A spanyol Irizar tavaly, a kortrijki autóbusz-kiállításon mutatta be azt a BRT-buszt, amelyet szándékosan úgy terveztek, hogy egy villamos látványát keltse. Mindez nem új keletű trend, hiszen az utóbbi években egyre több gyártó öltözteti villamosnak BRT-buszait. Az elektromos hajtásláncban rejlő lehetőség új löketet adott a mérnökök fantáziájának. Ennek a hullámnak az egyik éllovasa a belga Van Hool, mely már dízel-hibrid, CNG-hibrid, elektromos, üzemanyagcellás, illetve troli változatot is kínál ilyen „villamosbuszokból”.
Úgy tűnik, hogy a spanyolok is szeretnének csatlakozni ehhez a trendhez. Az Irizar Ie Tram nem is rossz próbálkozás, sőt, több innovációt is felvonultat. A 18,76 méter hosszú busz karosszériáját „villamososan” áramvonalasra tervezték, de hogy fokozzák a hatást, a karosszéria két oldalát fémes színű „keretbe” foglalták. A frontrészt, a hátfalat, illetve a kocsitest két oldalát is zongoralakk fényezéssel látták el. A teljesség kedvéért mindhárom tengelynél védőborítást kaptak a kerekek, melyeket ugyancsak a karosszéria színével megegyező fényezéssel fújtak le.
Kevesebb holttér
Bár az Ie Tram sztenderd, 2,55 méteres szélességgel rendelkezik, magassága a tetőre épített 90-150 kWh teljesítményű, lítiumion-akkumulátorok miatt eléri a 3,4 métert – összehasonlításul egy dízel Volvo 7700A bő 40 centivel alacsonyabb. A megfelelő utascserét három, kifelé nyíló kétszárnyú és egy befelé nyíló egyszárnyú ajtó biztosítja. Utóbbi nagyszerűen oldja meg a városi alacsony padlós buszok problémáját, történetesen azt, hogy az utasok a vezetőfülke elé álljanak, így növelve a holtteret a sofőr számára.
Átlátható karosszéria
A teljesen alacsony padlós autóbusz összesen 155 utas szállítására alkalmas. A jármű utasterében rendkívül kevés a dobogó, egyes üléspárok lábait ráadásul nem a padlóhoz, hanem az oldalfalhoz rögzítették, így a jármű takarítása is könnyebb. A második ajtónál található peron részen egy kerekes széknek, illetve egy babakocsinak áll rendelkezésre hely, de a harmadik ajtónál is van egy kisebb peron, ahol szintén elfér egy babakocsi.
Az utastérben nincs hiány a szokatlan, előremutató megoldásokból. Az első és a második tengely, illetve a csuklószerkezet és a harmadik tengely között, az övvonal alatt biztonsági üvegezéssel ellátott kis ablakokat építettek be a kocsitestbe. Ennek a látványos megoldásnak köszönhetően jelentősen megnőtt az ablakfelületek száma, így az Ie Tram a piacon kapható városi buszokhoz képest jóval átláthatóbb lett oldalról. Hogy ennek mennyi gyakorlati haszna van, jó kérdés, de biztos, hogy növeli az utasok tágasságérzetét.
A spanyolok törekedtek arra, hogy felkészítsék a járművet a 21. századi kihívásokra: utasterét teg- és graffitiálló, illetve hangszigetelt burkolatokkal látták el. A világításról LED-izzók gondoskodnak, az üléspárok között pedig USB-töltőket is elhelyeztek. A jármű műszerfala megfelel a német VDV-szabványnak, mely sok tekintetben szigorúbb a hatályos uniós és ENSZ EGB előírásoknál. Visszapillantót viszont kár keresni, ugyanis helyüket átvették a kis méretű kamerák, melyek képét bal és jobb oldalon, nyújtott téglalap alakú kijelzők jelenítik meg a sofőr számára.
Töltés 5 perc alatt
A jármű hajtásáról 230 kW teljesítményű, Alconza gyártmányú elektromos szinkronmotor gondoskodik, melyet a kocsitest hátuljában helyeztek el. Az akkumulátorok töltése 125 amperes töltővel körülbelül 3 órát vesz igénybe, míg pantográfos gyorstöltővel nem tart tovább 5 percnél. Egy feltöltéssel az Ie Tram 150-180 kilométert tud megtenni. Pozitívum, hogy amennyiben az akkumulátorok elérik életciklusuk 80 százalékát, akkor az Irizar kicseréli őket.
Az Irizar érdeklődésünkre elárulta, hogy eddig 69 példányt rendeltek az Ie Tram-ból. A franciaországi Amiens 42 darabot, a szintén franciaországi Bayonne 18 példányt, míg Barcelona és Luxemburg 4-4 darabot, San Sebastian pedig egyet vásárolt belőle. Az érdeklődést nyilván fokozni fogja a jövőben, hogy a modellt kitüntették a spanyol 2018-as Év Autóbusza, valamint az Év Környezetbarát Ipari Járműve díjjal. Utóbbi esetében olyan haszonjárműveket utasított maga mögé, mint az elektromos Solaris Urbino 18 vagy az Iveco Stralis NP 460.