Helyenként jelentős változásokat hoz az újév a fővárosi parkolásban. Az első pofonokat a VI. kerületi önkormányzat osztotta ki az autósoknak, meg sem várva 2018 januárját, már december 11-ével elindította a parkolási díjak megváltoztatásának sorát. Természetesen emeltek, van, ahol száz százalékkal.
Óránként 350 forintra emelkedett például az eddigi 175 forint helyett a parkolás a 3064-es zónában, és szintén 350 forintra a 3062-es és 3063-as zónában. Ez a Teréz krt. – Podmaniczky utca – Dózsa György út – Városligeti fasor – Király utca által határolt területet jelenti. A gyermeküket autóval iskolába hordó szülők egy részének pozitív változás, hogy az eddig reggel 8-kor indult fizetős időszakot 8 óra 30-tól számítják.
Zugló megszívatta az autósokat, akik Terézvárosba menekültek. Erre Terézváros is megszívatja őket
A VI. kerület Hősök teréhez közeli felében szeptemberben kezdődött az év végén csúcsra ért őrület, amikor a szomszédos XIV. kerület gyakorlatilag kivégezte Budapest legnagyobb P+R parkolójának használt területét. Zugló ugyanis ősztől fizetőssé tette az 56-osok terének két oldalán évtizedek óta ingyenes, és az agglomerációból beautózók által kedvelt parkolókat is. Óránként 350 forintos díjjal.
A zseniális húzás több következménnyel járt (lásd Terézváros 350 forintos válaszát), a közös bennük, hogy mindenki rosszul járt, az autósok, és mind a két kerületben számos helyi lakos egyaránt. Kivéve azt, aki zsebre rakja a pénzt. A XIV. kerületi óriásparkolók kiürültek, a hatalmas betonplaccok azóta is konganak az ürességtől. Cserébe a terek szomszédságában lévő – zuglói és terézvárosi – lakóövezetekbe beözönlöttek az autók a XIV. kerületi Korong utcától a VI. kerületi Benczúr utcáig. Azóta mindkét városrészben keserves elfoglaltsággá vált a helyi lakosok számára parkolóhely keresgélése a saját utcájukban, akár napi szinten sikertelenül.
Látják a problémákat! Mi a válaszuk? Újabb fizetős övezeteket jelölnek ki
Zugló november 11-től azzal próbálta korrigálni hibáját, hogy a Városligetben a heti hétnapos fizetős rendszeren – ami pl. a legbelső, V. kerületben sincs – enyhítettek, szombaton és vasárnap ingyenes lett. Pontosabban felfüggesztették a fizetést. Mindez nem oldotta meg a problémákat, így a képviselőtestület az alábbi területek fizetős övezetbe vonását kezdeményezte december végén:
– Csömöri út – Lőcsei utca – Bosnyák utca – Fűrész utca – Szugló utca – Nagy Lajos király útja által határolt terület,
– Mexikói út – Erzsébet királyné útja – Lőcsei út -Telepes utca – Fűrész utca – Csömöri út – Thököly út által határolt terület,
– Mexikói út – Kacsóh Pongrác út – Kassai tér – Szikszó park – Lőcsei út – Erzsébet királyné útja által határolt terület.
Így múlt ki Budapest legnagyobb P+R parkolója
Olvassa el, mit válaszolt Zugló önkormányzata a Vezess kérdéseire a remek döntéssel kapcsolatban. Úgy érezzük, nem szeretik az idegen autósokat.
Kívülről úgy tűnik, mintha nem igazán tudná a kerület, milyen döntésének milyen következményei lesznek. A Kisföldalatti végállomása melletti P+R parkoló területén, valamint az Erzsébet királyné útja, a Mexikói út és a Kacsóh Pongrác út közötti területen a pénzszedést a várakozási övezet bevezetését követő utóvizsgálat eredményéig felfüggesztik.
Igen, jól értik. Fizetőssé tesznek egy területet, majd annak egy részén felfüggesztik a fizetést. Figyelik, hogy mi lesz, és a tapasztalatok birtokában döntenek a további sorsáról.
A botránykerület is díjat emel
Tarlós István is kardot rántott 2017 talán legzajosabb autós csörtéjében, amikor a III. kerületi közteresek kamerái által megbírságolt sofőröknek – sokakat meglepve – nemfizetést javasolt. A százmilliós nagyságrendben az ORFK szerint is jogtalanul csekkeket szétküldő, meglehetősen nagy botrányt kavaró Óbuda sem marad ki a 2018-ban parkolási díjat emelő városrészek közül, sőt, új fizetős zónát is kijelöl.
Mi volt ez a cifra ügy?
Februárban két-két kamerával elkezdte bírságolni a Kötelező haladási irány tábla megszegőit a Bécsi út-Szépvölgyi út, valamint az Evező utca-Lajos utca kereszteződésében a III. kerületi közterület-felügyelet. Egyes autósok 6-8, de akár 15 darab 50 ezer forintos csekket kaptak, vagyis személyenként akár több százezres büntetést.
Cikkünk sokszorosan megbírságolt főszereplőjének tévés szereplése után Tarlós István főpolgármester kijelentette: ne fizessék be az autósok a csekkeket, mert a KRESZ megszegésénél nem voltak jelen a közteresek, márpedig ez így szabálytalan. Később kiderült, az ő felesége is kapott csekket.
Bár az óbudaiak akkor kezdték alkalmazni a kamerás bírságolást, gyorsan kiderült, nem új a gyakorlat, többek között a VIII. kerület és a XIII. kerület is működtet szabálytalanul kanyarodó autósokat figyelő kamerákat.
Óbudán az önkormányzat területének mindkét fizetős övezetében drágul a parkolás. A 175 forintos utcákban 265 forintra emelkedik a díj, ahol pedig eddig 265 forint volt a tarifa, ott 350 forint lesz óránként. Kaszásdűlő korábban ingyenes területén pedig új övezetet jelölnek ki, 175 forintos tarifával.
Budán is, Pesten is újabb fizetős övezetek lesznek. Plusz tovább kell fizetni
Kezdjük a XIII. kerülettel, ahol január 2-ától fizetőssé vált a parkolás a Rákos patak – Tatai utca – Kámfor utca – Gyöngyösi utca – Reitter Ferenc utca – Göncöl utca által határolt területen. Az észak-pesti városrészben az 1-es zóna a Róbert Károly körúttól délre a Szent István körútig, a 2-es a Róbert Károly körúttól északra, a kerület határáig, illetve a most kialakítandó övezet határáig tart, a díjak 175-től 440 forintig húzódnak.
Új területeket tesznek fizetőssé a XI. kerületben is, ahol a Napi.hu szerint a Kelenföld és őrmezei városrészben az M4 metró beindítása, és az 1- es villamos meghosszabbítása után parkolási problémák jelentkeztek. A helyzeten ugyan enyhítettek az M4 mellett épült P+R parkolók, ám ezek kapacitása sem tudja kielégíteni a teljes parkolási igényt, ezért a lakótelepek házai közé húzódtak az autósok.
A lap szerint Újbuda önkormányzata azzal a javaslattal fog a Fővárosi Közgyűléshez fordulni, hogy vezessék be a fizetős parkolást kerületében a budapesti tulajdonú útszakaszokon is, illetve a meglévő zónákban legyen díjemelés.
Ezen felül a Napi.hu szerint több budai kerület is azt tervezi, módosító javaslatot nyújt be azért, hogy a díjfizetési kötelezettség 18 óra helyett 20 óráig tartson.
2018-tól változik a lopóautó munkája, és lehet perelni a nem tetsző parkolási övezet miatt
A Demszky-korszakban állítólag a sok peres ügy miatt kellett felfüggeszteni a lopóautó működését, ez a jármű (valójában több jármű), gyűjti be, és szállítja a külvárosba a rossz helyen parkoló autókat. Nos, úgy tűnik, a Tarlós-korszak nem leállítja rendszert, hanem finomítja. Talán az elszállításokat követő sok jogvita miatt, nem tudjuk, de januártól sokkal komolyabban kell dokumentálni az elszállítások körülményeit, és az elszállítandó járművek adatait, állapotát.
A Magyar Közlöny szerint jegyzőkönyvet kell felvenni már a jármű elszállítása előtt, majd 48 órán belül értesítést küldeni az elszállított autó üzembentartójának, amelyben például arra is figyelmeztetni kell őt, hogy a kocsija elárverezhető. A jegyzőkönyvbe az elszállítóknak precízen bele kell venni a jármű látható sérüléseit, esetleges meghibásodásait, különleges felszereléseit. Ha a jármű lezáratlan lett volna, akkor az abban lévő ingóságokat tételesen fel kell sorolni. Kérdés számunkra ezzel kapcsolatban, hogy az elszállítók milyen alapon nyitogatják az autók ajtajait?
Meglátjuk, mennyi jogvita lesz eztán, más területen lehet, hogy sokkal több. 2018-tól életbe lépő változás ugyanis az is, hogy a – KRESZ-táblák mellett – bíróságon lehet megtámadni egyes parkolási zónák kijelölését.