72 óra alatt 43-an estek ki a versenyből – így indult a jubileumi 40. Dakar, azaz a világ legkeményebb tereprali versenyének a végén idén is szűk kisebbség pezsgőzik majd. A meghatározó többség járművének romjai felett kesereg, szedegeti a homokból a még hasznosítható alkatrészeket, már ha nem a kórházban nézi a tévéközvetítést.

Alábbi összeállításunk felvillant pár látványos, és – ami fontos – nem halállal végződött bukást az elmúlt másfél évtizedből. Régebbre nem nyúltunk, mert tényleg elvesztünk volna, másrészt a tragédiákat sem akartuk sorolni.

Kezdjük összeállításunkat azzal a bukással, ami az idei versenyen a motorosok első helyét is eldönthette. A mezőny élén – addig – álló francia Van Beveren mindössze 3 kilométerrel a 10. gyorsasági vége előtt, a laikus számára síknak tűnő, de a félelmetes sebesség miatt piszok nehéz terepen szállt el. Balesetét vette a kvázi a feje felett repülő helikopter.

Mint a legtöbb megszállott, aki az igazi versenyzők közül való, és nem a pár nap szórakozásra vágyó multimilliomos táborához tartozik a Dakaron, ő is felült a motorra, elindult, ám a fájdalmai miatt gyorsan feladta.

Az orvosi vizsgálat után kiderült, hogy eltört a jobb kulcscsontja, gerincsérülést szenvedett, és a mellkasánál is találtak valamit az orvosok. A sokkal biztonságosabbnak tartott autókban száguldva, majd borulva is igen komoly sérüléseket lehet összeszedni, a motorosként korábban fantasztikus csatákat nyert Nani Roma mindössze egyetlen kilométerrel a 3. szakasz vége előtt pörgött párat. Előbb a levegőben, aztán a homokban. Helikopterrel szállították a limai kórházba. 5.40-től a lényeg.

Visszafelé haladva az időben, minden Dakar-versenyek egyik leglátványosabb bukásának tartják sokan a fentieknél is nagyobb sztár, Carlos Sainz 2017-es repülését.

Amennyire tudni lehet, karcolások nélkül megúszta az a két felelőtlen néző is, akik – sok eszük lehet – éppen a húzós kanyar külső ívén bámészkodtak. Sainz is megúszta egy-két kék folttal, nem sokkal később már nyilatkozott. Hogy mit mondott 2016-ban a kínai, életében először dakarozó Guo Mei-ling az alábbi malőr után, azt nem tudjuk. A két évvel ezelőtti versenyen a 47 éves úriember egy aprócskának tűnő ugratót sem tudott abszolválni, és bezúzott Minijével a nézők közé.

Nem akarjuk a számítógép mögött ülve lebecsülni senkinek a vezetői/versenyzői képességeit, de a Dakar ennél talán komolyabb képességeket kíván. 12-13 sérültről érkeztek tavalyelőtt jelentések.

Éppen rendőri irányítás mellett próbáltak a mindig segítőkész nézők talpra állítani egy összetört autót, amikor tőlük pár méterre azóta is sokat emlegetett piruett ijesztett rá sokukra. Matt Campbell 2015-ös baleseténél nem fogták vissza magukat az újságok, amikor jelzőket választottak. Ez a telefonos, állandóan izgó-mozgó felvétel ad némi ízelítőt abból, mennyi adrenalint nyomhat az emberbe pár méterre állni egy olyan szakasztól, ahol sorra szállnak el a versenyzők. Akár egy jármű mentése közben egy másik.

Sajnos magyarok is buktak nagyokat a Dakar történetének utóbbi két évtizedében, amiből összeállításunk válogat. Az utca emberének valószínűleg keveset mond Somfai Mátyás neve, pedig a quados a 2014-es versenyen – igaz, még csak két etappal a háta mögött, de – az első tízben motorozott, amikor szakadékba zuhant.  Egy 3600 méter magasan húzódó ösvényről sodródott le, amelyet a korabeli hírek szerint százméteres hasadékok öveztek. Éppen, de sikerült leugrania a quadról, ami megsemmisült a zuhanás közben, a versenyző kisebb sérülésekkel megúszta.

Videó nem készült, de egy, a zuhanás után pár órával készült interjú meghallgatható Somfaival.

Sokak kedvence Robby Gordon, a repülőművész, rengeteg videó elérhető a V8-as versenyszörnyéről akció közben. Ezúttal mást, belső kamerás felvételt választottunk a 2013-as bukásáról, amit az arckifejezése, vagy a folyadékömlés utáni riadt menekülés miatt különösen érdemes megnézni.

Palik László ellenben talán a legmegosztóbb személyisége a (hazai) autósport 2000 és 2010 közötti évtizedének. Egyrészt a Forma-1-es közvetítései, „civódásai” kommentátortársával, másrészt dakaros szereplései miatt. Az 56-ik születésnapját pár napja ünnepelt Paliknak több kalandban volt része, 2004-ben például defekt miatt bukott, karját törte, máskor műszaki hiba akadályozta, de volt, hogy 18-ikként ért célba. Az alábbi belső kamerás felvételét azóta is elemezgeti az autósportok iránt fogékony közönség.

Végül az 1979 és 2003 közötti évtizedek bukásaiból itt egy nagyobb csokor: