„Optimális esetben március második felében tudjuk a nagyobb léptékű kátyúzási és felújítási munkákat elindítani” – közölte a Vezessel a Magyar Közút Zrt (MK). „A napi plusz 5-8 fokos átlaghőmérséklet beálltával megkezdjük a burkolathibák melegaszfaltos technológiával történő végleges helyreállítását” – ezt már a Budapest Közút Zrt. (BK) nyilatkozta. Mivel március 10-12. környékén a hajnali órákra is plusz fokokat jeleznek elő az időjósok, napközbeni csúcshőmérsékletre pedig 10 fok körülit, lassan beindul az úthálózat országos kátyútlanítása.
Minden évben az az autósok érzése, hogy több az úthiba, mint korábban, idén is ez a szubjektív benyomásunk, megkérdeztük hát az ország két legnagyobb útkezelőjét: mit mutatnak az adataik? Ami ennél is fontosabb: milyen erőkkel készülnek az utak rendbe tételére?
Vidék – 200 ezer tonna kátyúzó anyag bedolgozása a terv
„2017-ben összesen 150 úthibából eredő kárbejelentés érkezett, míg 2018-ban eddig 224”* – írta szerkesztőségünknek a Magyar Közút, amelynek munkatársai 32 ezer kilométer hosszú országos közúthálózatot figyelnek és javítanak egész évben. A települések közötti sztrádák, autóutak, fő-, és mellékutak tartoznak hozzájuk, ezeken télen is „folyamatosan, ütemezetten” kátyúznak, már amikor ezt az időjárás engedi.
Ezek a javítgatások nem jelentenek végső megoldást. Téli kátyúzásra egyrészt tartósan száraz, csapadékmentes időben van lehetőség, azaz korlátozottan, ráadásul ezek a foltozások csak ideiglenesek. A melegaszfalt-keverő telepek télen zárva vannak, ilyenkor ún. hideg aszfalt használatával alkalmi kátyúzásokat végeznek, ami szintén fontos, de általában nem tartós, nem végleges megoldás. Télen elsősorban a hóeltakarításra és a síkosságmentesítésre fókuszálnak.
„A tartósabb kátyúzási munkákat mindig a téli üzemeltetési időszak után, vagyis március hónaptól tudjuk végezni, ezzel egy időben indulnak el a teljes körű útfelújítási munkáink valamennyi megyében idén is” – mondja az MK.
Megkérdeztük, hogy rögzítik-e a kátyúk számát, nőtt-e az elmúlt évekhez képest (ami ugye nem azonos a bejelentésekével), de az MK nem regisztrálja az úthibákat darabra, a bedolgozott anyagmennyiséget tartja számon. 2016-ban 185 ezer tonnát, 2017-ben 202 ezer tonnát simítottak bele az úthibákba.
„2018-ban is utóbbihoz hasonló nagyságrendű kátyúzó anyag felhasználását terveztük be. A munkákat az utak hierarchikus rendje szerint első körben a gyorsforgalmi, majd a fő-, végül a mellékúthálózaton végezzük el, folyamatosan, ütemezetten. Célunk, hogy a tavasz folyamán a legforgalmasabb szakaszokon a szükséges tartós beavatkozásokat elvégezzük” – állítja a Magyar Közút.
Jelentse be, ha kátyút lát!
Mindkét útkezelő ellenőri hálózatot működtet, ezek az emberek folyamatosan figyelik az utak állapotát, elvileg naprakész információik vannak. Ezen felül az önkormányzatok is jelzik az újabb és újabb kátyúkat – amit megtehetnek az autósok is. Ha ön kátyút lát, és zavarja, jelentse be. A budapestieket itt, a vidéki úthálózat hibáit itt. Az ígéret szerint kijavítják.
Budapest – 13 ezer kátyút már betömtek ideiglenesen
A fővárosban 1312 kilométernyi fő-, és tömegközlekedési útvonalat kezelő Budapest Közút a kijavított kátyúkat darabra is nyilvántartja. A Vezess kérdésére például azt állították, hogy „2018. évben eddig 13 150 darab kátyút észleltünk és állítottunk helyre”. Hozzátették, ennek nagy részét az időjárás miatt ideiglenesen, hideg aszfaltozással. „Ezt a feladatot naponta két műszakban folyamatosan végezzük, 12-16 brigáddal, illetve gépkocsival. „
Éves szinten 32-38 ezer darab kátyú helyreállítását végzik, mondják, amire 5-6 ezer tonna aszfaltot használnak fel. Ha ezt az arányt átvetítjük a Magyar Közút országosan felhasznált 200 ezer tonnájára, az körülbelül 1,26 millió kátyút jelent. Ez pusztán a mi számításunk, ők nem közöltek adatot.
Visszatérve a fővárosba, a BK azt mondta a Vezessnek, hogy az általuk észlelt, vagy hozzájuk bejelentett úthibákat „a forgalom biztonsága érdekében 24-48 órán belül megszüntetjük”. Különösen az 500 kilométernyi hosszú budapesti főutakra koncentrálnak, a felmérések szerint ezen halad az összes fővárosi forgalom 85 százaléka.
Azt is elárulta a Budapest Közút, hogy az autósok nem csak kátyútömködéseket látnak majd tőlük a mainál melegebb és szárazabb tavaszi idő beköszöntétől, hanem nagyobb felületeken, aszfaltmarás utáni kopóréteg-cserét.
2018-ban összesen 25-30 ezer négyzetméternyi aszfaltcserét terveznek a fővárosban.
Ha kárt okozott autójában az úthiba…
Sajnos ennek van szezonja, aki pórul járt, három dolgot mindenképpen tegyen meg, hogy könnyebben kártalaníthassa a biztosítója.
1, Fontos még a helyszínen több fotót készíteni az útról, a kátyúról, utóbbiról lehetőleg úgy, hogy mellé rakunk egy laptopot, újságot, bármit, ami mellett beazonosítható a mérete. A kerék, futómű stb. sérüléséről is kattintsunk pár képet, legyen olyan is, amin látszódik a rendszám.
2, A biztosítókkal nem olyan egyszerű, nagyban megkönnyíti a károsult autós dolgát, ha rendőrt hív a kár elszenvedésének helyére, akiket meg kell kérni jegyzőkönyv készítésére. Ezzel már nyugodtabban lehet a biztosítóhoz menni.
3, Célszerű a kárigény bejelentése előtt meglátogatni egy autószerelő műhelyt, ahol állíttassunk ki egy előzetes javítási kalkulációt, lehetőség szerint külön az anyag-, és munkadíj feltüntetésével. Így talán annyit fizet a biztosító, amennyit az autós gondol kártalanításra.
Kiderítettük, hogy miért nincsenek egy szintben a csatornafedelek az utakon – cikkünk itt olvasható.
*UPDATE 8.44-kor
Cikkünk megjelenése után bő két órával a Magyar Közút jelezte, hogy az egyik általuk küldött adat téves. „Tavaly nem 150, hanem 666 kátyúkár bejelentés futott be hozzánk” – közölték, ez a helyes szám cikkünk harmadik bekezdésének nyitómondatában.