Röviden – Volkswagen Polo 1,0 TSI Beats | |
---|---|
Mi ez? | Nagyra nőtt kisautó az ötödik generációs Ibizával bevezetett, vadonatúj műszaki alapokon. A hatodik generációs kizárólag ötajtós karosszériával készül, itthon csak benzines van belőle. A tesztautó a Beats kivitel a 95 lóerős háromhengeres turbómotorral, ötfokozatú kézi váltóval. |
Mit tud? | Kényelme, utasterének mérete és az elérhető felszereltség nagyon közel hozta az alsó középkategóriás autókhoz. Két ember számára az új Volkswagen Polo egyenértékű az átlagos kompakt autókkal. |
Mibe kerül? | 4 039 150 Ft a típus alapára Trendline felszereltséggel, a 75 lóerős 1.0 MPI szívó benzinessel. A tesztelt 1,0 TSI Beats 4,9 millió forintról indul, a használtautó-beszámítási kedvezmény egységesen 350 ezer Ft. |
Kinek jó? | Takarékos, kifinomult, majdnem alsó középkategóriás autót keresőknek és mindazoknak, akiket (még) nem fertőzött meg a crossover- és SUV-láz. |
Pont lemaradt a kategória újdonságait összemérő tesztünkről az új Volkswagen Polo, amely 405,3 centis hosszával, 175,1 centis szélességével és 146,1 centiméteres magasságával főbb méreteit tekintve szinte kilóg a kisautók közül. A konkurensek aligha bánják, hogy nem ért ide a tesztautó, amely minden bajával együtt túlmutat azon, amit a kiskocsik világában eddig tapasztaltunk.
Külső
Jó sokáig, nyolc évig volt piacon az ötödik generáció. Hiába volt rá bőven idő, az új Polo formaterve nekem elég bágyadtnak tűnik. Az előző nemzedék formavilágát a Golf vonásaival keresztezték, a 2009-ben bemutatott elődmodell nagyobb dobás volt akkor, mint amekkorának ez tűnik ma.
Sok függ egy tesztautó konfigurációjától is, de az összes funkcióját LED-ekkel ellátó fényszóró híján, ebben a feketében, a Polo külseje nem nagy durranás. A motortéren végigfutó piros matrica jól néz ki, de nincs benne semmi új és a Beats-változat fekete tükre egy fekete autón nem tud kontrasztos lenni. A teszt hetében senki nem érdeklődött iránta a benzinkúton vagy a cégnél a mélygarázsban, hogy nahát, itt az új Polo, pedig bőven van ügyfélbázisa. Elődeiből 14 millió darab készült 1975 óta, amikor is az eredetileg Audi 50-nek született autót a wolfsburgi központ kinevezte Volkswagen Polónak.
Gusztustól függően kortalanul letisztultnak vagy fantáziátlanul visszafogottnak is mondható külseje egyvalamit tud nagyon: jó minőséget és kimagaslóan precíz összeszerelést sugallni. Az autó oldalán végigfutó fénytörő élt rettentő nehéz lemezbe préselni, a Beats felszereltséghez járó 16 colos Torsby könnyűfém felnik mutatósak, a karosszéria összes illesztési rése, a szigetelések kivitele is nívós.
Belső
Nemrég megjelent kisautó-összehasonlító tesztünkben az Ibiza kapott eleget, mert a VW-konszern lefokozta szegényt és kemény műszerfali műanyagokkal, fantáziadús belső téri butításokkal rántotta lejjebb a házon belüli konkurenciát. A Škoda lebutítás helyett felokosítunk kampányát észlelve nekem mindig a magas árához képest méltánytalanul felszerelt Ibiza jut eszembe.
A tesztautóba beülve azonnal látni, hogy mi mindennel védik a Volkswagen Polót a mesterségesen kiélezett házi erősorrendben. Itt van hátsó utastér-világítás, állítható elöl a biztonsági öv felső bekötési pontja, a műszerfal felső része kellemesen puha és a csomagtérborítás sem gagyi filc, hanem áthelyezhető, rendes szőnyeggel bevont kemény felület. Értékeltük a középkonzol kialakítását, amely lábszárnyúzó él helyett széles felületen, lesimított görbülettel támasztja meg jobb lábunkat a kanyarokban.
Belül nem egy alsó középkategóriás autónál tágasabb a Polo. Tengelytávja 9,4 centiméterrel hosszabb, mint a mezőnyhöz képest cseppet sem szűk elődben, hátsó lábtere ezen a szinten óriási. Az benne az igazán szép, hogy az eddig 280 literes csomagtér a modellváltással 351 literesre nőtt, lehajtott támlákkal 1125 literes a hely.
13 műszerfalszín választható az autóhoz, közülük ez a rezes árnyalat nagyon feldobja a belső teret. Az elődből is volt Beats-limitált széria, de az új Polónak ez egy külön felszereltségi szintje a Trendline-Comfortline-Highline-Beats vonalon. Az amerikai BeatsAudio kezd egyre nagyobb nevet szerezni magának az autóipar fiatalos szegmenseiben, a FIAT után a Volkswagen is szerződtette a Dr. Dre és Jimmy Iovine által mintegy tíz éve alapított vállalkozást.
300 wattos teljesítményével, nyolccsatornás digitális erősítőjével, mélynyomójával és hat rendes hangszórójával a hifi megeszi a Fiesta Bang &Olufsen hangszórós, illetve a Micra Bose-audiorendszerét a vezető fejtámlájába épített két hangsugárzóval. Tisztán, lendületesen szól és a 8 colos érintőképernyővel együtt CD-lejátszás is elérhető hozzá.
Ha egy autó olyan olcsó, mint a Dacia Sandero, ott nem zavar a spórolás, de a Polóval nagyon más a helyzet. Szúrja a szemünket a hátsó dobfék, belül a kapaszkodók elhagyása és a 2002-2009 közötti modellben még gázteleszkópos motorházfedél-kitámasztás is hiányzott. Igaz, ez nem a mostani, hanem a korábbi modellváltással tűnt el.
Az új Polo az első kisautó virtuális műszeregységgel
Sajnos a tesztautóból kimaradt a Polo egyetlen valóban érdekes és a kategóriában új megoldása, a digitális műszeregység. A házon belül az Audi TT-ben látott, a Passathoz és a Golfhoz is rendelhető Active Info Display felára 115 570 Ft. Kár kihagyni, mert igazán látványos, hightech cucc és nagyon jól látható a térkép rajta, ha van navigáció az autóban. Ezzel együtt a jól leolvasható, nyugalmat árasztó kerek műszerekkel sem maradunk le semmiről.
Technika
Alapjaiban új autó ez a Polo, mert a moduláris keresztmotoros építőkészlet új, MQB A0 verziójára épül, akárcsak az előtte pár hónappal érkező SEAT Ibiza. A padlólemez újdonsága a kovácsolt acél alsó keresztlengőkar az első futóműben, a motorok ebben is hátsó kipufogó-leömlősek, így a turbóból sem sokat látni, szemben a korábbi TSI-kkel.
313 690 forintért LED-es főfényszóró kapható. A felszereltségtől függően 6,5 vagy 8,0 colos műszerfali érintőképernyőt az Ibizában is sokat dicsértük, nagyon gyors, káprázatosan éles a képe és könnyen kiismertük magunkat a menürendszerben. Az összes ma fontos telefoncsatlakoztatási funkciót jól hozza (képernyőtükrözés kábellel, fut rajta az AndroidAuto és az almás telefonokra kitalált CarPlay is). 34 290 forintért a Polóhoz is rendelhető indukciós telefontöltés.
Kategóriáján belül az új Fiestával együtt az Ibiza és a Polo kínálja a legátfogóbb szettet vezetőtámogató berendezésekből. Elérhető a holttérfigyelés, az ütközésveszély-jelző rendszer; 44 450 forintért az övek megfeszítése, az ablakok, illetve a tolótető bezárása ütközésveszély esetén; a fáradásérzékelés; a tolatáskor aktiválódó, hátra-oldalra figyelő, szükség esetén automatikusan fékező keresztirányú forgalomfigyelő rendszer, 88 900 forintért. Az autó nemcsak ráfutásos balesetek előtt fékez magától, de a gyalogosokat is észleli.
A követőradaros tempomat kényelmét és biztonságát a tesztautó is nyújtotta. Az autó megkapja a nagy hatótávolságú radart, így az ACC elvben 210 km/óráig használható. A végsebesség közel sincs ennyi, 187 km/óra, viszont így nincs vége 140-nél vagy 160-nál az adaptív sebességtartásnak, ami idegesítő az olcsóbb megoldásokban.
Vezetés
Elindulás után meghatározó az autó kifinomultsága. Puhán veszi az úthibákat, egyesben kicsit megakad, de finoman mozog a váltója, mindenre precízen, tervezetten reagál. Nagyon felnőtt, nagyon komoly autónak hat rettentő merev karosszériájával, amelynek egy fokos elcsavarásához 18 000 Nm erőre van szükség. Ezzel persze nehéz mit kezdeni, de viszonyításképp a cseppet sem puha előd vonatkozó értéke 14 000 Nm volt.
Sajnos a kilátás a szűkebb üvegek miatt romlott az előző Volkswagen Polóhoz képest, és a széles nyomtávú, 2551 mm tengelytávú autó 10,6 méteres fordulóköre is túlzás. A futómű kényelme eddig is nagyszerű volt, de az új Polóban a vezethetőség ugrott igazán nagyot. Élénk, jól reagáló autó, agilis kormányzással, ami döntő előrelépés.
A Beats Polóban nemcsak az üléskárpit és a verzió belső dekorelemei teszik szebbé az életet, hanem a sportülések is. Kanyarban megfelelően tartanak, kicsinek-nagynak kiválóan beállíthatók és gondosan tervezett szivacsukkal igazán kényelmesek hosszabb utakon.
Eddig ezen a teljesítményszinten is négyhengeres motor járt, az 1,2 TSI rezgésmentes járása nagyon hiányzik a háromhengeresből. Terhelésre, kis fordulaton adott erős gázra a motor felmordul és remegni kezd. 2000-es fordulatszám alatt nemcsak erőtlen, de kulturálatlan is, ha mélyre nyomjuk a gázt. A többi háromhengereshez képest nem rossz, amit a Polo tud, de négyhengeres elődjéhez képest érezni rajta a visszalépést.
95 lóerős, 2000 és 3500 között 175 Nm nyomatékú motorja főútra, másodikban kikanyarodva gyámoltalan. Eltelik némi idő, mire összeszedi magát, felépül a töltőnyomás és megindulhatunk. A középső tartományban energikusan gyorsul vele az autó, autópályára és kaptatókra is elég, de semmi több. Ezzel a teljesítménnyel nem sérül az új Volkswagen Polo valóban példás kényelme, de motorban érdemes feljebb lépni.
Ha már az ötmillió pluszos kategóriában mozgunk, 289 560 forintos felárával mindenképp jobb vétel a 115 lóerős motorváltozat. Sokkal könnyedebben indul meg, 2000-es fordulatszám alatt van köztük nagy különbség, de utána is erősebb és később fullad ki. A hátsó tárcsafék sem mindegy, mert a sötétszürke fékdobok rondák a csinos felnik mögött, ráadásul hatfokozatú a sebességváltója, ami sokkal szerencsésebb, mint öttel beosztani a jóval szűkebb használható fordulatszám-tartományt a 95 lóerőssel.
Költségek
Városban 7,17 l/100 kilométeres fogyasztást mértünk, ami igazán jó egy 95 lóerős, egész jól mozgó benzines kisautótól. Autópályán a sebességtől függően 6-7, országúton 5-5,5 litert fogyaszt az autó a hosszú áttételű ötfokozatú váltóval.
4 039 150 Ft a típus alapára Trendline felszereltséggel, a 75 lóerős 1.0 MPI szívó benzinessel, amiből 350 001 forint a kedvezmény használt autó-beszámítással. Az alapverzióban csak osztatlanul dönthető le a hátsó üléstámla, de van benne légkondicionáló és 6,5 colos érintőképernyő.
Tesztautónk a Beats nevű csúcsmodell, ez a kivitel nagyjából 250 000 forinttal kerül többe a Highline-nál és 4,9 millió forintról indul a 95 lóerős turbós motorral. Az autó jól hozzáigazítható az igényekhez, de az extrákat itt sem lehet tetszőlegesen összeválogatni, merőben egyedi igényekkel komplikálva a gyártást, a logisztikát és rontva a Volkswagen profitrátáját.
Az extrák ára értékarányos, a mélyfekete gyöngyházfényezésé csak 73 660 Ft, míg a Balenóhoz 95 000 Ft. Jó vétel a Komfort Plus csomag 260 350 forintért, tartalma bőséges: parkolóradar elöl/hátul, figyelmeztető hangjelzéssel, távolságtartó automatika (ACC), Front Assist városi vészfékfunkció, sötétített hővédő üvegezés a második tetőoszloptól.
A tesztelt Volkswagen Polo 1,0 TSI és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Titanium Technology (100 LE) | 4 940 000 |
SEAT Ibiza 1,0 TSI Xcellence (95 LE) | 5 199 930 |
Suzuki Baleno 1,0 Boosterjet GLX DITC (111 LE) | 5 380 000 |
Volkswagen Polo 1,0 TSI Beats (95 LE) | 4 934 500 |
Aki a cikk megjelenésekor rápillant a készletautókra az importőr honlapján, az összes eladó új Polóban ezt a 95 lóerős benzines motort látja és a 4,9 milliós Highline mellett nyolc Beats-modellt talál, 5 140 759 vagy 5 214 419 forintra kiírva. A Polóból itthon nincs dízelváltozat, aki ragaszkodik hozzá, az Ibizából választhatja a 95 lóerős 1,6 TDI-t. Egy túlzások nélküli, de jól felszerelt új Polo 5,6 millió forintra jött ki, amiből már levontam a kedvezményt.
Gazdag felszereltséggel és turbós motorral a kisautók ára nagyon elszaladt, ami a konkurensekre is igaz. A táblázatban szereplő Balenóból egy 2016-os forgalomba helyezésű példányt is 4,7 millióért hirdet az egri szalon az 5,4 milliós listaára helyett. Ha már drága, a benzines Volkswagen Polo legalább jó értéktartást ígér és a 2+2 év/200 000 kilométeres garanciaidő is kedvező, ami részben ellensúlyozza a magas árszintű márkaszervizeket. Az új Volkswagen Polóval a vevőnek megadatik az az igen kellemes érzés, hogy a kategória jelenlegi legjobb autójára költötte a pénzét.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|