A nemrég nálunk járt Lada 4×4, ami többé-kevésbé megegyezik azzal a kocsival, amit ’76 óta Nivaként ismertünk, masszív nosztalgiahullámot indított el a szerkesztőségben. Előhömpölyögtek a tudatküszöb alól a Zastavák, Zsigulik, Nagypolszkik a 4×4 kilincsei, bajuszkapcsolói, kulcsai láttán.
A KGST ugyan mára elenyészett, a mi autópiacunk egyenlő az EU piacával, és ez a piac markánsan különbözik a mai orosz autópiactól. Megnéztük, miket lehet kapni Oroszországban ma, új autóként, amit nálunk nem. Ezeket:
Belpiacos Ladák
A Lada tavalyi újraindulása Magyarországon elhozta hozzánk a Grantát, a Kalinát, a Vestát és a 4×4-et, lánykori nevén Nivát. Jövőre érkezik melléjük az X-Ray, a kis szabadidőautó, ami Oroszországban már régóta kapható. Az X-Ray kinti induló ára 549 900 rubel – érdekes, hogy a Vesta szedán 554 900-ról rajtól, vagyis a divatosabb X-Ray olcsóbb. Ha nálunk is így alakul majd az árarány, a kis SUV valamivel hárommillió forint alatt lesz elvihető.
Vesta szedán, mondtam, és nem véletlenül: kint kombi, sőt: terepkombi is létezik a Vestából, SW Cross néven. És van a Ladának egy másik terepkombija is, ami meglehetősen ismerősül fest. A Largus Cross 674 900 rubelért ugyanaz a kocsi, egy kis terepes optikával, amit mi első generációs Dacia Logan MCV-ként ismertünk meg annak idején.
A Granta és Kalina nagyon nem az autógyártás csúcsa (a kifejezetten autószerű, már-már korszerű Vestához képest sem), de azért van egy olyan Lada modell, amit nem mertek áthozni hozzánk, annyira ósdi. Ez a Priora, a 2110-esből a 2007-es modellévre továbbfejlesztett autó, ami még vígan elmegy új autónak az orosz piacon:
Az orosz Ladák műszaki adataiban, árlistáiban itt lehet elmerülni, a márka akár orosztudás nélkül is érthető, logikusan felépített, informatív hazai weboldalán.
Niva, ami Chevrolet
A Lada 4×4 azért nem Niva, mert a Niva nevet megszerezte magának az orosz piacon igen aktív Chevrolet. Az igazi Niva ma ez az autó:
Datsun On-Do
Még szerencse, hogy nálunk nem lehet kapni, hiszen a fejlődő piacok számára újraindított Nissan-almárka kis szedánjának neve még az emlékezetes Hyundai Getznél is kellemetlenebben hangoznék itthon. Az On-Do mellett Mi-Do néven ötajtós kasztnival is kapható a kocsi.
Az On-Do odakünn 359 000 rubeltől, 1,6 millió forinttól(!) kapható, de az Access kivitel annyira fapados, hogy még a centrálzár sem fért bele. Klíma csak közepes felszereltséghez, menetstabilizáló (ami az EU-ban kötelező minden új autónál) csak a fullextrás változathoz jár.
Kínaiak tömkelege
A földrajzi közelség, az EU-snál szépen szólva megengedőbb, durván szólva igénytelenebb orosz piac kettőse oda vezetett, hogy mára dúsan kivirágzott orosz földön a kínai autók kínálata. Nagyjából minden márka jelen van itt, amiről valaha hallottunk, de azok is, amelyekről nem. Mint például a Haval, egy SUV-gyártó, amely mindenféle méretben készít szabadidőautókat:
A Chery Tiggo sorozata is jelen van Oroszországban:
GAZ, UAZ, ZAZ, léteznek még?
A Zaporozsec, hivatalos nevén a ZAZ pillanatnyilag nem létező márka kint, a Zaz.ru-n a márka fanoldala található. Az UAZ viszont nagyon is aktív, sőt: a két ősmodell, az egykori „parancsnoki” UAZ-ból lett Hunter, a furgon vagy platós kivitelű 2206, valamint a 2005-ös fejlesztésű, orosz szemmel szinte új Patriot nálunk is kapható.
A GAZ, amit réges-rég a Volgák, később a Gazella kisteher és a rendkívül szellemes GAZ-Dy teherautó kapcsán ismerhettünk, szintén aktív. A nagy teherautók mellett az első Gazelle-nél valamelyest modernebb megjelenésű mai Gazelle készül a Gorkij Autógyárban – íme, gyári videó arról, hogy suhannak a Gazellák egy madagaszkári menetpróbán: