Bár a darabszámok összességében a 2001-es szintet idézik, 2017-ben szép növekedésnek örülhettünk a magyarországi új személyautó-piacon. A tavaly forgalomba helyezett 116 265 új személyautó 20,4 százalékos fejlődés 2016-hoz képest, a piac élén a 13 százalékos részesedést kihasító és 15 161 új autót regisztráló Suzukival.
Reexport nélkül
Mivel egyes, az összpiaci statisztikát meghatározó modellek esetében is erősen torzíthatja a számokat az autók forgalomból történő kivonása illetve reexportja, a magyarországi autópiac elmúlt évét más szempontból közelítettük meg cikkünkben. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a majdnem 120 000 új autó közül melyek a hazai autóvásárlók kedvencei, mely típusokat vásárolták tavaly magánügyfelek a legnagyobb számban?
Kérésünkre a Datahouse szakemberei leszűrték a Belügyminisztérium forgalomba helyezési adataiból a természetes személyek nevére regisztrált autókat. Tudjuk, hogy a forgalmiban szereplő jogi személy dacára sok céges eladás is magánvásárlásnak tekinthető és Kovács József csak pénzügyi okokból veszi a kocsit a családi betéti társaságra, kft-re. Ez főként az 1-2 autós céges értékesítésekre vonatkozik. Ennek ellenére a cikkhez kapott adatok jól jelzik, mennyire más autókat vásárolnak a magyarországi magánszemélyek, mint az értékesítést meghatározó, az összes forgalomba helyezés 59,3 százalékát jegyző vállalati ügyfelek.
Flottában Škoda, magánvevőként Suzuki
A márkák között majdhogynem monokulturális a gyártók megoszlása, a Suzuki fölénye mellett az Opel és a Dacia fekszik a legjobban a privát ügyfelek között. Határozottan sikeres a többi japán autógyártó importőre is a magánügyfelek meghódításában. Az első 15 modell között a Toyotát a Yaris és a Corolla is képviseli.
Ebben a piaci szegmensben az Opel hagyományosan erős szereplő. A Vitara érkezése előtt többnyire a Corsák vívtak csatát az elsőségért a Dacia Dusterekkel. Úgy fest, hogy a négymillió forint alatti áron hirdetett Opel Astra J annak ellenére átütő siker volt a privát vevők között, hogy a lépcsőshátú karosszéria kevésbé népszerű, mint az ötajtós vagy a kombi. A csak limuzinként kapható autó gazdag felszereltsége és 1,6 literes, nem sok tévedési lehetőséget tartogató benzines szívómotorja sok magánvásárló szívét megdobogtatta.
A Dacia Dusternek évek óta stabil helye van a magánvásárlók kedvencei között. Alacsony ára és nagy csomagtartója a kompakt autók olcsó alternatívájává teszi. A román SUV első- és összkerékhajtással is a legolcsóbb autó a maga kategóriájában, a 2010 óta eladott több ezer autó megteremtette beágyazottságát Magyarországon.
A kisebb darabszámokat jegyző márkák között a Hondánál kiemelkedően magas a magánvevők aránya, vagy kiemelkedően alacsony a céges ügyfeleké. Mindenesetre a tavaly forgalomba helyezett Hondák 69,7 százalékára szerződtek magánvásárlók és nem egészen egy harmadukra jogi személyek, amiben benne van az összes családi bt és kft is.
Inkább Dacia, mint FIAT
Az alsóbb árkategóriában nagyon érdekesen oszlik meg, milyen autókért adták saját pénzüket a magyar magánvásárlók. 10 071 darab természetes személynek értékesített Suzukira 4412 Dacia és csak 855 FIAT jutott tavaly, amiből 291 volt új Tipo. 2016-ban kisebb volt a különbség az említett a magányügyfeles új autók között: Suzukiból 6884, Daciából 3368, FIAT-ból 762 kapott magyar rendszámot.
Érdekes, hogy a 2017-es magyarországi összpiac második helyezettje, az utcaképet is meghatározó Škoda Octavia 5E, amelyből tavaly összesen 6105 darab kapott magyar rendszámot, nem tudott beférni a magánvásárlók között az első 15-be sem. Összesen 627 privát ügyfél döntött mellette a rengeteg flottabeszerzésben és az állami tendereken aratott diadalok mellett. Az Octavia számaiban az is benne lehet, hogy a saját pénzüket talán kevésbé szívesen költik a vevők olyan új autóra, amiről a külvilág számára az üvölt, hogy céges.
Ha nem számítjuk a néhány példányban értékesített autókat, a Hyundai i10 esetében kimagasló a magánvásárlók részesedése. A 116 tavaly forgalomba helyezett autóból 105 volt privát és csak 15 a flottabeszerzés, ami 90 százalék feletti arány. Ehhez közelít a testvérmodell, a Kia Picanto is a maga 88,2 százalékával és 135:18-as hányadával.
Igen erős a privát vásárlók szerepe a Ladánál is. A magyar piacra 2015-ben visszatérő orosz autógyártónál 77-89 százalék közötti a Vesta, a Kalina és a Granta magánvásárlói aránya. Egyedül a 4×4-et, korábbi nevén a Niva terepjárót helyeztetették forgalomba 40 százalékban cégek az elmúlt évben.
Alább megtaláljátok a magánvásárlók kedvenc autóit és a teljes piac legsikeresebb szereplőit, köztük azt az ötöt, amelyek mindkét toplistában szerepelnek.
A magyar magánvásárlók kedvenc autói 2017-ben
1. Suzuki Vitara, 5622 db (3164)
2. Suzuki SX4 S-Cross, 2218 (1189)
3. Dacia Duster, 1778 (2240)
4. Renault Clio, 1453 (841)
5. Opel Corsa E, 1234 (649)
6. Opel Astra J, 1163 (438)
7. Toyota Yaris, 1147 (373)
8. Dacia Sandero, 1076 (214)
9. Ford Focus, 1074 (2186)
10. Dacia Logan és MCV, 901+1 (150+0)
A magánvásárlók nevére a legnagyobb darabszámban forgalomba helyezett új személyautók, zárójelben a céges értékesítések darabszámával. Forrás: Datahouse Kft.
A hazai összpiac elsői
1. Suzuki Vitara, 8786 db
2. Škoda Octavia, 6105
3. Dacia Duster, 4018
4. Suzuki SX4 S-Cross, 3407
5. Ford Focus, 3260
6. Opel Astra K, 2716
7. Ford Kuga, 2414
8. Renault Clio, 2294
9. Volkswagen Passat, 2066
10. Nissan Qashqai, 1999
2017-ben regisztrált új személyautók, céges és magánvásárlások összesítve. Az alábbi sorrendet egyes autók, pl. a Ford Kuga és a Nissan Qashqai esetében torzítja a forgalomból kivonások modellenként eltérő aránya