A közelmúlt sajtóközleményei, felmérései alapján nem annyira tragikus a helyzet, a nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu terepkutatása alapján javult a gumik átlagos életkora: a korábbi 45% helyett idén csak a gumik 28%-a volt idősebb ötévesnél. A gumik kopottsága is csökkent: a korábbi átlagos 5,3 mm után idén 5,4 mm-t mértek az abroncsokon.
Igaz, a felmérés csupán 300 autóról szól, a helyszínt pedig Fót, Budakalász, Dunakeszi, Budaörs és Soroksár nagy bevásárlócentrumai adták. Az objektívnek nem nevezhető személyes tapasztalataink viszont azt mutatják, hogy akad pár életveszélyes abronccsal közlekedő jármű. Itt most nem a pár milliméteres futófelületű, már cserére érett gumikról van szó, hanem valódi kopaszra kopott, szálszakadáshoz közeli időzített bombáról, amivel gyakorlatilag istenkísértés közlekedni, főleg téli körülmények között.
Európában általánosságban 4 mm profilmélységig számít téli guminak a téli gumi. Ha az abroncs felülete ez alá kopik, nyári gumiként még el lehet használni az abroncsot, itt Magyarországon 1,6 mm a jogszabályban előírt minimum. A magyar autósok átlag 15-20 ezer kilométert autóznak egy év alatt, egy garnitúra gumiabroncsot ilyen futás mellett 3-4 évente cserélni kell.
A kopott gumik használata különösen esős időben veszélyes, mert gyorsan bekövetkezhet az úgynevezett felúszás (aquaplaning). Ez akkor alakul ki, amikor az elkopott mintaárkok nem tudják elég gyorsan elvezetni a vizet a kerekek alól, így a jármű elveszíti a kapcsolatot a talajjal, és irányíthatatlanná válik.
Szomorú, hogy az ilyen abroncsoknak még piaca is van, tavaly nyáron futottunk bele egy hirdetésbe, ahol használhatatlan gumikat próbáltak elsózni darabonként ötezer forintért. Talán gumiégetésre, egy drift erejéig még megfelelnének, de közúti közlekedésre egyértelműen alkalmatlanok. Ennek ellenére biztosra vesszük, hogy van, aki rácsap az ilyen olcsó ajánlatra.
Az Abroncs Kereskedőháztól kapott felmérésben a téli-nyári abroncsok arányára vonatkozóan akadtak érdekes információk. Csaknem 2000 gépjárművet néztek át, Budapest, Debrecen, Miskolc, Pécs, Székesfehérvár és Zalaegerszeg közterületein. Az általuk tapasztalt 86 százalékos téli abroncs felszereltség nem tekinthető rossznak a korábbi évekhez képest, a szakemberek szerint az idetartozó téli gumik több mint 20 százaléka problémás, elöregedett és/vagy elkopott. Különösen az idősebb, valamint a frissebb rendszámmal rendelkező, vélelmezhetően külföldről behozott, szintén korosabb autók esetében figyelhető meg ez a tendencia.
Végül pedig egy sorsszerűen beesett friss fotó a témában, a Peugeot 206 sofőrje a kopottnál is kopottabb, gyakorlatilag végső stádiumban lévő gumikkal érkezett a szervizbe, remélhetőleg a gumikat is lecserélteti, vagy inkább buszra ül. Mindenkinek jobb lenne.