Ahogy korábban beszámoltunk róla, Moszkva 2021-től csak elektromos buszokat helyezne forgalomba. Nem csoda, hogy a jelentősebb gyártók Oroszországban nagy hangsúlyt fektetnek az akkumulátortechnológiás buszok fejlesztésére. Ilyen a GAZ-csoport is, mely évek óta tökéletesíti prototípusait.
Az új elektromos buszt az orosz főváros polgármestere, Szergej Szobjanyin és a moszkvai régió kormányzója, Andrej Vorobjov jelenlétében mutatták be. Nem véletlenül, ugyanis egy megállapodást is aláírtak a LiAZ-gyár vezetőivel arról, hogy a jövőben jelentősen megnövelik a moszkvai régió ipari potenciálját. A bemutatott autóbuszt a GAZ-csoport a Moszkvai Állami Műszaki Egyetemmel közösen fejlesztette ki.
Az új alacsonypadlós busz lényegében a LiAZ-5292-es továbbfejlesztett változata, igaz, szinte már alig hasonlít rá. Nem csoda, hiszen ez már a harmadik prototípus 3 éven belül. A most bemutatott jármű kifejlesztésekor figyelembe vették az előző prototípussal szerzett tapasztalatokat, az ugyanis 2017 első félévében Moszkvában rótta az utakat és ez idő alatt legalább 25 ezer utast szállított.
A legfontosabb változtatás maga az akkumulátortechnológia, ugyanis a korábbi lítium-mangán helyett lítium-titán energiatároló egységeket építettek be. Ezek előnye, hogy ultragyors töltéssel 10-18 perc alatt újratölthetők, ennek köszönhetően akár 350 kilométert is meg tud tenni egy nap. Szintén újdonság, hogy ez a jármű már kétzónás HVAC-rendszert használ, mely legalább 300-féle paraméter, többek között a légkondicionáló, a fűtés és a térdeplőrendszer szabályozását teszi lehetővé.
Az akkumulátorcsomag védőburkolata hullámos lett a korábbi sík borítással szemben, így olyan, mintha két jókora, zárható tetőbokszot cipelne magával a jármű. De a dinórajongók számára egy spinoszaurusz látványát is idézheti. A jármű frontrésze jóval szolidabb lett a második prototípusénál, a szélvédő és a lökhárító közötti zongoralakk-fényezés pedig letisztult hatást kelt.
Az utasok három széles utasajtón juthatnak fel az utastérbe, melyben az ülőhelyek száma változatlanul 27. Az állóhelyekből viszont kicsivel kevesebb lett: a korábbi 63-mal szemben ezen a buszon 58 áll rendelkezésre. A buszon utazók biztonsága érdekében az utasteret fedélzeti kamerarendszerrel is ellátták.
Bár az autóbuszt a moszkvai tömegközlekedési igényeknek megfelelően fejlesztették ki, a gyártó bízik abban, hogy a nagyobb európai városok is látnak majd fantáziát a GAZ-csoport új elektromos autóbuszában. Nem mellesleg Moszkva jelenleg egy kínai elektromos buszt tesztel, korábban pedig már finn és fehérorosz akkumulátortechnológiás buszok is jártak az orosz fővárosban.