Még nem ismerjük az ORFK hivatalos számait 2017-ről, de az ellopott autók bejelentéseit nyilvánosságra hozó Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) statisztikái – kisebb számok alapján ugyan, de – évről évre pontosan rímelnek a rendőrség adataira.
Szépen mutatják a trendeket, mit lopnak egyre többet és mit kevésbé, ráadásul az ORFK-val ellentétben nemcsak a márkákról, hanem az annál érdemibb információt adó modellekről is készítenek listát a civilek. Sőt, arról is, hogy az országban ellopott autók meghatározó részét adó Budapesten mi a kerületek szomorú sorrendje.
Miközben tavaly jelentősen csökkent a szervezethez beérkezett bejelentések száma (400-ról közel 200-ra), több érdekes folyamat olvasható ki a NAKE által még nem publikált, elsőként a Vezess olvasóinak átadott listákból.
Nézzük meg elsőként az ellopott modellek grafikonját, ami beigazolja, amit sokan vártunk. Az elmúlt három évben első vagy második helyre lépett előre a külföldről behozott autók listáján a 3-as BMW (évente kb. 6000 darabbal), amely korábban sosem volt első a NAKE listáján. A tengernyi alkatrészigényes öreg 3-as azonban megtette hatását, íme, a 2017-es lista!
A 2016-os negyedik helyről elsőre lépett elő a használtautó-vásárlók között rendkívül népszerű 3-as BMW, egyértelműen rászálltak a tolvajok is. Stabilan tartja magát az élmezőnyben a Renault Mégane (2016-ban is második volt), a Ford Focus azonban jelentősen visszaesett. Miközben az előző listán az akkori 400 bejelentés 9 százalékával első volt, 2017-ben a feleannyi lopásnak csak a 4 százaléka a német kompakt, ami durván negyedannyi autót jelent.
Nem várt meglepetés, hogy eltűnt a 12-es listáról a Suzuki Swift. Külföldről ugyan keveset hoznak belőle, ám idehaza cserélődik, és messze több fut belőle, mint például 3-asból, vagy Mégane-ból. Pedig az egykori „mi autónk” 2016-ban még a harmadik legnépszerűbb autó volt a tolvajok között. Lehet, hogy helyette a Mondeóra álltak rá a bűnözők, a középkategóriás úgy lett a friss lista 3-ikja, hogy az előzőn még a 15-be sem fért be.
Itt az előző statisztika azoknak, akik kíváncsiak rá, korábban hol végzett a saját autójuk!
Nézzük meg ezek után a márkák sorrendjét! Hiába csökkentek a bűnözők részére leadott megrendelések a Focus-ra, a Mondeo és a Fiesta ott virít közvetlenül előtte, így a tolvajok noteszében az első hat helyből három Ford. Ebből következően 2016-hoz hasonlóan első a márka, tartja második helyét a VW (bár a Golf eltűnt a top 12-ből), a BMW-t a harmadik helyig tolta előre a 3-as.
Nem beszéltünk eddig a többi prémium márkáról, aminek oka, hogy szinte változatlanok a pozícióik. A hetedikről mindössze egyet lépett előre az Audi, a közismerten nehezebben lopható Mercedesek pedig ahogyan hiányoztak 2016-ban a toplistáról, úgy most sincsenek ott. Ami a Lexust illeti, valakinek kellett egypár, nem mértékadó a lista alja.
A márkák elemzésének a végére hagytuk, talán sokan kiszúrták már, hogy mennyire hátul áll a Suzuki. Miközben 2016-ban még a 6-ik volt, tavaly 11-ik. „Talán azzal lehet magyarázni, hogy mi is, valamint a sajtó egy része évek óta szajkózza, tessék komolyabban védeni mindenkinek az autóját. Ez érhetett el végre a suzukisokhoz is” – mondja Vezda László NAKE-elnök, aki mellett egyik autóvadásza készülődött éppen egy vecsési portára.
A civil szervezet önkéntesei sokat járnak a Budapest környéki agglomerációba, aminek egyértelmű oka, hogy az elmúlt évtizedben Budapest külső kerületeinek eldugott exgyártelepeiről Fótra, Érdre, Pilisvörösvárra, Szentendrére és Cegléd környékére települtek Vezda szerint a bűnözők járműpihentető garázsai és szétszedő műhelyei.
Abban a több évtizede tartó folyamatban nem hozott változást a 2017-es statisztika, hogy a Magyarországon ellopott autók legnagyobb részét Budapesten gyűjtik be a tolvajok, a fővárosi kerületek sorában azonban történt egy-két kisebb mozgás tavaly.
Helycsere történt az élen, Zuglóból (XIV.) 2017-ben harmadannyi lopást jelentettek be, mint 2016-ban, így átadta az első helyet a XI. kerületnek. Változatlanul dobogós a II. kerület, a tavalyelőttivel szinte azonos lopásszámmal jóval előrébb lépett a listán Kőbánya (X. kerület). Változatlanul alig lopnak el évente egypár autót a legjobban bekamerázott, a rendőrök által legsűrűbben járőrözött V., VI., VII. és VIII. kerületből.
Az általános lopásszámcsökkenés – amit remélhetőleg az ORFK is megerősít hamarosan – mögött három jelenséget feltételezünk Vezda Lászlóval együtt, valószínűleg az együttes hatásuk következménye a javulás. Az egyik a rendőrség korábbiaknál fókuszáltabb munkája, 2014 áprilisában végre felállt az ORFK-n belül egy önálló nyomozócsoport, amelynek egyedüli dolga az autótolvajok elleni harc. Nem a meglovasított járművek keresgélése, hanem lehetőség szerint a bandák lefülelése, amiben kétségkívül eredményeket tud felmutatni ez az egyébként nem túl nagy létszámú, de szabad kezet kapott csapat.
Másik lehetséges magyarázatként adja magát, hogy évről évre egyre tudatosabban védik autóikat a tulajdonosaik, azaz megnőtt a beszerelt védelmi eszközök száma. Információink szerint az egyik legismertebb márkából, a Pajzsból már 25 ezernél is több működik idehaza, az ennél olcsóbbakból valószínűleg jóval több, az egyszerű, de mindenképpen hasznos rejtett kapcsolókból akár százezres nagyságot használhatnak az autósok.
Nyilván a legkevésbé bizonyítható, de az elmúlt években számtalan beszélgetésben előkerülő magyarázat a lopások csökkenésére, hogy az autótolvajok egy része jövedelmezőbb bűncselekmények irányába fordult. Sokat cikkezett a sajtó például az embercsempészek által beszedett pénzekről, amiért csupán sokszor csak autóba kell ültetni (vagy rejteni) menekülteket, akiktől több pénzt lehet begyűjteni, mint amennyit az orgazdák fizetnek egy-egy ellopott autóért. ”Elegem van az állandó csesztetésből, elhúzok külföldre” – állítólag ilyet is mondott már egyenruhásnak egy többszörösen „képbe került” tolvaj.
Annak ellenére, hogy évek óta folyamatosan csökken a tolvajlás, 2017 egyik újdonsága volt a még aktív csirkefogók között egy Nyugat-Európában már korábban használt módszer elterjedése. A pofonegyszerű trükkel a kulcshasználat nélkül nyíló autók közül azokat lehet elvinni, amelyeknél (jellemzően családi házak udvarán állva) az elvileg zárt, magára hagyott jármű közel áll a kulcsához (ami mondjuk egy házon belül, az előszoba szekrényén pihen éjszaka).
Autó parkol a háznál, a tulaja alszik, a tolvaj pedig – az épületen kívül természetesen – minél közelebb húzódva a kulcshoz, felerősíti annak folyamatosan adó jelét, amit egy jelerősítővel „elkap”, és máris nyitja az autót, anélkül, hogy az eredeti kulcs az előszobában akárcsak egy millimétert is mozdult volna.
Amennyire ötletes a zsiványok módszere, olyannyira könnyű megakadályozni. Igen, elég néhány rétegnyi ezüstpapírba csavarni a kulcsot, onnantól nem „sugároz” házon kívülre jeleket.
Ha megfogadják a Vezess tanácsát, célszerű az előszoba szekrényén egy fedéllel rendelkező kis dobozkát minimum 4-5 rétegnyi ezüstpapírral kibélelni, és abba bedugni alkalmanként a kocsi kulcsát. Elegánsabb, mint minden nap becsavargatni, akár a gyerek zsemléjét.