Halálutak – könnyen rákerül a bélyeg egy-egy hazai útra, de mit mutatnak a baleset-számok? A Vezess most közli a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) kikért adatokat, majd a halálos, súlyos vagy könnyű sérüléssel járó baleseti számok után azzal árnyaljuk a képet, hogy megnézzük: a fekete listán szereplő utak közül melyiken mennyi jármű közlekedik, és egyáltalán, melyik út milyen hosszú. Ezek nyilvánvalóan befolyásolják a balesetszámokat.
Utánajártunk annak is, mennyit traffipaxozik a rendőrség a legtöbb balesetes utakon a két éve baleset-megelőzési célból beállított VÉDA-rendszer traffipaxaival, és végül közöljük, hogy a sebességmérők beállítása előtt mi volt az utak toplistája.
Melyik autópályán mennyi baleset volt?
A tavalyi számok összesítése még hónapokig eltarthat, a KSH 2016-os statisztikái alapján ez a sztrádák sorrendje.
- M1-es autópálya: 129 baleset összesen, ebből 10 halálos, 35 súlyos, 84 könnyű sérüléssel járó volt 2016-ban. Ezzel az ország összes útja közül az M1-esen történt a 2-ik legtöbb baleset abban az évben.
- M3-as autópálya: 122 baleset, ebből 6 halálos, 38 súlyos, 78 könnyű sérüléses. Ezzel az ország összes útja közül az M3-ason történt a 3-ik legtöbb baleset.
- M7-es autópálya: 106 baleset, ebből 4 halálos, 23 súlyos, 79 könnyű sérüléses. Ezzel az ország összes útja közül az M7-esen történt a 8-ik legtöbb baleset.
- M5-ös autópálya: 94 baleset, ebből 7 halálos, 39 súlyos, 48 könnyű sérüléses. Ezzel az ország összes útja közül az M5-ösön történt a 11-ik legtöbb baleset.
- M0-s autóút*: 64 baleset, ebből 4 halálos, 14 súlyos, 46 könnyű sérüléses. Ezzel az ország összes útja közül az M3-esen történt a 17-ik legtöbb baleset. (*Nem autópálya, hanem autóút az M0, a sztrádákhoz hasonlóan kétszer két sávos, több helyen oldalanként három sávos. Felépítése miatt raktuk ide, és nem a jellemzően kétszer egy sávos főutak közé.)
Az M1 mostanában sokat szerepel a sajtóban a gyalázatos (és tegyük hozzá: helyenként veszélyes) állapota miatt, talán nem meglepő, hogy a balesetes adatsort is ez az autópálya vezeti. A minapi kormányzati bejelentés szerint sajnos csak foltozgatás lesz rajta, nem teljes hosszon elvégzett felújítás.
Nézzük meg, hogy ezen az öt úton mekkora a forgalom, és az a járműmennyiség mekkora hosszúságon oszlik el – így árnyaltabb képet kapunk a fenti balesetszámokról.
- M3 – 280 km hosszú, átlagosan 29.761 darab egységjármű hajt fel rá naponta (2016-os adat).
- M7 – 233 km hosszú, átlagosan 34.049 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- M5 – 173 km hosszú, átlagosan 42.854 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- M1 – 171 km hosszú, átlagosan 64.034 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- M0 – 108 km hosszú, átlagosan 74.303 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
Ha a hosszúság alapján vizsgáljuk, még sokkolóbb az M1 magas balesetszáma, hiszen ez a legrövidebb a 4 autópálya közül. De kilométerre lebontva a balesetszámot is előzi az M0-st. A veszélyességét viszont jól mutatja, és az állapotára is némileg magyarázatot ad, hogy ezen a második legsűrűbb a forgalom.
Egy kilométerre jutó járműmennyiségben egyértelműen az M0 emelkedik ki a mezőnyből, viszont ha ehhez arányosítjuk a balesetek számát, zsúfoltsága ellenére egyértelműen biztonságosabb a fenti 4 autópályánál. Talán az alacsonyabb maximális sebesség miatt?
Muszáj kis magyarázatot fűzni az „egységjármű” kifejezéshez. A számokat a Magyar Közút 2016-os éves jelentéséből vettük át, az útkezelő munkatársai a motorkerékpártól a kamionig típusonként rögzítik az utakat használó járművek számát, majd ezeket a nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan egységesítik, hiszen nem mindegy, hogy 10 járműből egy úton 2 kamion, vagy 6. „Összegyúrva” a motorkerékpárokat, személyautókat, kamionokat stb., kijön nekik minden útra az egységjármű/nap adat, ezt használtuk mi is.
Mi az egy számjegyű főutak toplistája?
Az ország 30 legveszélyesebb útjának listáját kértük ki a KSH-tól, ebből 8 darab I. rendű, azaz kiemelten fontos főút. Sajnos ezek közül néhányon rendkívül sok baleset történik, a halálos tragédiák számát összegző listán az első két helyen is főút található (4-es, 6-os).
- 4-es főút: 187 baleset összesen, ebből 13 halálos, 46 súlyos, 128 könnyű sérüléssel járó volt 2016-ban. Ezzel az ország összes útja közül a 4-es főúton történt a legtöbb baleset 2016-ban.
- 1-es főút: 118 baleset összesen, ebből 4 halálos, 38 súlyos, 76 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül az 1-es főúton történt a 4-ik legtöbb baleset.
- 6-os főút: 112 baleset összesen, ebből 12 halálos, 37 súlyos, 63 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 6-ik legtöbb baleset.
- 3-as főút: 109 baleset összesen, ebből 5 halálos, 24 súlyos, 80 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 7-ik legtöbb baleset.
- 8-as főút: 99 baleset összesen, ebből 8 halálos, 27 súlyos, 67 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 9-ik legtöbb baleset.
- 7-es főút: 94 baleset összesen, ebből 3 halálos, 19 súlyos, 72 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 9-ik legtöbb baleset.
- 5-ös főút: 93 baleset összesen, ebből 7 halálos, 28 súlyos, 58 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 9-ik legtöbb baleset.
- 2-es főút: 65 baleset összesen, ebből 5 halálos, 18 súlyos, 42 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 16-ik legtöbb baleset.
Messze kiemelkedik a mezőnyből a 4-es számú főút, ezen van a legtöbb halálos, a legtöbb súlyos, és a legtöbb könnyű sérüléssel járó baleset az ország összes útja közül. Debrecentől nyugatra és délre kiemelkedően sok a baleset, ugyanis a 47-es főúton is rengeteg tragédia történik: 113 baleset volt 2016-ban, ebből 7 halálos, 45 súlyos, 61 könnyű sérüléses. Az országos feketelistát vezető 4-es közelében húzódó 47-es ezzel országosan 5-ik a feketelistán.
Nézzük meg itt is, hogy a főutak milyen hosszúak, mekkora forgalom fut rajtuk a Magyar Közút 2016-os adatai alapján.
- 4-es főút – 352 km hosszú, átlagosan 13712 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- 6-os főút – 262 km hosszú, átlagosan 7905 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- 3-as főút – 247 km hosszú, átlagosan 8803 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- 7-es főút – 233 km hosszú, átlagosan 6969 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- 5-ös főút – 185 km hosszú, átlagosan 7833 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- 8-as főút – 180 km hosszú, átlagosan 9818 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- 1-es főút – 177 km hosszú, átlagosan 8123 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
- 2-es főút – 78 km hosszú, átlagosan 10693 darab egységjármű hajt fel rá naponta.
Nem csak hosszával, de a rajta áthaladó forgalom nagyságával is kiemelkedik a 4-es főút, ám ha a zsúfoltságot nézzük, dobogón sincs a toplistás I. rendű főutak között. Sőt, ha a méretéhez és a járműmennyiséghez nézzük a balesetszámát, már nem ez az út tűnik a legveszélyesebbnek.
Aki ismeri a Budapest és a szlovák határ között húzódó 2-es főutat, annak nem meglepő ez a brutális járműmennyiség, a hazai döntéshozók időnként lépnek is a csökkentése, az út biztonságosabbá tétele érdekében. Mintegy 30 kilométeren épült mellé 1996-ban az M2 autóút, amit éppen most szélesítenek kétszer kétsávossá, de nem autópályává. Nyilván sokat segítene, ha mind a 78 km hosszúságban valódi sztráda húzódna, erre sajnos csak homályos tervek vannak.
Vajon ezeken az autópályákon és főutakon traffizik a rendőrség?
Indokolt a kérdés, hiszen emberemlékezet óta a gyorshajtást tartja a rendőrség a legfőbb baleseti oknak. Számos módszerrel lehet ez ellen tenni (oktatás, megelőzés stb.), a leglátványosabb azonban a sebességmérés, és a gyorshajtók megszórása bírságokkal. Csaknem két éve kimondottan baleset-megelőzési célból állította hadrendbe a VÉDA nevű traffipax-hálózatot az ORFK.
Élesítettek országszerte 365 darab fix sebességmérőt 2016. április 5-én, valamivel előtte pedig beüzemeltek 160 darab mobil készüléket.
A rendőrség oldalán található lista alapján nézzük meg, hogy arra az 5 útra, amelyen 2016-ban a legtöbb baleset volt, mennyi fix készüléket szereltek fel a 365 darabból.
- 4-es főút, a 352 km-en összesen 4 helyen van fix traffipax
- M1-es autópálya, a 171 km-en 2 darab traffipax működik egy helyen, Budapest belterületén, az M1/M7 kivezetőjén
- M3-as autópálya, a 280 km-en 8 darab traffipax működik 4 helyen, ebből 2 Budapest belterületén
- 1-es főút, a 177 km-en összesen 4 helyen van fix traffipax
- 47-es főút, a 215 km-en 5 helyen működik fix traffipax.
A rögzített traffikon felül a rendőrség természetesen a mobil készülékeit is használta, és használja ezeken az utakon, ám januártól a sztrádákra már sokkal kevésbé viszik ki őket. 2018-tól nagyságrendekkel kevesebb alkalommal vezényelnek rendőröket sebességmérésre az autópályák, autóutak, osztott pályás utak hídjaira, felüljáróira. A döntés szerint inkább lakott területekre, illetve fokozottan balesetveszélyes, jellemzően kétsávos utakra vezénylik az állományt.
Szerencsére a mobil traffipaxok mérési helyeiről is elérhető a vezénylési terv, amit többé-kevésbé be is tart a rendőrség, azaz meg lehet előre nézni, hogy például március hónapban mikor, hová állítják fel a háromlábúakat.
Mi a 4-es főutat böngésztük végig, amely 4 megyét szel át, azaz 4 megye vezénylési tervében is szerepelnie kell. Pest megyében például a napi 20-25 mérési helyszín közül általában 1-2 traffizást végeznek a 4-es főúton. Az alábbi táblázat a mai, keddi sebességmérések helyét mutatja, mindössze egyszer mennek a megyei rendőrök az ország legveszélyesebb útjára, 12-tól 15 óráig mérnek a 40-es km-szelvénynél.
Szolnok megyében a napi nagyjából 30 mérésből olyan 6 darab érinti a 4-es főutat, Hajdú-Biharban a napi átlagos 30-35 mérésből 4-8 ellenőrzés érinti, míg Szabolcsban az átlagosan 20 mérésből 2-3 alkalommal traffipaxoznak ezen az úton.
Két éve mi volt a sorrend?
A fix traffipaxok végleges listáját 2015 decemberében tette közzé a rendőrség, akkor a 2014-es baleseti adatok álltak a rendelkezésükre. Szerencsére ezek egy része éppen meg van nekünk is, itt írtunk róluk részletesen. Az autópályák (plusz M0) sorrendjét akkor is az M1 vezette, és a dobogón is ugyanúgy az M7, és az M3 szerepelt, de a pozíciójuk akkor fordított volt.
- M1 – összesen 111 baleset, ebből 4 halálos
- M7 – összesen 86 baleset, ebből 6 halálos
- M3 – összesen 79 baleset, ebből 9 halálos
- M0 – összesen 62 baleset, ebből 3 halálos
- M5 – összesen 56 baleset, ebből 4 halálos
Ami igazán elkeserítő, hogy a KSH 2014-es statisztikái szerint akkor mind az öt autópályán kevesebb baleset volt, a 2016-as adatok mind az öt helyen magasabbak.