Van valami különleges varázsa a veteránautó-árveréseknek. Ezeken gyakran olyan összegekért cserélnek gazdát az elmúlt idők gépjárművei, amikből normál esetben évekig lehetne finanszírozni egy közepes település működését. Van, hogy műtárgyként tekintenek az újdonsült szerzeményekre, és egy gondosan elrendezgetett gyűjteménybe kerülnek, máskor automobilhoz méltó sorsot szánnak nekik, és közúton vagy versenypályán használják őket.
Bízunk benne, hogy ez utóbbi jut osztályrészéül annak a Bellatrix-sárga fényezésű Toyota 2000GT-nek, amelyet két hét múlva bocsátanak árverésre Arizonában, a Sotheby’s soros aukcióján.
A modellt bő ötven évvel ezelőtt, a Yamahával közösen fejlesztette ki a Toyota – már ez a kooperáció biztosítéka volt a magas műszaki színvonalnak. A kétüléses kupé kétliteres, soros hathengeres motorja 150 lóerős volt, a végsebesség 220 km/óra, de a nyers számok helyett az autó harmonikus vezethetőségével, gazdag felszereltségével és minőségi kivitelével vívta ki az újságírók tiszteletét és a potenciális vevők érdeklődését.
A Toyota 2000GT igazi sikersztori volt – ki tudja, még mekkora lehetett volna, ha gyártását nem korlátozzák 351 példányra. De korlátozták, így nem tudta meghódítani a világot, megmaradt a hozzáértők bennfentes, titkos kincsének. Különösen igaz ez a balkormányos modellekre (hiszen alig exportáltak az autóból), valamint az annak idején is ritka luxusnak számító Bellatrix-sárga fényezésre – a feljegyzések szerint mindössze hat ilyen kivitelű autó létezik a világon.
Ezek egyikét fogják tehát január 18-án elárverezni. A 35 éve teljes körűen restaurált, azóta is gondos ápolásban tartott, majd 2003-ban ismét alaposan felújított autótól valóságos csodát várnak az árverés szervezői. A becslések szerint akár 700 ezer dollárig, azaz több mint 180 millió forintig is elmehet a licit – ennyi pénzért (meg még egy kis apróért) anno két darab Lexus LFA-t is lehetett volna venni.
Ha bejön a Sotheby’s számítása, minden idők második legdrágább utcai Toyotájaként vonulhat be a történelembe ez a Toyota 2000GT: a legdrágább a Toyota GT One versenyautó 610 lóerős, 900 kilós homologizációs példánya volt. Az ezredforduló előtt, FIA szabályzati kényszer miatt kifejlesztett utcai verzióból mindössze két darab készült, és voltaképpen soha be sem árazták, de a korabeli becslések 1,3 millió dollárra tették az értékét.
Ha tehát makulátlan, muzeális Toyotát szeretnél, és van 180 misid, irány Arizona. Ha ennyi nincs, csak mondjuk 26, az is elég lehet: ugyanitt áruba bocsátanak egy szintén sárga színű, 1979-es gyártású Toyota FJ43 Land Cruisert is. A patika állapotú terepjáró leendő gazdájának a várakozások szerint úgy 100 ezer dollárral kell készülnie.