Mi az az autóval kapcsolatos apróság, amivel valószínűleg a legtöbbet találkozunk? Bosszankodunk, ha otthagytuk az szekrényen vagy hosszú percekig szívroham közeli állapotba kerülünk miatta, amikor nem abban a zsebben találkozunk vele, amire emlékeztünk. Bizony, ez a slusszkulcs, ami nagy változáson ment keresztül az elmúlt években. Sőt, a jövőben talán teljesen el is tűnik majd és helyét átveszik az okostelefonok vagy okosórák. A BMW például aktívan tervezgeti az autókhoz és korszakhoz illő kulcsokat.

Rettentő hosszú ideig a kulcs nem szolgált másra, mint az autó nyitására és indítására, ennek megfelelően kialakítása nem volt elsődleges szempont. A 02-es BMW-k kulcsa nagyjából úgy nézett ki mint, mint bármilyen lakáskulcs. A végtelenül egyszerű fémdarabnak persze vannak előnyei, amit néhány Lada-tulajdonos még mindig élvezhet. Például nem lesz baja, ha vízben ázik a strandon vagy váratlanul a földön koppan.

Így lett a kulcsból modern kütyü 1

Nagyjából a ’70-es évektől kezdve kapott nagyobb szerepet a slusszkulcs, körülbelül ekkorra kaptak valamiféle műanyag házat, amitől nem csak jobb fogású lett, de könnyebben felismerhető és megtalálható is a zsebben. Ezek mellett lifegett a kulcskarikán a roppant menő lopásgátló távirányítója, meg persze a tetszőleges kulcstartó is elengedhetetlen része a szettnek. Aztán a kompaktabb és újszerűbb kialakítás jött, amit csak egyszerűen bicskakulcs néven szokás emlegetni és például a Volkswagen-csoportnál ma is előszeretettel használják.

Egészen a ’90-es évekig kellett várni, mire a bajorok elhatározták, hogy az eddigi kulcs és távirányító duót érdemes lenne összeházasítani. Előtte azonban még támadt egy remek ötletük, a hagyományos kulcs műanyag házába egy apró lámpát építettek, hogy a kedves tulajdonos ne karmolja össze a fényezést a zár keresése közben. Hamarosan aztán nem is volt szükség erre, hiszen a távirányítós központi zárral megoldódott a kulcslyuk körüli karcolások problémája is.

Így lett a kulcsból modern kütyü 17

Elsőként az E39-es 5-ös sorozat és az E46-os 3-as kapta meg a mai rendszer szerinti kialakítást, amiben a BMW-jelet nyomva záródik az autó, valamint hosszú nyomásra felhúzódnak az ablakok. Természetesen a nyitás gombot hosszan tartva leengedi az elektromos ablakokat. Került rá egy harmadik gombocska is, ezzel a csomagtartó nyitható.

A 2000-as évek elején változott meg jelentősen a BMW-k slusszkulcsa, mely már sokkal közelebb áll a távirányítóhoz, hiszen a komfortos nyitás-zárás, valamint a gombos indítás szükségtelenné tette a hagyományos formátumot. Cserébe azonban megjelentek a színesebb, az autó felszereltségéhez illeszkedő darabok. A kulcs tolla nem tűnt el nyomtalanul, az benne van a hízott műanyag házban.

Így lett a kulcsból modern kütyü 18

Ma pedig a kulcsok csúcsa az érintőkijelzős változat, melyet nem árt sűrűn töltögetni. Azonban olyan funkciókat tudunk aktiválni vele, mint az állófűtés vagy a távvezérelt parkolás, de ránézhetünk a hatótávra is, legyen akár elektromos, akár belsőégésű motorral szerelt az autó. A jövő azonban mást ígér, az okostelefonok mellett erre sem lesz már szükség, elég lesz az applikáció vagy a telefonhoz tartozó azonosító. Ez azt is lehetővé teszi, hogy például megfelelő jóváhagyás és hitelesítés után a család más tagjai is hozzáférjenek az autóhoz.