Új szakemberrel bővült a Vezess szakértői csapata. Varga Tibor, az autovizsgalat.hu vezetője főállásban segít a megfelelő autó kiválasztásában és már nálunk is eléritek őt. Mint itt lentebb is, ír majd használt autókkal kapcsolatos témákban, illetve szakértői rovatunkban válaszol kérdéseitekre.
Dáviddal egy focimeccsen futottam össze. Dühös volt, mert kikapott a kedvenc csapata, én meg kilöktem a kávét a kezéből. Édesanyám emlegetése után lenyugodott és elnézést kért a viselkedéséért. Hamar összebarátkoztunk. Egy óra múlva már együtt söröztünk a pálya melletti sörözőben.
Nemrég összetörték az autóját, kikapott a csapata, kiömlött a kávéja… rossz napja volt. Amikor szóba került, hogy autóvizsgálattal foglalkozom, azonnal jobb kedve lett. Épp terepjárót keresett, lehetőleg Volvót, de csak romhalmazokat talált. 3 millió forint körül nem könnyű hibátlan állapotú, tíz év körüli, jól felszerelt, igényes dízel 4×4-est találni.
— Miért keresel feltétlenül hibátlant? — kérdeztem. — Kis szerencsével kifoghatsz olcsón hibás példányt, ami javítás után sokáig jó autó lesz.
— Nem fogok valami hibás vacakot venni, hogy hónapokig szenvedjek a javíttatásával — mondta.
— Így legalább tudod, mit kell megjavítani.
Felajánlottam, hogy segítek neki találni egy nem tökéletes autót, ami remek alap lenne a felújításhoz.
Kétheti internetes keresés után ráakadtam egy 2007-es XC 90-esre D5 motorral Békéscsabán. A kocsi jó állapotban volt, de hátsó hajtás hibával. Ez komoly gond egy terepjárónál, nehezen kiszámítható javítási költségekkel. A vételár viszont vonzóvá tette a Volvót. A piaci árnál 700 000 forinttal kevesebb volt az irányár.
Gyors telefon a tulajnak. Megtudtuk, hogy a hátsó hajtás hibát leszámítva jó állapotban van az autó, csak egy kis horzsolás van a jobb oldalán. Másnap kocsiba ültünk, autóztunk két és fél órát, majd megérkeztünk Békéscsabára. Útközben végig Dávid morgását hallgattam, hogy nézzük meg, de ez biztos valami romhalmaz lesz, úgyse vesszük meg. Mintha Szamárt hallgattam volna a Shrekből…
Megérkezvén mosolygós, barátságos tulaj fogadott bennünket. Négy éve hozta Németországból a Volvót saját használatra 210 000 kilométerrel. Rögtön elvégezték rajta a szokásos nagyszervizt. Azóta 70 ezer kilométert vezették. A hátsó hajtás már két éve nem működik, de nekik nem is hiányzott, mivel főként alföldön használták.
A karosszéria és a fényezés közel gyári állapotban volt. A festékréteg vastagság mérés igazolta, hogy sosem volt törve vagy festve. Ritkaság egy ekkora bálnánál. Egyedül egy jobb oldali horpadás rontotta az összképet. Nemrég kapott új féktárcsákat és fékbetéteket. A motortérben olajfolyásnak nyoma sem volt, por viszont annál több. Végre egy autó, ami nem eladásra volt kicicomázva! A vezérműszíjat tavaly cserélték, amit számlával igazoltak. Vezérműszíjcsere esetén nagyon fontos, hogy a szíjjal együtt a feszítő görgőket és a vízpumpát is cseréljék. A csere esedékessége 160 000 kilométer vagy 10 év a D5-ben és a benzines motoroknál is.
A Volvo XC 90-ről
Az XC 90 2002 óta a skandináv gyártó legnagyobb luxus-szabadidő autója. Az S80-nal közös önhordó alvázra épített négykerék-hajtású crossover öt- és hétszemélyes kivitelben is rendelhető volt. A cikkben szereplő példányban egy D5 jelzésű 163 lóerő teljesítményű, 340 newtonméter nyomatékú, öthengeres, közös nyomócsöves, két vezérműtengelyes, 16 szelepes motor duruzsol meglepően szép hangon. A fogyasztás kellemes. Városban simán 10 liter alatt tartható, országúton 7 literrel megelégszik. Automata váltója bolygóműves, ötsebességes, manuálisan is kapcsolható. Összkerékhajtása Haldex rendszerű, elektromosan vezérelt. A Vezess korabeli tesztjét itt találjátok.
Az alapjáratban kis egyenetlenség hallatszott. Autocom diagnosztikai műszert csatlakoztatva, hamar fény derült az egyenetlen járás okára. Ez a műszer svéd gyártmány, ezért kifejezetten jól boldogul a Volvókkal. A második injektor értékei bár határon belül voltak, de a másik négyhez képest eltérést mutattak. Ezen a problémán a befecskendező cseréje, esetleg felújítása segíthet. Az EGR szelep hibátlanul tette a dolgát.
A változó geometriás turbó lapátsorát ennél a modellnél a vezérlő elektronika egy vákuumlabda segítségével mozgatja, szemben a 185 lóerős változat elektromotoros szabályozásával. A motor vezérlőjében hibakód nem volt eltárolva és az élő adatok sem mutattak hibás működést. A hátsókerék-hajtás vezérlőjével nem volt kommunikáció, valószínűleg ez okozta a hajtás hibáját, nem pedig mechanikus probléma. Az autó többi vezérlőjében lévő hibakódokban csak egy korábbi akkumulátor lemerülésének nyomai voltak.
Sajnos a Volvók utasterén meglátszik az idő és használat. Ez a példány azonban kivétel volt. A bőrülések repedéseit és a kormány kopását leszámítva egész kellemes volt az összhatás. Minden extra megfelelően működött, még az amerikai modellekben megtalálható napellenzőbe épített garázskapunyitó is megvolt.
Mi legyen Volvo XC 90 helyett?
Abban az esetben, ha mégsem dobogtatná meg a szívedet a svédek nagyvasa, és tankkal szeretnél közlekedni, jó alternatíva lehet az Audi Q7, a méregdrága Mercedes-Benz GL, vagy ha belefér a család, akár a BMW X5 is.
Próbakör következett. Jó idő lévén aszfalton nem volt zavaró a hátsó kerék hajtás hiánya. Némi alulkormányzottságot lehetett érezni nagyobb kanyarokban. A 163 lóerős dízelmotor indulásnál kissé lomha volt, de amint megmozdította a hatalmas tömeget, az alacsony fordulaton ébredő 340 newtonméter nyomaték már fürgén mozgatta a mozdonynyi súlyt. Az utastérbe kevés motorzaj szűrődött be. Amit hallhattunk, inkább medvedörmögéshez hasonlított. A méretes gumik és a hajtáslánc hangja alig jutott be a beltérbe.
Az ötsebességes Aisin Warner gyártmányú automata váltó hibátlanul tette a dolgát. A nyomatékot egyenletesen adta át, mentes volt bármiféle rángatástól. Sebességet manuálisan is választhattunk a választókar jobbra tolásával. Az XC 90 rendelhető volt 6 sebességes TF80SV jelű automata váltóval, ami tartósabb konstrukció, mint az 5 sebességes, azonban ez csak a 185 lóerős változattal volt elérhető. Elöl és hátul is független felfüggesztést kapott a Volvo. Kis sebességgel haladva, nagyobb úthibákon belengett az óriási karosszéria, azonban nagyobb sebességnél mintha léghajón utaztunk volna…
Mint minden terepjáró, az XC 90 is fogyasztja a gumikat. Egy garnitúra kb. 40 ezer kilométer alatt kopik el. Erre a Volvóra tavaly vásároltak négy új gumit, tehát nem a gumisnál kell kezdeni az első kilométereket, ha az üzlet létrejön. A kardántengely lógását és a szöghajtóművet ellenőrizve nem volt tapasztalható sem lógás, sem olajfolyás, ami ezeknek az alkatrészeknek a borsos árú javítását jelentheti.
Dávidot első körben nem győzték meg a látottak. Érthető. Ki venne egy terepjárót kétkerék-hajtással… Félrehívtam, hogy mielőtt dönt, beszéljük meg a dolgokat. Egy ilyen Volvo XC 90 3 millió a piacon szép állapotban, ha egyáltalán találunk megfelelő példányt. A hajtáslánc hibája remek alkualap lenne, ha sikerülne megegyezni az eladóval egy méltányos összegben, ami fedezné a javítási költségeket is. Ha már eljöttünk idáig, beszéljünk a vételárról az eladóval.
A hirdetésben 2 399 000 forint szerepelt. Némi alkudozás után sikerült megegyeznünk 2 millió forintban. Újabb haditanács következett. Megbeszéltük, hogy 1 millió forintból biztosan kijön a hátsó difi javítása, a nagyszerviz, a horpadás kijavítása és kis szerencsével belefér még a bőrbelső javítása és egy horvátországi nyaralás a családdal. A végeredmény mindenképpen egy patika állapotú XC 90 lesz. Olyan, amit a használtautó-piacon biztosan nem találtunk volna 3 millióért sem. Ezzel a vételárral már a vevő is elégedett volt.
Jellemző alkatrészárak 2018 februárjában az XC 90-hez:
Alkatrész | Gyártó | Ár (Ft) |
Első támasztó gömbfej | Febi-Prokit | 12 989,- |
Első fékbetét | TEXTAR | 24 989,- |
Első féktárcsa | TEXTAR | 24 823,- |
Hátsó féktárcsa | Febi | 17 293,- |
Első lengéscsillapító | Monroe | 32 989,- |
Részecskeszűrő | SIGAM | 173 775,- |
Levegőszűrő | HENGST | 8 651,- |
Olajszűrő | HENGST | 4 109,- |
Pár nap múlva Dávid elvitte az autót egy független, de Volvóra specializálódott szerelőhöz, ahol megállapították, hogy a hátsókerék-hajtás a sérült, beázott elektronika miatt nem kapcsol. Rövid idő alatt beszereztek egy bontott, jó állapotú vezérlőt, amivel a terepjáró hajtáslánca újra hibátlanul tette a dolgát. Az elektronika javítása, az ajtó festése, az olajcsere és kisebb javítások összesen 430 000 forintba kerültek. További 95 000 forintba került a bőrülések felújítása.
A végeredmény egy nagyon jó állapotú XC 90 lett frissen szervizelve, félmillió forinttal az autó piaci ára alatt. Nem minden esetben érdemes hibás, esetleg sérült autót vásárolni, de az autó szakszerű átvizsgálásával kiszámíthatóvá válik a kockázat. Használt autó átvizsgálásánál fény derül az esetleges rejtett hibákra, korábbi sérülésekre és a várható költségekre. Így felelősen dönthetünk, hogy megvásároljuk-e a kiszemelt autót, vagy tovább keressük a számunkra ideális választást.
Dáviddal összebarátkoztunk és pár hónappal később közös túrára mentünk ‑ természetesen a Volvóval.
(A fotók illusztrációk)