Nem akarjuk felmenteni Balázst, ő sem kéri, elismeri a hibáját. A Peugeot-ja múlt szombati lebilincselésében – ahogy több autós megbüntetésében ugyanott – azonban benne van más is.
„Fél négy körül álltunk meg a párommal egy szabályosan felfestett parkolóhelyen a VI. kerületi Dobó utcában. Észrevettem, hogy az előttem álló autón kerékbilincs van, ami gyanakvásra adhatott volna okot, de mivel ráállt a vonalra, így azt gondoltam, hogy az lehet az oka (mert ugye hallottunk már ilyet). Végül nagy odafigyeléssel parkoltam le az autót, hogy még véletlenül se érintse a kerék a vonalat” – kezdi történetét Balázs, az alábbi fotón a kék 307-es kombi az ő autója.
Parkolásakor a Golf már ott állt (nem volt rajta bilincs), és kettővel a VW előtt parkolt egy fehér Ford Focus (azon volt a bilincs), ezek közé tolatott be végül Balázs. Nézte a két autót, hogy vajon az egyik miért van lebilincselve, a másik meg miért nincs, és annyi különbséget látott, amit előbb említett: a Focus rajta állt a vonalon, a Golf meg nem.
Ez a kép már akkor készült, amikor bő egy óra múlva visszaértek az autóhoz a párjával. A Focus közben eltűnt, valószínűleg lekerült róla a bilincs, az ő autójára (és a Golfra is), viszont felszerelték a vasakat a kerületi közteresek.
Aki innen ránéz a fotóra, két kérdést kapásból feltehet. Egyrészt, hogy-hogy nem vette észre Balázs (meg a golfos, meg a focusos) a Megállni tilos táblát? „Ebbe az egyirányú utcába csak jobbra, kis ívben lehet bekanyarodni a szintén egyirányú Révay utcából, és mivel szabályos parkolóhelyeket jelöl az aszfalt felfestése, és mások is álltak ott, megálltam én is. A tábla magasan van, és a szűk utcába bekanyarodva igen nehézkes az észrevétele. Én sem láttam, ez hiba volt részemről” – válaszol a kérdésre Balázs.
Állítja, miközben a bilincsleszedő közteresekre várt, körülbelül 15 autós akart beállni a Focus helyére, folyamatosan küldözgette tovább a sofőröket, akik mind a felfestett parkolóhelyekre mutogattak. Ez a másik kérdés: hogyan engedélyezheti a táblával ellentmondóan felfestés a parkolást?
A másfél tucat elhajtott sofőrből az egyik helyi lakos volt, meséli Balázs, aki nagyon meglepődött a Megállni tilos táblán. Mint mondja, hosszú évek óta parkol a pici utcában, szerinte ez valami új tábla lehet. Balázs, mikor felhívta a Peugeot-ja ablakára ragasztott figyelmeztetésen szereplő számot, meg is kérdezte az ügyintézőt: mikor rakták ki. Választ erre nem kapott, csak azt mondták neki, 20-30 perc múlva ott lesznek a kollégák leszedni a bilincset.
Körülbelül egy óra múlva megérkeztek a leszerelést végző kerületi szakik. „Tőlük megtudtam, hogy a táblát a Budapest Közút helyezte ki. Viszont a parkolót már nem festették le 2-3 db X-szel, ezzel is jelezve, hogy oda nem lehet parkolni, ez is az ő dolguk lett volna a közteresek szerint” – idézi Balázs a beszélgetést.
11 ezer 500 forintjába került megszabadulni a bilincstől, ami mellé kaphatott volna még egy 10 ezres helyszíni bírságot is, ehelyett figyelmeztetésben részesítették a közteresek. „Lehet, hogy ez jóindulat volt a részükről, lehet, hogy a visszás megoldás miatt nem akasztottak a nyakamba még egy 10 ezres csekket, mert tudják ők is: ez a hely, ezzel a felfestéssel átverheti a figyelmetlen autósokat” – mondja Balázs, aki állítása szerint igyekszik mindig szabályosan parkolni. Itt figyelmetlen volt, mégis dühíti, hogy a felfestés csőbe húzta őt, ahogy több más autóst is.
A tábla kihelyezője a kerékbilincselőre mutogat
Megkérdeztük a tábla és a felfestés ellentmondásáról a Budapest Közutat, és a VI. kerületi önkormányzatot. Előbbi elismerte, az ő emberei állították oda a táblát „a forgalmi rend változása miatt”. Érdekes válasz, mi ugyanis semmilyen változást nem látunk: évek óta, ahogy most is, egyirányú az 50 méteres utcácska a Révay irányából az Andrássy irányába (lásd fent a múlt szombati, és a 2014-es fotókat).
A kerületnek ezen a részén szinte lehetetlen parkolni, kincset ér az autósoknak minden szabad hely – úgy tűnik, mostantól még kevesebb a parkoló, aminek az okát nem tudjuk.
Direkt rákérdeztünk a tábla kihelyezésének idejére, a Budapest Közút nem árulta el. Ismételten írtunk nekik, kérve az időpontot, erre a levélre már nem válaszoltak.
„A felfestés eltávolítása és új jelzés felfestése eddig az időjárási viszonyok miatt nem történt meg. Természetesen amint az időjárás lehetővé teszi, azt is mielőbb pótolni fogjuk” – írják, aminél figyelemre méltóbb, hogy a bírsággal, és a tábla vs. felfestés ellentmondásával kapcsolatban a VI. kerületre mutogatnak.
„A büntetés nem a Budapest Közút hatásköre, az eljáró hatósági személynek kell mérlegelni, hogy felmerül-e olyan körülmény, ami miatt méltányosságot alkalmaz. Az eljáró hatóság szokta azt is jelezni, ha valahol nem egyértelműek a viszonyok, ebben az esetben egyébként ilyen jelzés nem érkezett hozzánk.”
Talán nem túlzás feltételezni részünkről, hogy amikor kirakták a táblát a Budapest Közút munkatársai, „jelzés” nélkül maguk is látták, hogy „nem egyértelműek a viszonyok”. Az általuk felvetett méltányosságra azonban rákérdeztünk a VI. kerületnél.
Önkormányzat: mi jeleztük a problémát
Több kérdést elküldtünk a témában a terézvárosi önkormányzatnak. Azt ők sem árulták el, hogy mikor került oda a Megállni tilos tábla (komoly oka van ennek, vagy tényleg senki nem tudja?), de azt igen, hogy eddig 10 autót bilincseltek le ott.
Azt is írták szerkesztőségünknek, hogy a rendészeti osztály a forgalmi rend változást jelezte az illetékesek felé. A BK ugye azt írta, ők nem kaptak jelzést a VI. kerülettől.
Kíváncsian várjuk, mi lesz a sorsa a megszüntetett parkolóknak. Nem is olyan messze a Dobó utcától volt már rá példa a VI. kerületben, hogy megszüntetett parkolókból valakinek profitot termelő terasz lett a vendéglátó helye mellett.
36 ezer kerékbilincselés egy év alatt
Tavaly tavasszal adatigényléssel fordultunk a 23 budapesti köterület-felügyelethez, valamint a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósághoz (FÖRI), és kikértük, hogy a 2016-os évben mennyi helyszíni bírságot osztottak ki Budapesten az autósoknak, mennyit szedtek be felrakott kerékbilincsek leszedéséért, mennyi alkalommal szállítattak el autókat és így tovább.
Összesen 20 kerület válaszolt a FÖRI mellett, ők együttesen közel 70 ezer bírságot osztottak ki egy év alatt 1,4 milliárd forint értékben az autósoknak. Legtöbbet a Megállni és várakozni tilos táblák megszegőit büntették, a válaszadók közül kerékbilincset 13 kerület használ. Ők összesen 36 261 alkalommal szereltek fel a bilincset autókra 2016-ban, a számításaink szerint 379 millió forintot szedtek be így az autósoktól egy év alatt.
Visszatérve a Dobó utcába, arra kérjük az autósokat, figyeljenek. Akinek jogsija van, tudnia kell: a tábla mindenképp tiltja a megállást, ha vannak utána csíkok az úton, ha nincsenek. A KRESZ szerint „hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződésig tart, kivéve a) ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla ennél rövidebb távolságot jelöl meg, b) ha ellenkező értelmű jelzőtábla a tilalmat előbb feloldja.”