Röviden – Használt autó: Toyota Corolla E11 |
Mi ez? |
1997 nyarától 2002 tavaszáig értékesített kompakt autó, a Toyota Corolla nyolcadik generációja. Ez egy modellfrissítés utáni ötajtós ferdehátú (Liftback), 27 480 kilométerrel, márkaszervizes szervizkönyvvel. Típusbemutatónk ide kattintva olvasható. |
Melyik motor jó bele? |
Bármelyik benzines szerethető, de igásállatnak a 4E-FE kódú, 1332 köbcentis és 86 lóerős a legjobb. Mindkét motorgenerációból 110 lóerős az 1,6-os, nagyban növelik a potom árú használt Corollák élvezeti értékét. A kétliteres és 72 lóerős szívódízel illetve a 90 lóerős 2.0 D-4D közös nyomócsöves turbódízel kevésbé vonzó. |
Mennyibe kerül?
|
300 ezer forinttól felfelé, a derékhad félmillió forint körüli áron vár új gazdára. A széria végéről, valamelyest követhető szerviztörténettel és szűzies, negyedmillió kilométeres óraállással 600-700 ezer forintba kerül egy használt Toyota Corolla E11. A működő klímás autók ára alig magasabb. |
Mit tud? |
Jó állapotban szinte hibátlanul működik, de az elhanyagoltak is konokul szolgálnak. Ez az autó akkor is velünk lehet, amikorra vétlen utódaink megfizettek Paks II-ért. |
Csendes, kertvárosi utcában vagyunk. Ahogy a kapu nyílik, felragyog előttem az ország talán legszebb állapotú E11-es használt Toyota Corollája, egy nemrég 24 000 kilométerrel megvett ritkaság. Az ezüstmetál Liftback egy automata IS200 limuzinnal és egy IS300 Sportcross-szal osztja meg a fedett beállót.
Világautó helyett
Háttal áll, pedig kár szégyenlősködnie, ez nem a békalámpás verzió. Mindenesetre a megbízhatósága miatt utólag istenített, de a maga korában kevéssé sikeres széria nagy tanulság lehetett a Toyotának. Joachim Kuch magyarul is kiadott Toyota-könyvében olvastam az 1997 és 2002 közötti generációról, hogy ezt szánták a csodafegyvernek, amivel a Toyota csapást mér Európában az alsó középkategóriás konkurensekre.
Hátul is független a Toyota Corolla E11 kerékfelüggesztése. Technikáját takarékossági okokból nagyrészt átvették az 1993-tól forgalmazott elődből
Hátul is független a Toyota Corolla E11 kerékfelüggesztése. Technikáját takarékossági okokból nagyrészt átvették az 1993-tól forgalmazott elődből
Fotó megosztása:
1966-ban hátsókerék-hajtású, kétajtós limuzinként debütált, KE10 kódnéven. Tavaly múlt ötven éves. 1967-től négyajtós lépcsőshátú, háromajtós kombi és sikkes, kupészerű ferdehátú egészítette ki a kínálatot, Sprinter néven
1966-ban hátsókerék-hajtású, kétajtós limuzinként debütált, KE10 kódnéven. Tavaly múlt ötven éves. 1967-től négyajtós lépcsőshátú, háromajtós kombi és sikkes, kupészerű ferdehátú egészítette ki a kínálatot, Sprinter néven
Fotó megosztása:
Valamiért elhitték a japán központban az európai formatervező részlegnek, hogy ezzel az eredetinek szánt orral megnyerhetik a Honda Civic vásárlóit is
Valamiért elhitték a japán központban az európai formatervező részlegnek, hogy ezzel az eredetinek szánt orral megnyerhetik a Honda Civic vásárlóit is
Fotó megosztása:
Itthon sok négyajtós limuzin talált gazdára, népszerű volt a Harmony kivitel a széria végéből
Itthon sok négyajtós limuzin talált gazdára, népszerű volt a Harmony kivitel a széria végéből
Fotó megosztása:
Kicsi a kombi csomagtere, de megbízhatósága, minimális karbantartási igénye joggal legendás. Az itthon vérkészítmény-szállításra használt, békalámpás benzines kombikat 700-900 ezer kilométerrel adták le a mentők, jó állapotban
Kicsi a kombi csomagtere, de megbízhatósága, minimális karbantartási igénye joggal legendás. Az itthon vérkészítmény-szállításra használt, békalámpás benzines kombikat 700-900 ezer kilométerrel adták le a mentők, jó állapotban
Fotó megosztása:
2000-ben emészthető orral tért vissza a Corolla a ráncfelvarrás után
2000-ben emészthető orral tért vissza a Corolla a ráncfelvarrás után
Fotó megosztása:
1999-ben a Toyota rali márkavébét nyert, pedig a Corolla WRC az évek során összesen négy világbajnoki futamon győzött
1999-ben a Toyota rali márkavébét nyert, pedig a Corolla WRC az évek során összesen négy világbajnoki futamon győzött
Fotó megosztása:
2000 februárjában jött ki a konvencionális orrú Corolla E11, de a tervezett nagy hódítást utóda valósította meg, az E12-es Toyota Corolla
2000 februárjában jött ki a konvencionális orrú Corolla E11, de a tervezett nagy hódítást utóda valósította meg, az E12-es Toyota Corolla
Fotó megosztása:
Megbízhatósága, minimális karbantartási igénye joggal legendás. Az itthon vérkészítmény-szállításra használt, békalámpás benzines kombikat 700-900 ezer kilométerrel adták le a mentők, jó állapotban
Megbízhatósága, minimális karbantartási igénye joggal legendás. Az itthon vérkészítmény-szállításra használt, békalámpás benzines kombikat 700-900 ezer kilométerrel adták le a mentők, jó állapotban
Fotó megosztása:
Ebben a korban és állapotban egy Corolla sem tud lélektelen közlekedési eszköz lenni. A rozsdás acélfelniket szintereztette és újrafújatta a második tulajdonos
Ebben a korban és állapotban egy Corolla sem tud lélektelen közlekedési eszköz lenni. A rozsdás acélfelniket szintereztette és újrafújatta a második tulajdonos
Fotó megosztása:
Szinte örök életű, csupa nagybetűvel rástemplizhenénk, hogy az IDEÁLIS HASZNÁLT AUTÓ. De a szervizelés hiánya és a rozsdásodás előbb-utóbb képes eltüntetni az utakról
Szinte örök életű, csupa nagybetűvel rástemplizhenénk, hogy az IDEÁLIS HASZNÁLT AUTÓ. De a szervizelés hiánya és a rozsdásodás előbb-utóbb képes eltüntetni az utakról
Fotó megosztása:
Itthon 300 és 700 ezer forint között szórnak az E11 árak használtan. Mivel az emberek zöme minál újabbnak látszó autót szeretne az adott keretből, ez sem érne többet nekik a leharcolt E12-es Corolláknál
Itthon 300 és 700 ezer forint között szórnak az E11 árak használtan. Mivel az emberek zöme minál újabbnak látszó autót szeretne az adott keretből, ez sem érne többet nekik a leharcolt E12-es Corolláknál
Fotó megosztása:
Olajfogyasztásuk miatt kezdetben volt elég gond a 4Z-FEE motorokkal. A láncos, változó vezérlésű benzines takarékos és jól gyorsítja a könnyű Corollát
Olajfogyasztásuk miatt kezdetben volt elég gond a 4Z-FEE motorokkal. A láncos, változó vezérlésű benzines takarékos és jól gyorsítja a könnyű Corollát
Fotó megosztása:
Jót tett neki a modellfrissítés, de addigra nem volt sok hátra az E11 termékciklusából
Jót tett neki a modellfrissítés, de addigra nem volt sok hátra az E11 termékciklusából
Fotó megosztása:
A lyuggatott hűtőmaszkot rácsozás váltotta
A lyuggatott hűtőmaszkot rácsozás váltotta
Fotó megosztása:
Sosem volt összetörve, sem újrafényezve
Sosem volt összetörve, sem újrafényezve
Fotó megosztása:
Belülről párás az oldalsó irányjelző
Belülről párás az oldalsó irányjelző
Fotó megosztása:
A rozsda elvátolítása után az új tulaj lefújatta feketére a kerekeket
A rozsda elvátolítása után az új tulaj lefújatta feketére a kerekeket
Fotó megosztása:
Nincs korrózió a leginkább veszélyeztetett helyen sem
Nincs korrózió a leginkább veszélyeztetett helyen sem
Fotó megosztása:
Nyoma sincs rozsdásodásnak az ajtók alján
Nyoma sincs rozsdásodásnak az ajtók alján
Fotó megosztása:
Linea Terra, Linea Luna és Linea Sol volt a három felszereltség. A latin szavak jelentése föld, hold, nap
Linea Terra, Linea Luna és Linea Sol volt a három felszereltség. A latin szavak jelentése föld, hold, nap
Fotó megosztása:
Újszerű a kipufogóvég is
Újszerű a kipufogóvég is
Fotó megosztása:
Két első légzsák védi a bent ülőket
Két első légzsák védi a bent ülőket
Fotó megosztása:
Mintha egy Toyota-szalonban kiállított autót látnánk, másfél évtizede
Mintha egy Toyota-szalonban kiállított autót látnánk, másfél évtizede
Fotó megosztása:
Ritka pillanat egy lassan nagykorú, de csak 27 400 kilométert futott autó vezetni. Inkább tűnt új, mint használt autónak
Ritka pillanat egy lassan nagykorú, de csak 27 400 kilométert futott autó vezetni. Inkább tűnt új, mint használt autónak
Fotó megosztása:
Nem sok ülep koptatta a hátsó ülést
Nem sok ülep koptatta a hátsó ülést
Fotó megosztása:
A fordulatszámmérő nem volt alapfelszerelés a legpuritánabb modelleken
A fordulatszámmérő nem volt alapfelszerelés a legpuritánabb modelleken
Fotó megosztása:
24 ezer kilométerrel vette meg második tulajdonosa. Első gazdája 86 évesen egy új Nissan Micrába számíttatta be, most a turbós háromhengeres kisautót garazsírozza
24 ezer kilométerrel vette meg második tulajdonosa. Első gazdája 86 évesen egy új Nissan Micrába számíttatta be, most a turbós háromhengeres kisautót garazsírozza
Fotó megosztása:
Nem érdemes ellopni a gyári rádiót, szemben a DIN-szabványos, bármilyen más autóba könnyen beépíthető fejegységgekkel
Nem érdemes ellopni a gyári rádiót, szemben a DIN-szabványos, bármilyen más autóba könnyen beépíthető fejegységgekkel
Fotó megosztása:
Összesen három karcot számoltam meg a gyújtáskapcsoló környékén
Összesen három karcot számoltam meg a gyújtáskapcsoló környékén
Fotó megosztása:
Nem a légkondi motiválhatta az első tulajdonost az új Micra megvásárlására, mert a Corollában is működik a klímaberendezés
Nem a légkondi motiválhatta az első tulajdonost az új Micra megvásárlására, mert a Corollában is működik a klímaberendezés
Fotó megosztása:
Piszkos volt belül, most már itt is tiszta az autó
Piszkos volt belül, most már itt is tiszta az autó
Fotó megosztása:
372 literes a csomagtartó. A csapott hátúé 281-1180, a kombié 308-1480, a szedáné 390 literes
372 literes a csomagtartó. A csapott hátúé 281-1180, a kombié 308-1480, a szedáné 390 literes
Fotó megosztása:
Érintetlen az elekadásjelző háromszög
Érintetlen az elekadásjelző háromszög
Fotó megosztása:
Még az akkumulátort is mrkaszervizben, gyárira cseréltette az első tulajdonos
Még az akkumulátort is mrkaszervizben, gyárira cseréltette az első tulajdonos
Fotó megosztása:
Elég sok kései E111-ben van klímaberendezés
Elég sok kései E111-ben van klímaberendezés
Fotó megosztása:
Nem, ez nem új autó, csak úgy tűnik
Nem, ez nem új autó, csak úgy tűnik
Fotó megosztása:
1998-tól gyártotta a Toyota angliai gyára is. A japánoknak JT, a brit gyártásúaknak SB kóddal kezdődik az alvázszáma
1998-tól gyártotta a Toyota angliai gyára is. A japánoknak JT, a brit gyártásúaknak SB kóddal kezdődik az alvázszáma
Fotó megosztása:
Szép és tartós a kárpit
Szép és tartós a kárpit
Fotó megosztása:
A tükörállítás máig hasonló az új Toyotákban
A tükörállítás máig hasonló az új Toyotákban
Fotó megosztása:
Szűzies a kormánykerék
Szűzies a kormánykerék
Fotó megosztása:
Finoman jár a váltókar, a Corolla E11 finom műszer
Finoman jár a váltókar, a Corolla E11 finom műszer
Fotó megosztása:
Létezett hatfokozatú kézi váltós is, a G6 idővel ötajtós karosszériával is megjelent
Létezett hatfokozatú kézi váltós is, a G6 idővel ötajtós karosszériával is megjelent
Fotó megosztása:
Energikusan bújik elő rejtekéből a pohártartó
Energikusan bújik elő rejtekéből a pohártartó
Fotó megosztása:
Ha használt békalámpás Corollát vennél, olvasd el használtautó-bemutatónkat egy átlagos E11-es Corolláról és a típus néhány buktatójáról
Ha használt békalámpás Corollát vennél, olvasd el használtautó-bemutatónkat egy átlagos E11-es Corolláról és a típus néhány buktatójáról
Fotó megosztása:
A Toyota annyira komolyan vette az előretörést az itteni piacon, hogy szinte napra pontosan 25 éve, 1992. december 16-án megkezdte a Carina E gyártását egy nagy-britanniai üzemben és a Corolla esetében felhagyott a világautó elvvel. Az autógyártók időről időre felfedezik, aztán ejtik és ismét felfedezik a világautót, a minél kisebb módosításokkal a világ minél több részén elsüthető terméket. Az első Ford Mondeo nevében is az olasz mondo, azaz világ szót hordozta, de az elv régebbi az 1993-as Év Autójánál.
Európai ötlet volt a békalámpa
Szóval a Toyota hajlandó volt az európai piacok számára eltérő orrú és farú Corollát gyártani, így az 1994-től Japánban tervezett és kifejlesztett autó formanyelvébe nagy beleszólást kapott az európai központ. A cél az addigi szürke egereknél eredetibb, izgalmasabb karosszéria volt, ami nem is lett volna baj, ha ezt nem épp dülledt lámpaszemekkel igyekeznek elérni. A békalámpás Toyota Corolla ábrázatát a dél-franciaországi designstúdió javasolta a központnak, akik elfogadták, hogy ha nekik ez tetszik, akkor ezzel kell megtámadni Európában az alsó középkategóriát.
Valamiért elhitték a japán központban az európai formatervező részlegnek, hogy ezzel az eredetinek szánt orral megnyerhetik a Honda Civic vásárlóit is
20 év elteltével másképp hatnak a békalámpák, de 1997 nyarán megdöbbentette a közönséget a Corolla E11 váratlanul eredeti és emlékezetes orra. Hölgyekre akár hatással is lehettek a pandamackós szemek, akik a gondoskodó reflextől hajtva megmentették a szalonban árválkodó autót, de ők nem voltak túl sokan.
Hiába volt az önálló orr, hiába nyert 1999-ben márkavilágbajnokságot a WRC raliváltozat, az európai vevők idegenkedtek a békalámpás Corollától. Az értékesítési számok elmaradtak a várttól, ezért 2000 februárjában újra nekifutott a gyár az európai hódításnak egy alaposan átrajzolt orr-résszel.
Az E11-es Toyota Corolla motorváltozatai és átlagfogyasztásuk
Benzines motorok
4E-FE, 1332 cm3, 86 LE, 6,96 l/100 km
4ZZ-FE, 1398 cm3, 97 LE, 7,15 l/100 km
4A-FE, 1587 cm3, 110 LE, 7,92 l/100 km
3ZZ-FE, 1598 cm3, 110 LE, 7,17 l/100 km
Dízelmotorok
2C, 1975 cm3, 72 LE, 6,13 l/100 km
1CD-FTV, 1995 cm3, 90 LE, 6,02 l/100 km
Forrás: Spritmonitor.de.
Ez a Linea Terra kivitelű, légkondicionálós autó már a második szériába tartozik és kivételes sors jutott neki. Ma a legtöbb használt E11-es Toyota Corollát termelőeszközként üzemeltetik, sokszor rabszolgasorban. Ez azonban egy újszerű autó, csomagterében az érintetlen, gyári fóliájában pihenő elakadásjelző háromszöggel, márkaszervizben végigpecsételt szervizkönyvvel, 16 évesen 27 480 megtett kilométerrel.
24 ezer kilométerrel vette meg második tulajdonosa. Első gazdája 86 évesen egy új Nissan Micrába számíttatta be, most a turbós háromhengeres kisautót garazsírozza
Tulajdonosa Pócsik László, a terepjáró-túrákkal és különleges Land Cruiserek behozatalával foglalkozó Sandlander igazgatója. Az autó az őrmezői Nissan-márkakereskedésből került hozzá pár hónapja, ahol első gazdája beszámíttatta egy új Micrába a 0,9 literes, háromhengeres turbómotorral. A 86 éves úr tényleg úgy döntött, hogy a Corollának elengedi a kezét és átül egy új kisautóba.
Rózsadomb-Balaton-Rózsadomb
Több, mint másfél évtizedig óvta és alig használta a természetesen garazsírozott Toyota Corollát. A család nyárra elköltözött vele a balatoni nyaralóba, ősszel pedig visszatért rózsadombi otthonába. Mivel az idős úr Budapesten nem szeretett vezetni, az autó megmenekült a fővárosi darálótól. A gondos karbantartásra jellemző, hogy még az akkumulátort is márkaszervizben cseréltette az illető, gyári Toyota-telepre.
Ebben a korban és állapotban egy Corolla sem tud lélektelen közlekedési eszköz lenni. A rozsdás acélfelniket szintereztette és újrafújatta a második tulajdonos
A motortérből tényleg enni lehetne, mintha az autó steril alagútban közlekedne, nem ugyanazokon a porlepte, saras utakon, mint én. „Mindig ilyen, nem a fotózásra készítettük fel” – mondja róla gazdája. Utastere egy új autóé, nehéz róla elképzelnem, hogy pár hónapja még nem így nézett ki, mielőtt az autókozmetika megszabadította az évek koszától.
Alig fordul el a slusszkulcs, az 1,4 VVTi finoman duruzsolni kezd, 1200 körüli fordulatszámon. A műszerfalon és a belső térben mindent a funkcionális esztétika ural, a kocsit nem sok mindennel szórta meg a Toyota, de ami van, az működik a Holdig meg vissza.
Ha használt békalámpás Corollát vennél, olvasd el használtautó-bemutatónkat egy átlagos E11-es Corolláról és a típus néhány buktatójáról
Meglep az utód E12-es Corollánál alacsonyabbnak tűnő, kellemes üléshelyzet, az ülés nagyjából 185 centis magasságig állítható be kényelmesen. Egész mélyről ébred a 97 lóerős, elődjénél 11 lóerővel erősebb motor nyomatéka, 2000 körüli fordulatszámon elváltva is lendületesen mozog a használt Toyota Corolla.
4ZZ-FE, de nem eszi az olajat
Bár hátsó kerékfelfüggesztése ennek is független, akárcsak az első generációs Ford Focusnak, a Corolla kényelmes rugózásával mélyíti a kötődést, nem lézerpontos kormányzással vagy sportos kanyarsebességgel. Az újonnan a kortárs Focusnál vagy G Astránál szűkebb, kisebb csomagterű és erős három csillagjával gyengébb törésteszt eredményű Corolla használt autóként sokkal meggyőzőbb, mint új korában. Kifinomult működése, precíz váltója, óraműszerű motorja bebetonozza a típus megbízhatóságába vetett hitet.
Olajfogyasztásuk miatt kezdetben volt elég gond a 4Z-FEE motorokkal. A láncos, változó vezérlésű benzines takarékos és jól gyorsítja a könnyű Corollát
Ez egy szerencsés példány, az első párezer kilométer alapján nem fogyaszt olajat, ami a korai 1,4 VVT-ik közismert hibája. A modellfrissítéskor bevezetett, változó szívószelep-vezérléses motorgeneráció kezdetben alig tolerálható olajfogyasztást produkált.
Ezért aztán a 4ZZ-FE motorkódú négyhengereseket a Toyota hét éves korukig vagy 180 000 km megtételéig garanciálisan javította, így a ma használtan kapható Corollák valószínűleg túl vannak a szervizakción, ha szükség volt rá. Mindenesetre a modellfrissítés előtti, 4E-FE jelű 1,3-as és a 4A-FE kódjelű 1,6 literes motor sosem borzolta az idegeket típushibákkal.
Alvázszám: JT vagy SB?
Nem lenne szabad, hogy a gyártási hely számítson, de sokan jobban hisznek a Japánban gyártott japán autókban, mint az Európából származókban. Az érintetteknek fontos támpont, hogy a Távol-Keletről származó békalámpás Corollák alvázszáma JT-vel kezdődik, az Angliában összerakottak alvázszámában SB az első két karakter. Ez is egy Burnastonban gyártott autó, ahol 1998-tól 2007-ig készült a Corolla, amikor az Auris leváltotta.
1998-tól gyártotta a Toyota angliai gyára is. A japánoknak JT, a brit gyártásúaknak SB kóddal kezdődik az alvázszáma
Második tulajdonosa szerint itthon ezért az autóért nem adnának többet 800 ezer forintnál, míg Németországban, ahol ezeket a nagyon keveset futott bácsiautókat többre tartja a piac, a Corolla értéke 5000, maximum 6000 euró lehet – saccolja a különleges használt autók behozatalában jártas szakember. „Az értékesítési költségek levonásával legjobb esetben hozna 1,3-1,5 millió forintot és ebből le kell vonni a vételárat, ami 625 ezer forint volt. A Corollát inkább megtartottuk, ez lett a család backup-autója” – mondja róla gazdája.
Corolla E11 24 000 km-rel. Te is elengedted volna a kezét?
Én beszámíttatnám egy új Micrába
3% (55)
Más új autóra, de lecserélném
11% (237)
Soha meg nem válnék tőle
86% (1745)
Egyelőre ennyit erről az álomszerű állapotban megőrzött Toyota Corolláról. Ha sikerül eljutnom az előző tulajdonoshoz, megkérdezem róla, mi motiválta a cserét. Talán vágyott még egy új autóra, talán felesége nyomásának engedett, talán beleszeretett az új Micrába, talán egészen más oka van. Ha kapcsolatba tudunk lépni az úrral, újra írunk erről az E11-es Corolláról, a gyöngyről a magyarországi használtautó-kereskedelem sarában.