C-osztály, benzinesként az első Lexus IS. Távolabbról esetleg Jaguar X-Type, Rover 75 és Mazda6. |
Annyiszor megírtuk már a Vezessen, hogy a nagynyomású befecskendezéses használt dízel autókkal legyetek óvatosak, hogy szerettem volna végre egy ellenpéldát is hozni. Egy használt autót, amely nemcsak szívó benzinessel észszerű és nemcsak turbós benzinessel örömteli, hanem dízelmotorral is. Íme, a Volvo S60 első generációja, svéd acél – Belgiumból.
Modelltörténet
Használtautó-bemutatónk alanya 2000 őszén, a Párizsi Autó-kiállításon debütált. Abban az évben különösen nagy volt a pezsgés középkategóriában az Audi A4, a Laguna II, a Mondeo Mk3, a Citroën C5, a 203-as kódú Mercedes-Benz C-osztály világpremierjével illetve a Passat B5.5 rajtjával.
2001-től készültek a 4×4-es Volvo S60 AWD-modellek, 2002-ben jött ki a sportos csúcsverzió, a 300 lóerős és összkerekes S60R. A 2004 tavaszára időzített kis modellfrissítéssel főleg az orr változott. Arról lehet megismerni, hogy a lökhárító tetején az ütközőcsík a facelift után nem fut végig és a sötétszürke koptatót fényezett csíkok váltották le, a Summum esetében krómszerű csillogással. A fényszórók üvegét a Volvo mintázatlan felületű műanyag lámpabúrára cserélte, benne az oldalfényekkel, ahogy az S80-ason volt.
Belül nagyon fontos újdonság, hogy a pohártartókat az oldalra nyíló és gagyi zsanérja miatt állandóan eltörő fedél helyett az átdolgozás óta roló fedi. Mivel ez a fedél majdnem minden használt Volvo S60-ban törött, bontókból is nehéz beszerezni (ld. a képgalériában).
A sáfrányszínű a 2004-ig, az ezüst a 2004-től gyártott Volvo S60
Módosultak a felszereltségi szintek, megjelent a Kinetic-Momentum-Summum sor. Ekkor jött ki a Four C elektronikus lengéscsillapítás-szabályozás a gombnyomásra választható Comfort, Sport és a még sportosabb Advanced beállítással. 2005-től elérhetővé vált a sűrített földgáz/benzin vegyes üzemű verzió, ami a CNG-kúthálózat szaporodásával itthon is érdekesebbé válhat, ha a tartály érvényességi idejéből még van hátra elég év.
A motorkínálat sokszor változott a Volvo S60 életciklusa során. Az eredetileg 250 lóerős T5 2004-től 260 lóerővel is elérhetővé vált, itt az R sportváltozat motorját vették vissza teljesítményben, nem az addigit húzták feljebb. 2005 után a dízel alapmodell teljesítménye 130-ról 126-ra, nyomatéka 280-ról 300 Nm-re módosult. Ekkor vált erősebbé és bonyolultabbá a D5, onnantól 185 lóerős, 400 Nm nyomatékkal. 2009-ben a belgiumi gyár még készített 6205 darabot a kiöregedett modellből, hogy kitöltse a rést a második generáció bemutatásáig. A svéd Wikipédia adatai szerint összesen 578 293 S60-as Volvo készült, ami kombi nélkül jó eredmény.
Egy kör vele
Használtautó-bemutatónkhoz egy 2002-es S60-ast fotóztam és vittem el országúti próbakörre. Trópusi zöld gyöngyházfényezésű, magyarországi, nagyobbrészt márkaszervizben karbantartott kocsi, eredetileg a Hiltinél volt szolgálati autó. Az utolsó márkaszervizes bejegyzés 2012-ből való, 160 439 kilométeres óraállásnál.
A 163 lóerős Volvo S60 D5 hangsúlyozottan igényes autó. Ezt érezni a kiváló üléseken, a fényre sötétedő belső visszapillantó tükrön, a szépen zengő gyári hifin, a B-tetőoszlopokba helyezett hátsó légrostélyokon, a finoman működő, szinte minden használt S60-ban kétzónás és automatikus légkondicionáláson.
A D5 maximális forgatónyomatéka 340 Nm, de 400-at is elhinnék róla. A négyhengeres, kétliteres dízelek sehol nincsenek tőle, nem is csak erőben, inkább hangban és hangulatban. Ez az autó nagyon a motorjából él.
Így szól nyitott kipufogóval az öthengeres dízel
Rugózási kényelme közepes, igen disszonáns a használt S60-ban az irdatlan nagy fordulókör, amit padlólemez-testvéreitől örökölt. Ezen sajnos nem lehet segíteni, az aláfordulásgátlóknál nem állítható a határolás. Az 1,5-1,6 tonnás autó széles vállaival, merev karosszériájával, stabil futóművével komoly biztonságérzetet és tényleges biztonságot nyújt, ahogy halkan száguld.
A tulajdonos véleménye: Gábor Anna, Volvo S60 D5, 2002, 267 000 km
Használtan vettük az S60-as Volvót, egy ismerős autószerelő ajánlotta nekünk a saját ügyfélköréből. Magyarországi autó, 2012-ig márkaszervizbe vitték, utána az említett szerelőnél lehetett nyomon követni a futásteljesítményét. Vásárlás előtt márkaszervizben lekértük a teljes szerviztörténetét, ennek ismeretében azonnal igent mondtunk a viharvert, de gondosan karbantartott és kifogástalanul működő autóra.
Valamiért 2007-ben motort cseréltek benne garanciában, 80 000 kilométernél, így a motorban nem egészen 190 000, az autóban 267 000 kilométer van. A használt Volvo S60 D5 ára igazán jutányos volt, de vezérléscserével, nagyszervizzel teljesen rendbe téve és az új gumikkal együtt 1,2 millió forintból állt meg.
Hosszabb utakra használjuk, igazán erős, halk és kényelmes autó, még négy embernek is. A fogyasztása az erejéhez képest kedvező, átlagosan 6,2 liter/100 km. Csomagtartója rossz formájú, nagyon sokat kell nyújtózkodni a mélyére guruló tárgyak után. A padlóján a deszka mindig elmozdul, ami elég kellemetlen volt, amikor építőanyagokat vittünk haza a felújításhoz. De egyelőre nagyon szeretjük, főleg biztonsága, hangja, ereje és ülései miatt.
Motorok, fogyasztás
Prémiumtermékhez illően a Volvo S60-nál sem csak az opciós felszerelések listája volt hosszú, de a motorkínálat szélessége is átlagon felüli a 126 lóerős dízeltől a 300 lóerős benzinesig. A 140 és a 170 lóerős szívómotor között szoftveres az eltérés, tehát utólag meg lehet találni a 30 lóerőt a gyengébbikhez, ez azonban nem szabályos a kötelező biztosítás és a teljesítményadó miatt sem. A dízelmotorok 2005 szeptemberétől részecskeszűrővel készültek, a 2005 augusztusig gyártott 2.4D-vel és D5-tel kerülhető el ez a hibaforrás. A motorkódok felépítése a következő: benzines vagy dízelmotor, hengerűrtartalom (24=2,4 liter), hengerenkénti szelepszám, az adott verzió jele.
A használt Volvo S60 főbb motorváltozatai és átlagfogyasztásuk
Benzinesek
B5244S2 (140 LE/4500, 220 Nm/3750), 8,62
B5244S (170 LE/5900, 230 Nm/4500), 8,84
B5204 T5 (180 LE/5300, 240 Nm/2200-5300), 10,20
B5244 T3 (200 LE/6000, 285 Nm/1800-5000), 9,59
B5254 T2 (210 LE/5000, 320 Nm/1800-4500), 9,70
B5234 T3 (250 LE/5200, 330 Nm/2500-5200), 10,32
B5244T5 (260 LE/5500, 350 Nm/2100-5000), nincs releváns adat
B5254 T4 (300 LE/6000, 350/400 Nm*/1900-6000; 400 Nm/2100-5100), 10,54
*2006-tól, az öt helyett hatfokozatú automatikus váltó bevezetésével megszűnt az automata S60R-ben a nyomaték-korlátozás az első két fokozatban
Dízelek
D5244T2 (130 LE/4000, 280 Nm/1740-3300), 6,58
D5244T7 (126 LE/4000, 300 Nm/1750-2250), 6,58
D5244T (163 LE/4000, 340 Nm/1740-3300), 6,78
D5244 T4 (185 LE/4000, 400 Nm/2000-2750), 6,88
Minden adat l/100 km-ben, kövéren szedve a leginkább ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de.
Hibalehetőségek
A szerviztapasztalatokért a Volvo Ivanics márkaszervizt kerestem fel. Itt olyan volvós szakemberek dolgoznak, akik simán összerakják az autót, ha megkapják kosárban az alkatrészeket. Az emelést és festékvastagság-mérést is tartalmazó állapotfelmérésért kifizetendő 25 000 Ft életetek legészszerűbb kiadása lehet, mert az eredendően jó minőségű és tartós S60-nak is vannak buktatói.
Karosszéria
Főként zárhibák fordulnak elő, persze a 60-80 ezer forintos zárban a 100 Ft alatti mikrokapcsoló és villanymotor megy tönkre, de ezek nem cserélhetők külön. Az ajtókilincsben kiugorhat a helyéről a bovden tartója, amit elég javítani. A csomagtérben az átvezetőkábelben adódhat kábeltörés. Az ablakemelőkkel nem szokott baj lenni, szemben az S80-nal. A típus egyik fő előnye a kitűnő korrózió-megelőzés, ellentétben a rozsdarágta BMW E46-tal és főleg a drámai mértékben barnuló Mercedes C-osztállyal.
Nézzük meg alaposan a kipufogót, mert a rozsdásodásra hajlamos hátsó dob ára elég magas, a dízelhez úgy 55 000 Ft. Ha a benzineseknél a lyukon a cső mellett kifúj a kipufogógáz, az megeszi a mellette lévő műanyag dobbetétet. Az állófűtéses autóknál a kocsi bal elejénél érdemes vetni egy pillantást az üzemanyagkályha kipufogócsövére, mert parkoláskor a padkának koccanva könnyű elgörbíteni, összezárni. Ha deformálódott, átolvaszthatja a műanyag lökhárítót.
Benzines motorok
Valamennyi benzines érzékeny a gyári gyújtógyertya használatára, ezen rövidlátás spórolni. Mint szinte minden benzines motorban, idővel a használt Volvo S60-ben is feladják a gyújtótrafók. Hengerenként cserélhetők, áruk nem a világ.
A benzineseknél baj nélkül működik a szívócsőhossz-állítás. A nem Volvóra szakosodott szerelőknek gondot okozhat, hogy a vezérműtengely szimmeringjének cseréjekor, az olajfolyás megszüntetéséhez, gyári célszerszám kell a szelepvezérlést állító VVT-agy leszedéséhez.
Elsősorban a MagnettiMarelli gyártmányú fojtószelepek hibája okozhat vesződséget a szívó és a turbómotoroknál, ha még nem cserélték ki. Az autó 22 elektronikus modulja közül ez az ETM (Electronic Throttle Module). 150 ezer forintos tétel, meg kell venni belőle a gyárit, majd a cserét követően rátölteni a szükséges szoftvert, különben nem működik.
Ha a turbósoknál a szívósor alatt, az atmoszférikus öthengereseknél a szívósor oldalában sárga cetlis fojtószelepet látunk, akkor már kicserélték a tartósabbra. Fojtószelep a dízelben is van, a motor kulturáltabb leállításában van szerepe, de nem szokott baja lenni.
Dízelmotorok
Használt S60-as Volvókon jelentkező hiba a generátor szabadonfutójában megszoruló csapágy. Ha megállt a szabadonfutó, azt az alapjáraton csapkodó hosszbordás szíjból lehet felismerni, ami gázadásra kisimul, abbahagyva a csapkodást. Nagyon fontos, hogy a szíjas szelepvezérlés cseréjekor a görgőket is cserélni kell a szíjjal együtt, a periódus 160 000 kilométer vagy 10 év a D5-ben és a benzinesekben is. Többnyire nem is a szíj megy tönkre, hanem valamelyik görgő. A Volvo óvatosan adta meg az intervallumot, gyári alkatrészekkel ezt mindig kibírja.
A 163 lóerős, részecskeszűrő nélküli D5 ideális dízelmotor. Nagyon tartós konstrukció, 700-900 ezret futott autók szaladgálnak az öthengeres dízellel. Nincs probléma a kipufogógáz-visszavezető (EGR) szelepével és bár turbófeltöltője változó lapátgeometriás, de az elektronikus vezérlés egyszerű vákuumlabdás szabályozást működtet, szemben a 185 lóerős D5-tel.
Az erősebbik D5 is ajánlható motor más márkák dízelmotorjaihoz képest, de a 2005 augusztusáig gyártott előddel összevetve négy fő hibaforrást rejt. Az egyik a részecskeszűrő (DPF), így itt a koromrészecskék leégetése, a szűrő regenerációja miatt előfordulhat olajhígulás a kenőanyagba kerülő gázolajtól. A másik a swirl-nek nevezett, a terhelés függvényében kinyitott-bezárt szelepsor a szívósorban, ami a levegő örvénylését segíti. Itt az állítómechanizmus szokott elromolni, ennek gömbfeje azonban javítható. Szerencsére ez nem BMW, amely beszívja a szívószelepet és tönkreveri vele a dízelmotort, csak az állítókarral lehet gond.
A harmadik az elektronikus töltőnyomás-szabályozás, itt már elektromos állítószerkezet változtatja a feltöltőn a turbinalapátok állásszögét. A negyedik fajsúlyos hibaforrás a 185 lóerős D5-ben az EGR-szelep, amelynek alkatrészára nagyjából 200 000 Ft, plusz a 3 órás csere munkadíja. Ez a motor elsősorban azoknak ajánlható, akik automatikus váltóval keresnek használt S60-as Volvót. A szintén Aisin Warner gyártmányú, de eltérő konstrukciójú és hatfokozatú TF80SC váltóval jóval magasabb futásteljesítmény után adódik gond, mint az ötgangossal.
Minden öthengeres Volvo-dízelt mutassunk meg szakembernek, aki meg tudja állapítani, hogy a hidrotőkék cserések-e? Ha zörögnek, akkor igen és ezt semmiképp nem szabad elodázni! Ha a kopott himba kitörik a helyéről és károsítja a csészét, akkor nem himbacsere lesz a feladat, hanem hengerfej-felújítás.
A dízelekben három hűtő van egymás mögött, elöl a klímahűtő, középen a töltőlevegő-hűtés radiátora, hátul a vízhűtő. 100 000 kilométerenként érdemes kiszedetni őket és folyó vízzel, inkább slaggal, gőzborotvával csak messzebbről kitisztítani, főleg a legbelsőre lerakódó koszt. Ez elég nagy munka, legalább négy óra plusz a klímatöltés, tehát 40-100 000 Ft attól függően, hol csinálják. A klímahűtő bordáit a becsapódó kövek teszik tönkre, a deformálódott bordák miatt elszökhet a töltőgáz a légkondiból. Az alumínium hűtők a sarkuknál kezdhetnek folyni, ez cserét igényel.
200-300 ezer kilométertől minden motorváltozatra áll, hogy ha városban araszolva kikapcsolna a légkondicionáló, akkor a klímakompresszor mágneses kuplungjának hézagolása nőhetett meg. Nem kell kuplungot vagy kompletten kompresszort cserélni, elég a tengelykapcsoló hézagolást beállítani és megjavul.
Erőátvitel, négykerék-hajtás
A kézi váltók zokszó nélkül bírják a feltöltött motorok nyomatékát is. A féltengelyek nem ennyire tartósak, hibájukat a kanyarban adott csattogó hangnál jóval előbb ki lehet szúrni a próbaúton, ha 90-ről 110-re gyorsítunk fél gázzal és beremeg a kormány – mond egy mesterfogást De Vescovi András, a Volvo Ivanics próbamestere.
Az automatikus váltók közül az ötfokozatú Aisin Warner AW55-50-tel lehet baj a használt Volvo S60-ban, akár dízelmotorral, akár benzinessel. A fő hiba, hogy rántva indul el az autó a fokozatválasztó kart P-ből D-be vagy R-be húzva. Gyári alkatrészként a szeleptest ára 800 ezer forintos tétel, de az automatikus váltókat javító szakemberek ennek feléből meg tudják oldani a javítást.
Akinek mázlija van, a durva kapcsolásokat, a bakkecskés indulást kezelheti a váltó adaptációs módjával. Ebben az üzemmódban a márkaszerviz próbamestere újra megtaníthatja a vezérlésnek a megfelelő a felkapcsolást illetve a visszakapcsolást, 70-ről az előírt 8-12 barral fékezve. Elvileg az öntanuló váltó utána megy az olaj hígulásának, koszolódásának és a váltó kopásának, de ha ez nem történik meg, akkor a fenti procedúrával meg lehet mutatni neki, miként működjék elfogadhatóan.
A gyár csak taxisoknak és vontatás esetén írja elő a váltóolaj cseréjét, de a budapesti forgalom elmegy taxiüzemnek. Az olajcserét olajfrissítéssel lehet egyszerűen megoldani, tehát 20 000 kilométerenként érdemes leengedni azt a négy liter váltóolajat, ami a turbinában maradón felül kicsurgatható. Így a 12 liternyi sebességváltó-olajat három olajcsere alatt frissíteni lehet és akkor nem fekete trutyit, hanem a gyári piros kenőanyaghoz hasonló folyadékot engedhetünk le a következő olajfrissítéskor.
Az összkerekes (AWD) autókban a kardántengely lógását és a szöghajtóművet kell ellenőrizni. A váltó jobb oldalára csavarozott szöghajtómű a váltó kihajtáson fordít 90 fokot, hogy a keresztmotor forgatni tudja a kardántengellyel a hátsó kerekeket. A szöghajtás belső bordázású hüvelyének kopottságát a kardántengely jobbra-balra forgatásával lehet ellenőrizni. Ha a lógás vagy a holtjáték 10-20 mm, akkor a hüvely bordái már kopottak. A hüvelynél több szimering is van, amelyeknél folyhat az olaj és kenőanyag nélkül a szöghajtóművet hamar ki lehet végezni. A csere bontóból nagyjából 100-120 ezer Ft, bizonytalan élettartamú alkatrésszel, az új gyári alkatrész ára 300 ezres tétel.
Ellenőrizni kell a hajtásrendszer működését, amit görgős padon tesznek meg a szakemberek. Kipörgő első kerekekkel az autó a Haldex-kuplunggal hátra is ad nyomatékot és lelöki magát a padról.
Futómű
Elöl-hátul független a kerékfelfüggesztés, elöl MacPherson rugóstag van, hátul többlengőkaros konstrukció. Az alsó könnyűfém lengőkar első és a hátsó szilentblokkja is lengőkartól függetlenül cserélhető. Csak a gyári szilentet érdemes beletenni, amikor kezd berepedezni vagy hangot adni a szilentblokk. Ha már kifolyt belőle az olaj, az a legvégső állapot.
Elektronika
Ismert elektronikai hibaforrás az óracsoport a műszerfalban, szerencsére a Driver Information Module (DIM) javítható. Nagyobb a vész, ha a CAN-hálózatot összefogó CEM (Central Electronic Module) hibásodik meg, ami komoly galibát okoz. Ebből nem lesz jó a bontott, csak a gyári új, ami körülbelül 350 000 forinttal teszi szegényebbé a használt Volvo S60 gazdáját.
Használt Volvo S60 árak
Mint az újonnan vett Volvók általában, az S60 is vészes gyorsasággal veszítette értékét. A zuhanás következtében a korai példányok ára 600-800 ezer forintnál indul. A D5 jó híre miatt a használt Volvo S60-ban nem a sokat futott dízelek a legolcsóbbak, hanem a szívó benzinesek.
Egymillió forint alatt a használtautó-kínálat zömmel a 2,4-es szívó benzinesekből áll, 140 lóerővel, ritkábban a 170 lóerős változatban. Felszereltségéhez mérten az S60-nak nagyon nincs ára, sok használt Volvo S60 vár új gazdára automatikus váltóval.
Dízelmotoros autók 950 000 forinttól bukkannak fel 300-400 ezer bevallott kilométerrel. A modellfrissítés előtti dízelek jellemző ára 1,2 millió forint körül mozog. Az igazolhatóan keveset futott, 200 000 kilométer alatti autók ára a széria végéből meghaladja a kétmillió forintot, de a kortárs Audi A4 B8-nál, E90-es 3-asnál, W és S 204-es C-osztálynál a Volvo S60 lényegesen kevesebbe kerül használtan.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|