Az utóbbi hetekben Spanyolország, Franciaország és Marokkó is hatalmas hóval volt kénytelen megküzdeni. Finnországban viszont novembertől-áprilisig folyamatos a hó jelenléte, így az ott élők tartós és hatékony megoldásokat keresnek a hóval folytatott harcokra. A sínpályaépítő és -karbantartó VR-Track egy Mercedes-Benz gyártmányú Unimog U 427-es könnyű teherbírású teherautó képében találta meg a megoldást. Hogy mi? Teherautót a sínre?

Nos, igen. Ma már egyáltalán nem számít kuriózumnak, ha egy Unimoghoz hasonló járművet kiegészítő tengelyekkel látnak el, melyekkel a vasúti síneken is képesek közlekedni, ha a szükség úgy hozza. Sőt, ha át kell ugrani a szomszédos Svédországba, az sem probléma: nyomtávja a szélesről (1524 mm) könnyedén átalakítható a sztenderdre (1435 mm). Munka azért Finnországban is akad bőven, a vasútvonalak hossza eléri a hatezer kilométert.

Erre a masinára számíthatsz, ha méteres hó áll az utadban 1

Bár a VR-Track ezt a speciális Unimogot még tavasszal vásárolta, az utóbbi hónapokban mintegy-15 Celsius fokos átlaghőmérsékletben és jókora hóban kellett tudása legjavát nyújtania. A téli időszakban a jármű feladatai közé tartozik a sínpálya és az ahhoz tartozó szervizutak hómentesítése, mely elképzelhetetlen lenne a hókotró, hómaró és hóvágó kiegészítők nélkül.  A legénységi fülke mögött található Hiab gyártmányú, emelőkosaras daru segítségével szükség esetén a felsővezetékek javítására is lehetőség van.

Erre a masinára számíthatsz, ha méteres hó áll az utadban 2

Az Unimog U 427-essel relatíve gyorsan végezhető a munka, hiszen akár 80 kilométer/órás végsebességre is képes. A hidrosztatikus hajtás viszont lehetővé teszi a sebesség lépcsőzetes növelését 0-ról 50 kilométer/órás gyorsulásig. A jármű sebessége ráadásul akár az emelőkosárból is szabályozható, így a munkások biztosak lehetnek abban, hogy minden a terveik szerint alakul.

Finnország legészakibb pontján, a lappföldi Inarin ezekben a napokban még délben sem kúszik feljebb a hőmérő higanyszála – 10 foknál. Az ország legdélibb fekvő részén, Helsinkiben pedig ugyancsak nulla fok alatt maradt a hőmérséklet. A tél tehát még élvezi hatalmát a messzi északon, így egy ideig biztosan sok dolga lesz ennek a speciális Unimognak.