A Mercedes-Benz 2018 februárjában mutatja be a legújabb Sprintert. A német cég alapjaiban gondolja újra egyik legnépszerűbb haszonjárművét, amiről egy innovációs fórumon számolt be Stuttgartban. A Vezess is ott volt az eseményen, ahol a világsajtó megismerhette a Sprinter egyes részleteit is.
Az áruszállítás jövője
Mielőtt elárulnánk a következő generációs Sprinter részleteit, lássuk, egyáltalán milyennek kellene lennie egy 21. századi kis haszonjárműnek? A könnyű teherbírású furgonoknak egyre több felhasználási területen kell bizonyítaniuk. Használják őket csomagkézbesítésre, szervizautóként, illetve élelmiszer-szállításra is.
A szállítandó csomagok száma drasztikusan, legalább 48 százalékkal nőtt az elmúlt években. Ez számszerűsítve annyit jelent, hogy míg 2014-ben 44 milliárd darab, addig 2016-ban már 65 milliárd csomagot kellett házhoz vinni világszerte. De egyes európai piacokat nézve is jelentős a növekedés. Előrejelzések szerint az online élelmiszer-rendelések 14,7 százalékkal nőhetnek Németországban 2020-ig, de Nagy-Britanniában 6, Franciaországban pedig 10,5 százalékos emelkedést várnak.
Dacára annak, hogy egyre több árut kell kiszállítani, a Mercedes szerint vannak olyan Sprinterek, amelyek évente csak 6000 kilométert tesznek meg, naponta maximum csak 200 kilogrammnyi csomagot cipelnek és legfeljebb kétszer állnak meg. Ez nem sokáig lesz így, az e-kereskedelem bővülésével egyre több kapacitásra lesz szükség. Az úgynevezett „CEP-market”, vagyis az expressz-csomag-futár szolgáltatásokat magában foglaló piac 2025-re 420 milliárd eurós forgalmat fog bonyolítani világszerte, a Mercedes várakozásai szerint. A 2015 és 2025 közötti időszakot nézve ez legalább 110 százalékos növekedésnek felel meg. A Sprintert tehát ezeknek a trendeknek megfelelően kellett újragondolni.
Jönnek az okos polcok
A Daimler ezt az évet annak szentelte, hogy megágyazzon a következő generációs változatnak. Először bedobták, hogy elektromos hajtáslánccal is megvásárolható lesz, majd ősszel megjelent az első skicc a furgonról. Ennél többet a formatervből Stuttgartban sem mutattak még, de legalább elárultak néhány fontos részletet. Az már biztos, hogy az első változatok elsőkerék-hajtással érkeznek, emellett az új Sprinter 80 milliméterrel alacsonyabb belépő magassággal fog rendelkezni.
A gyártó várhatóan két speciális változattal is előáll majd. Az egyik egy futárfeladatok teljesítésére alkalmas jármű lesz, mely intelligens csomagpolc rendszert fog használni. Ez a fejlesztés képes lesz arra, hogy egy digitális eszközön megjelenítse a furgonban található csomagokat, illetve az azokkal kapcsolatos fontos információkat, így például a kiszállítási címet is. Ennek köszönhetően egy útvonaltervező rendszer előre meg tudja határozni a sofőrnek, hogy milyen útvonalon érdemes haladni a minél gyorsabb kiszállítás érdekében. Az intelligens csomagpolc továbbá arra is képes lesz, hogy ha futár levesz egy árut, akkor helyére gördítse a következőt, időt és energiát megtakarítva ezzel az alkalmazottnak.
A másik egy olyan élelmiszer-házhozszállításra alkalmas kivitel lesz, mely három fő hűtési zónával fog rendelkezni. Ezekben egymástól eltérő hűtési hőmérsékletek állíthatók be. Így egyszerre lehet majd fagyasztott, hűtött, illetve szobahőmérsékleten tartandó árut szállítani. Mindkét változatnál használható lesz a Mercedes új megoldása, miszerint a raktér ajtaja automatikusan becsukódik, ha a futár eltávolodik a járműtől, így az esetleges lopások is megelőzhetők. Persze, az is nagy kérdés, meddig lesz szükség arra, hogy a futár saját kezűleg vigye ki a csomagot, ugyanis a német cég már jó ideje kísérletezik a szállítórobotokkal.
Tiszta üzemmód
A gyártó érezhetően az elektromos hajtáslánc irányába tolta el az új Sprintert. Sűrített földgázzal (CNG) hajtott kiadást nem is terveznek gyártani belőle. Az eSprinter várhatóan a nemrég bemutatott eVito hajtásláncát kapja meg. Ebből a cég bemutatta a főbb komponenseket, így például az elektromotort és az akkumulátorokat. Utóbbiak gyártásáért a Daimler-leányvállalat, az Accumotive felel. Ez a cég tavaly kapott jelentős, 500 millió eurós löketet az anyacégtől, hogy felépíthesse új akkumulátorgyárát.
A Sprinterbe is alapból három lítiumion-akkumulátort tartalmazó modul kerül. Ezt egy speciális védőkerettel látják el, hogy ellenállóbb legyen a sérülésekkel szemben ütközés esetén. Azt egyelőre nem árulták el, pontosan mennyi lesz az eSprinter hatótávja, de ha a november végén piacra dobott eVitóból indulunk ki, akkor egy feltöltéssel 150 kilométert tud majd megtenni. Egy negyedik akkumulátorral nagyobb, akár 200-250 kilométeres hatótávra is képes lehet. Hozzá kell tenni, jó ideje tud ehhez hasonlót egy Iveco Daily Electric is, de a német gyártók tekintetében kifejezetten nagy siker lenne egy nagyobb hatótávolságú elektromos furgon.
Az elektromos Sprinternek nem kell új gyártósor, ugyanott fog készülni 2019-től, ahol a dízel. A gyártó nemcsak magát a terméket szeretné eladni az üzemeltetőnek, hanem az infrastruktúrát is. Éppen ezért a jövendőbeli vásárlók saját üzemeltetési idejüknek megfelelő töltőhálózatot építhetnek ki. A Mercedes számításai szerint például egy hatvandarabos eSprinter-flotta átlagos napi energiafelhasználása 2.300 kWh lesz. Ez azt jelenti, hogy egy ekkora flotta napi üzemeltetése hozzávetőlegesen 80-100 ezer forintba kerülhet egy üzemeltetőnek. Az infrastruktúra mellé a német gyártó még egy praktikus alkalmazást is biztosít, mely többek között részletes akkumulátorstatisztikát nyújt a felhasználóknak. Sőt ezzel az applikációval akár a hideg téli indulások előtt aktiválható lesz a járműben a fűtés, így a sofőrnek már egy előre felmelegített kabinba kell beülnie.
Négyféle műszerfal
A stuttgarti fórumon mindjárt négyféle műszerfalról rántották le a leplet. Valamennyi változat egységesen megkapja a Mercedes újabb belső utastéri formajegyeit, így például a háromküllős, zongoralakk díszítéssel ellátott kormánykereket, valamint a sportos légbeömlőnyílásokat. A fapados verzió nem sok izgalmat rejt magában, de legalább a középső konzolban egy jókora fakkot alakítottak ki. Eggyel magasabb felszereltség esetén a műszerfal egy stílusos kerettel egészül ki, mely a rádiót, a légbeömlőnyílásokat, illetve kisebb tárolórekeszeket foglalja magában.
A harmadik változat már közelebb áll a 21. századhoz: digitális, kétzónás klímakezelőt és egy kisebb érintőképernyőt rejt. A Sprinter csúcskategóriás műszerfalára pedig egy zongoralakk fekete keretbe ágyazott, széles érintőképernyőt, négy krómhatású légbeömlőnyílást, elektromos kéziféket és bőrborítású, okos kormánykereket álmodtak meg a tervezők. Ez, a legmagasabb felszereltséghez elérhető kiadás, várhatóan rendkívül komfortos ülésekkel párosul.
A rendezvényen ugyanis állítható combtámasszal ellátott elülső üléseket tettek a műszerfal elé, ami bizakodásra ad okot, hiszen a legújabb haszonjárműveknek nemcsak praktikusnak, hanem kényelmesnek is kell lenniük. Nagy kár azonban, hogy az elektromos változat műszerfala is ugyanolyan fekete műanyagból fog készülni, mint a dízeleseké, így egy melegebb nyári reggelen kapásból klímázással kezdheti a melót a futár. Pozitívum viszont, hogy a műszerfal tetejében három, fedéllel ellátott fakkot is ki tudtak alakítani, így bőven el lehet majd rejteni a munkához szükséges holmikat.
Digitalizáció mindenek felett
Az új Sprinter igazi digitális termék akar lenni. Elérhető lesz hozzá a Mercedes-Benz új szolgáltatása, a MercedesPro, mely egy olyan platform, amely a telematikának köszönhetően összekapcsolja a vállalkozásokat saját flottájukkal. Ennek köszönhetően az üzemeltetők professzionális flottakezelést valósíthatnak meg, tovább növelve a járművek üzemeltetési hatékonyságát. A MercedesPro előnyei között említhetők például a karbantartás-menedzsment által előrelátóan minimalizált kiesési idők és az üzemgazdasági elemzéshez áttekinthetően előkészített adatok. Ez a digitális platform a jövőben várhatóan újabb szolgáltatásokkal, például visszárukezelési funkcióval bővül.
A Mercedes a jövőben szeretné teljesen digitalizálni a csomagteret. Ennek érdekében egy olyan hardvert fejleszt ki, amely képes lesz arra, hogy kezelje a raktérben található árukkal kapcsolatos információkat. A rendszer segítségével teljesen kihasználható az adott furgon csomagtere. A fejlesztés Linux operációs rendszeren fog futni, így az üzemeltetők teljes mértékben személyre szabhatják azt.
Érdekes módon a fórumon nem sok szó esett arról, hogy az új Sprinter alkalmas lesz-e az önvezetésre. A Mercedes víziójában ugyanakkor fontos szerep hárul a hálózatba kapcsolt kisbuszokra, iskolabuszokra. A gyártó szerint a jövő Sprintere az orr-részre épített külső kamerák és szenzorok segítségével képes lesz kommunikálni az üzemeltetővel. Például, ha egy adott helyen hirtelen túl sok ember gyűlik össze, vagy hirtelen leszakad az ég és nem fér fel mindenki egy buszra, akkor erről figyelmeztetést küld az üzemeltetőnek, aki azonnal oda tud küldeni néhány szabad kapacitással rendelkező kisbuszt.
És ez még nem minden. A Mercedes szerint az utasok a jövőben akár online lefoglalhatják ülőhelyüket egy-egy helyi járaton. Az ülések foglaltságát piros színnel fogják jelezni, így a következő megállóban felszálló utas biztos lehet abban, hogy le tudja valahová tenni a fenekét. A normál oldalablakok pedig ugyancsak „okossá” válnak és az utasok fontos információk után kutatva szörfölhetnek majd rajtuk. Hogy ez mennyire távoli jövő, még nem tudni. Az biztos, hogy a jövő februári bemutatóig még ki fognak derülni részletek a Sprinterről.
A Mercedes Sprinterből 1995-ös bemutatása óta több mint 3,3 millió darabot adtak el 130 országban. A harmadik generációs modell továbbra is Németországban, a düsseldorfi és a ludwigsfeldei gyárban fog készülni, de az amerikai piacra már a dél-karolinai, kibővített üzemben szerelhetik majd össze a Sprintereket.