Minden eddiginél több használt típus keres és talál gazdát Magyarországon, és a helyes döntés, a megfontolt választás a legfontosabb tényező. Ebben segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához. Az elmúlt időszak olvasói leveleiből válogattunk.
Fapados BMW-t alapmotorral?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Szörényi úr,
A következö ügyben szeretnék véleményt/tanàcsot kérni Öntöl:
15 év után uj autót vásárolunk és a praktikum, méret, minőség, (divat?) stb. alapján az uj BMW X1-est nézegetjük. Mivel elég drága autó, a legkisebb motorral (B38-as) szerelt verzióban gondolkodunk – különösebb extrák nélkül. Ez egy 3 hengeres turbómotor amiről sok jót lehet olvasni olyan helyeken ahol el akarják adni az autót, de sajnos elég rosszat olvastam róla mikor a BMW Tourer-t tesztelték a német autós újságírók ezzel a motorral.
Azt irtàk:
„Der BMW 218i Active Tourer zeigte sowohl im Dauertest der Auto Zeitung als auch in einem weiteren Dauertest der Auto BildSchwächen an der Antriebseinheit, beide Fahrzeuge erlitten im Rahmen von 100.000 Kilometern Test-Distanz einen Motorschaden und mussten mit einem neuen oder zumindest zu großen Teilen ersetzten BMW B38-Motor ausgestattet werden.“
A BMW idöközben kiadott egy közleményt, hogy javitottak a motoron – sajnos én nem értek hozzà, hogy ez mit jelent valojàban:
Az írták, hogy: “Im BMW 218i Active Tourer kommt der BMW 3-Zylindermotor (B38) zum Einsatz. In seiner ersten Ausbaustufe verfügte die Kurbelwelle über ein Axiallager, das als kombiniertes, hydrodynamisches Bundlager in 180 Grad Bauweise ausgeführt war („Halbschalen-Lager“). Spezifische Nutzungsprofile mit sehr häufiger Benutzung der Kupplung führten zu vorzeitigem Verschleiß des Axiallagers sowie als Folgeerscheinung auch der Kupplung. Ab April 2015 wurde deshalb die Produktion des 3-Zylindermotors auf ein 360 Grad Bundlager umgestellt, eine Maßnahme, welche die aufgetretenen technischen Probleme vollständig beseitigt hat. Die Nachrüstung für die bis diesem Zeitpunkt ausgelieferten Fahrzeuge erfolgt im Rahmen einer Technischen Aktion mit Kundenbenachrichtigung flächendeckend und kostenfrei für alle betroffenen Kunden weltweit. Es gibt seit dieser Umstellung keinerlei Auffälligkeiten mehr.”
Azt szeretném megkérdezni, hogy meglévö ismereteik alapjàn tudjàk-e joszivvel ajànlani ezt a 3 hengeres motort az uj X1-es kasztnijàhoz napi vàrosi/vàroskörnyéki hasznàlathoz?
Kell-e félni, hogy 100.000 km utàn komoly gondok lesznek a motorjàval?
Segítségét, véleményét előre is nagyra értékelem, és köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Kedves Robert!
Az idézett válaszban az szerepel, hogy a B238 korábbi verziójában a forgattyústengely (a főtengely, amin a dugattyúk kalimpálnak) egyik csapágya két részből állt, az újon egyből. Rájöttek ugyanis, hogy gyakori kuplunghasználat esetén (mintha egy háromhengeres benzinest alapvetően nem városi fogalomra vennének az emberek, de mindegy) ez a csapágy kopik és utána tönkreteszi a kuplungot is. Ezért módosítottak a beépített csapágyon és a 2015 áprilisa után gyártott autókban a BMW szerint már nem okoz gondot.
A BMW az M-es motorkódú motorjai leváltása óta, és ennek jó tíz éve, igen kellemetlen konstrukciós sajátosságokal terheli ügyfeleit motorjaival, szinte mindegyikkkel volt elég baj használtan, legyen az N47-es kétliteres dízel, 4,4-es hűtőcsatorna-bajos V8 vagy az újabbakban a nagynyomású benzinbefecskendezés stb. Ráadásul a BMW nem siet a garanciaidőn túli autók díjmentes javításával elismerni felelősségét tervezési hibáiért, amire jogilag semmi nem kötelezi, de a Honda vagy a Suzuki pl. nem hagyja cserben az ügyfeleit és mondja a 3 év/100 000 km megtétele után, hogy ez már a te bajod, csuriba’ vagyok. A BMW vevőszolgálata sajnos másképp szolgálja a vevőket, ld. az F10-11-es ötösök berepedező fényszóróburáját, amire kb. 20 százalékos kedvezményt ajánlanak a dühöngő érintetteknek.
De térjünk vissza az X1-re. A motorja sajnos kulturálatlan, rezgésein, hangján nagyon kijön a háromhengeresség, cserébe jó erőben van és korrekt a fogyasztása. A módosítás óta nem tartanék attól, hogy a motornak baja lesz 100 000 km felett.
Az X1-gyel, de más prémiumtermékekkel is az a baj, hogy alapkivitelben, buta belső világítással, nyomi kis kijelzővel, menő nappali menetfény nélküli fényszóróval, ostoba rádióval stb. rettentően elkeserítőek. Tehát azonos áron a fapados X1 szerintem sokkal kevésbé vonzó autó, mint a 115 lóerős, háromhengeres SEAT Ateca például. Bár az Atecára meg egy évet kell várni és ott sem olcsó a márkaszerviz, de legalább van rá 2+2 év/ 200 000 kilométer garancia.
A BMW mellett az szól, hogy a kötelező karbantartások benne vannak az árában és persze az, hogy önnek tetszik. De a saját pénzemet nem költeném el egy olyan vállalat új autójára, amelynek autói még csak nem is 300-500 ezer kilométerrel ennyi hibát produkálnak lassan másfél évtizede, az E38, az E39, az M-es motorkódú E60-61 illetve az E46 kifutása óta.
Üdvözlettel, Szörényi András
Családi dízelt a céges mellé
Olvasónk kérdez
Tisztelt András!
Imádom az autókat de családom részére(1 feleség+1 gyerek ötéves) történő vásárlásnál a praktikusság és jó ár-érték arány a döntő, nem pedig az érzelem. A cikkei alapján Ön is hasonlóan gondolkozik és éppen ezért kedveli pl. a Fordot. Több Mondeón túl vagyok teljes elégedettséggel, jelenleg pedig egy 2006 Focus C-Max 2.0 TDCi hajtunk párommal. Nagyrészt nejem használja 17. kerületből a 14. kerületbe munkába járásra, oviba ,boltokba. Én cégessel járok.
Szeretnénk fiatalítani és kicsit masszívabb, biztonságosabb de nem túl nagy testű( max. 3fő) modellre váltani.3,5 Mft-ig nézelődünk.Először Volvo V60 D3 automata néztem ki de nagyon szűkös belül és napi több rövid kibe szállásnál?parkolásnál a c max is sokkal kényelmesebb. Párom szeretne magasabban ülni kényelmesen ki-be szállni, nem akar alacsony és ráadásul feleslegesen hosszú kombikat.
Ford Kuga 2010-2012 163 LE tdci a kiszemelt. Mivel csak powershift automatával van(szerelők nem igen ajánlják használtan) ezért ezt inkább kézi váltóval.Quasqai,Tiguan,Sportage,x35 nem tetszenek,crv sem(belül régies)
Ön szerint jó választás?
A másik nagy dilemmám, most érdemes venni euro5 dízelt(a régebbi kuga még az) 4-5 évre tervezve.Azt beszélik akár jövő évtől már korlátozhatják az euro6-tól rosszabb autók közlekedését, így értékük drasztikus csökkenéséről???
Jelenlegi hibridek, Prius és társai nem tetszenek, benzines ami teljesítményben megfelel sokat esznek.
Előre is köszönöm megtisztelő válaszát!
Üdv:
Endre
Szakértőnk válaszol
Kedves Endre!
Mivel a CR-V kiesik, amit én ajánlottam volna a Kuga alternatívájaként, maradnék a Fordnál. A többi márkánál vagy az autó színvonala (Nissan, Toyoták, iX35) vagy a szervizárak (VW-SEAT-Škoda) nincsenek arányban azzal a csomaggal, amit az egyszerre jó terméket és normális szervizköltséget adó Ford Kuga nyújt.
A Getragtól vásárolt Powershiftről volt már szó korábban, bennem is volna némi aggodalom a váltó kapcsán egy 5-7 éves, reálisan 150-250 ezer kilométert futott használt dízelben és inkább a kézi váltóst venném. A kuplungok ára a cikk írásakor 450 000 Ft volt, a mechatronikus egységé 520 000 Ft és nem áll hegyekben a bontókban töredékáron, a bontott dolgok bizonytalan élettartamával. A mechatronikus egység az a modul, amivel a peches DSG-s tulajok oly sokat küzdhetnek VW-konszernes autókkal, főleg a hétfokozatú, nem olajos kuplungos modellekben. Ha a váltónak nem lesz semmi baja, az olaj- és szűrőcserék akkor is többe kerülnek majd, mint a manuálissal menni. Azt azonban Önöknek kell eldönteniük, hogy az automatikus váltó kényelme mennyit ér meg.
Mivel az ésszerűség az egyik fő üzenet, én megkérném a feleségét, hogy nézzen meg egy Suzuki SX4 S-Crosst az 1,6-os benzinessel. 5,5-8,5 litert fogyaszt, kevés baja tud lenni, de itt négymillióból egy új autó is kijön turbós motorral, meghosszabbítható garanciával. Ha ez nem tetszik, akkor a kicsit kisebb, de három embernek, pláne céges autó mellé kellően tágas Kia Stonic lenne érdekes hosszú garanciával jó minőségben, városi használatra nagyon alkalmas szívó benzines motorral. Kifejezetten sikkes, szerethető és kulturáltabb autó a Vitaránál, bár a Vitara 1,6 joggal népszerű, csak Önök nagyobb autót keresnek.
A Paks II-be beruházó, a környezetvédelem iránt merőben érzéketlen magyar kormánypolitika alapján nem tartanék attól, hogy hirtelen kitiltanák vagy korlátoznák az Euro 5-ös autók futását. Pláne, hogy a Budapesten taxizóknak 2018. január elsejével kell átállniuk Euro 4-ről jobb besorolású autóra, akiknek a kormánnyal szemben van némi érdekérvényesítési potenciáljuk, ha a frissen beszerzett, nyilván nem Euro 6-os, hanem elérhetőbb Euro 5-ös autóik városi közlekedését limitálnák. Persze ahogy az iskolabuszokban mégsem kellett biztonsági öv, úgy a taxik is lehetnek kivételek, de itt két hónapra nehéz előre tervezni, nem évekre.