Röviden – Jaguar F-Pace | |
---|---|
Mi ez? | A Jaguar F-Pace a márka legtermetesebb SUV-ja, a kompresszoros V6-os benzinessel pedig a legerősebb is. |
Mit tud? | Sportos vezethetőséget adni nagyra nőtt szabadidő-autó-testben. |
Mibe kerül? | 2 literes, 163 lovas dízelmotorral, hátsókerék-hajtással és kézi váltóval 13, a 380 lovas kompresszoros erőgéppel 24,5 millióról indul a Jaguar F-Pace, a tesztautóba ezen felül még 7,9 milliónyi opciós tétel jutott. |
Kinek jó? | Aki mindenképp mást szeretne, mint, amit a német márkák kínálnak, de sokhengeres, erős, megnyerő formájú szabadidő-autóra vágyik. |
Jaguár szívverésének ütemére villog a Start gomb, aminél kevés menőbb geg van az autóiparban. Ráadásul a Jaguar képes alumíniumból SUV-t faragni, aztán az így kapott F-Pace-be beledobták az F-Type szinte már retróba hajló kompresszoros V6-osát a komplett kipufogórendszerrel együtt. Végül persze finomhangolták, mert túlzottan ordas hangok jöttek belőle. A recept ettől még izgalmas, de vajon mi sült ki belőle?
Külső
Szívszorítóan dögös a Jaguar F-Pace még ebben az unalmas, ezüstmetál színben is. Ian Callum, a Jaguar formaügyi mindenhatója a megszokott elemekből is tudott valami jól elkülöníthetőt alkotni, és cseppet sem ragaszkodott a megszokott SUV-s megoldásokhoz. Nincs rajta haspáncél-imitáció, sem körbefutó műanyag, helyette viszont kiváló arányérzékkel rajzolta meg a hátsókerekes puttonyos formát, amit aztán a nagy kerekekkel felemeltek a szabadidő-autók közé.
Szigorúak és nagyon technósak a LED-es fényszórók, amik szinte eltörpülnek a hatalmas, fekete maszk két oldalán. Ugró jaguár ugye már nem lehet a gépháztetőn, de így legalább van hová rejteni az adaptív, távolságtartós tempomat radarját. Még mindig balzsam az autóbolond lelkének a masszívan domborodó gépháztető.
Profilból valóban megvan a kurta első túlnyúlás és a jóval hosszabb hátsó, közötte pedig a nyúlánk gépháztető és a hátratolt kabin. Izmosan domborodnak a lemezek, különösen a hátsó kerekek felett, és vagány az alacsonyan vezetett tetővonal is, ami miatt azért üvegfelületből látványosan kevés jutott. Sportos hangulatú autó egyszerűen nem létezhet kopoltyú nélkül, ezért a Jaguar F-Pace sárvédőire is jutott belőle.
Erősen döntött a hátsó ablak, dupla kidörgő és sikánmotívumos hátsó lámpák jelzik, hogy a forma itt bizony a praktikum előtt ért célba, de cseppet se bánjuk. Különben is van nagyszerűen elrejtett, motorosan ki- és becsukódó vonóhorog hozzá arra az esetre, ha veterán E-Type-ot kéne veterán-szépségversenyre vinni.
Belső
Messze vannak már azok az évek, amikor az angol autók belülről is úgy néztek ki, mint egy vidéki kastély szivarszobája. Fényesre lakkozott fa és fenséges Connolly bőrkárpit helyett tipikus, modern hangulatú lett minden Jaguar beltere, így az F-Pace-é is. Alapvetően nem okoz meglepetéseket, egységesek a formák és megvan a nagyobb modellekre jellemző körbefutó ív, mely a hanyag illesztések miatt megtörik a – méltatlanul kemény plasztikból készült – ajtókárpitok és a műszerfal találkozásánál.
Sem a műbőr kárpitozás, sem a bulinegyed átlagos péntek estéit idéző kótyagos varrások nem emelik a sztratoszférába a Jaguar F-Pace utasterének színvonalát. Ahogyan a gombok kicsit izgő-mozgó, műanyagos kapcsolási érzete is messze van a konkurensek grammra kimért tikkenéseitől vagy éppen mesteri klattyanásaitól. Van még mit gyúrni az összeszerelési minőségen és a karosszéria merevségén bőséggel, engem leginkább a tető folyamatos ropogása nyugtalanított, mely a gigantikus panorámatető ellenére is véleményes. Dicséretes azonban, hogy csak mérsékelt mennyiségben használták a zongoralakkot és a tetőkárpit Alcantarája isteni finomságú.
Még a teszt napjai is kevesek voltak ahhoz, hogy megszokjam a fennsíkon elhelyezett ablakemelő kapcsolósort. Minden átkozott mélygarázsos beállás alkalmával az ajtóburkolat alaptáboránál található ülésmemória-gombjait sikerült megnyomni, aztán csak csodálkoztam, hogy minden távolodik tőlem és nem az ablak megy lefelé. Bár a helykínálat messze elmarad például a kellemesen tágas BMW X3-asétól, de a kabin még komor feketében is otthonos, sportosan passzentos. Utóbbi elmondható a minden irányban állítható ülésekről, melyeket a keskeny combtámasz kivételével az egészen széles átfogású tesztcsoport nagyja is be tudott állítani kényelmesre.
2874 milliméteres tengelytávon elegendő helyet kap négy átlagos termetű utas, és azok sem panaszodnak majd a hátsó helyekre, akik 180 centiméternél később fejezték be a növést. Magas az üléspozíció, így a szűkre húzott ablakok és a masszív tetőoszlopok ellenére is megnyugtató a biztonságérzet. Persze a kilátás főleg hátrafelé erősen korlátozott, de a tolatás perceiben támaszt nyújt a remek képű tolatókamera, melynek segédvonalai is sokat segítenek a manőverezésben.
Széles, 10,2 colos érintőképernyő mögött fut az InControl Touch fedélzeti rendszer, mely indítás után lassan kel életre, utána viszont – az üzemmódválasztóval ellentétben – gyors és a csempés menü is színes és látványos. A kezelhetőségét némileg könnyíti, hogy a kis peremen megtámaszthatjuk a kezünket. Rengeteg funkció érhető el róla a hangulatvilágítás színétől a hajtáslánc részletes beállításáig. A klíma főbb funkcióit szerencsére nem száműzték a menübe, az ülés szellőztetéshez és a fűtéséhez azonban már az infotainmenthez kell nyúlni, azonban erre van álladó gomb a kijelző alsó során.
Természetesen tud navigálni, de ezzel a gyorsasággal és magyarsággal nem fog a Waze vadászterületén portyázni a Jaguar, az biztos. A térképet azonban akár a kormány mögött, a műszeregység helyén is nézegethetjük. Kiválóan szól az opciós Meridian hifi, de miután többször felmondta a szolgálatot, aztán majdnem megette Apukám kedvenc Pink Floyd lemezét (pedig barátságos módon angol zenét választottam), inkább csak telefonról adtam neki a muzsikát.
Meglepően jól áll tárolóhelyekből a Jaguar F-Pace, bőséges hely akad folyadékoknak és számtalan más motyónak az ajtók zsebeiben, hasznos a középkonzol gumírozott telefontartója, amiben nem csúszkál a készülék és a kartámaszból felbukkanó töltőkábel is elvezethető a célig. Aranyos és átgondolt részleteit azonban érdemes eltanulnia a kistestvér E-Pace-től majd a modellfrissítés során.
650 literes a csomagtartót találunk elektromosan mozgatható hátfal mögött, amibe ugyan magasra kell emelni a motyókat, de a szabályos tér és a masszív csomagrögzítők jól pakolhatóvá teszi. Két kar meghúzásával buknak előre a hátsó ülések, így már 1,7 köbméteres tér áll rendelkezésre felújítandó alufelnik vagy más, hízottabb cuccok szállítására.
Technika
Motorok
163 lóerős, 2 literes, négyhengres Ingenium turbódízellel kezdődik a Jaguar F-Pace motorkínálata, ez kizárólag hátsókerékhajtással és hatsebességes kéziváltóval elérhető 13 millió forinttól. Az első összkerékhajtású, automataváltós verzió már 180 lovas (14,8 millió Ft), ezen felül még van a 240 lóerős változat és a V6-os turbódízel kereken 300 lóval 18,4 milliótól.
250 lóerőtől indul a benzines választék, ez négyhengeres, 2,0 literes turbós motor és már alapáron jár hozzá az összkerékhajtás és az automataváltó is 15,7 milliós indulóárral. A következő lépcső már 300 ló (16,9 millió Ft), a csúcsot pedig egyelőre a tesztelt kompresszoros V6 képviseli. Bármiféle hibrid hajtáslánc nem elérhető a Jaguar F-Pace-hez.
Közeli rokonságban áll az XE és XF modellekkel a Jaguar F-Pace, melynek karosszériája 80%-ban alumíniumból készült, a maradék pedig nagy szilárdságú acél. Ennek eredményeképp ez a 4,7 méteres szabadidő-autó 1861 kilogrammot nyom a mérlegen, ami nem sok egy ekkora autótól.
Alapvetően a hátsó kerekeket hajtja a 380 lovas, 3,0 literes, kompresszoros hathengeres motor, de ha a rendszer tapadásvesztést érzékel, akkor akár a nyomaték 50%-át is képes az első tengelyhez továbbítani. Öröm, hogy nem csak papíron, de valóban ennek megfelelően a viselkedése is inkább hátsókerekes autóra utal. A többi motorhoz hasonlóan V6-oshoz a már más autókból is ismert 8 sebességes ZF automata váltó kapcsolódik.
Vezetés
Erő ugyebár van bőséggel és szerencsére ehhez igényes, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futóművet raktak a Jaguar F-Pace alá, amihez még hozzácsapták a direkt kormányzást is, mely egyenesen a Porsche és a BMW kapujának közelébe emeli a vezethetőségét. Váratlanul élvezetes, jól kanyarodó és könnyed az F-Pace, ami igazi öröm azoknak, akik hajlamosak elcsábulni, amikor ráakadnak néhány szimpatikus ívvel megszórt útszakaszra.
Kockás zászlóval megvillanó sport módban tüzeli a mélyen megbúvó huligánt a V6-os motor és a ráakasztott kompresszor halvány vonyítása, hátulról pedig törvénytelen kipufogóhangokat lehet előcsalogatni az F-Pace-ből. Ropogás is van annyi, mint az angliai csatában. Érezni, hogy időbe telik, amíg a 8 sebességes ZF váltóhoz eljutnak azok a parancsok, amik a jó szögben álló kormány hideg, fém fülecskéin keresztül érkeznek, cserébe valóban a vezetőre bízza a fokozatok kiválasztását. Így aztán csibész módon lehet forgatni a motort, 4000 környékétől már intenzív a menés.
Jóval kellemesebb így a 20 colos, hangyányit ballonosabb gumikon, mint a korábbi V6-os dízel a gigantikus, 22 colos kerekekkel, de még így is érzékenyen érintik az úthibák. A sportos, stabil futómű hangosan kikéri magának a nem kívánatos útfelületet, határozott ütéssel veri rá azonnal a diszlájkot. Szekunder zörejnek pedig roppan a tető. Akik azonban hosszútávfutó utazóautót keresnek, nyugodtabb kormányzásra, csendesebb és finomabb futásra vágynak, azok számára inkább javasolt az azonos technikájú Range Rover Velar. Abban a közegben bizonyára sokkal inkább helyén van a holttérfigyelő, a ráfutásgátló meg a többi kütyü.
Mert a Jaguar F-Pace mindig kér egy kicsit a vezetőtől, mindig fogni kell a gyeplőt, mindig kicsit feszes. Még leszedált panda módban is. Az F-Pace-ből nem lesz egy gombnyomásra lágyan ringó limuzin. Kár is lenne spórolással büntetni a temérdek lovat, akik mohón falják a benzint. Kis vidéki kiruccanással és döntően városban 14,5 litert kért 100 kilométeren. A tank pedig csak 63 literes.
Költségek
24,5 millió forint a kompresszoros hathengeres motorral és összkerékhajtással szerelt Jaguar F-Pace S, amihez alapáron jár a tempomat, az esőérzékelős ablaktörlő, a kétzónás klíma és rengeteg légzsák. A hangulatos panoráma-üvegtető nyitható változatáért 529 330 forintot, az InControl Touch Pro legokosabb fedélzeti rendszerért és a vele együtt járó Meridian hifiért 1 226 660 forintot kell a kasszánál hagyni.
Számtalan tétel vár pipára a konfigurátorban, például 707 ezer forint a fekete bőrbelső, a körberadaros, tolatókamerás és parkolóasszisztenses parkolócsomag 750 ezer forint, de közel 1 millióért ezek mellé még a kamera is 360 fokos. 540 ezret kérnek a kicsi és nem túl szép grafikájú Head-up Display kijelzőért, az adaptív tempomat alulról karcolja a 424 ezer forintos árat. Tengernyi opciós tétel után a tesztautó árcéduláján már 32 354 420 Ft szerepel.
A kompresszoros, 380 lóerős Jaguar F-Pace és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-AMG GLC 43 4matic (367 LE) | 18 628 360 |
BMW X3 M40i (360 LE) | 20 300 000 |
Volvo XC60 T8 TwinEngine AWD (390 LE) | 23 140 000 |
Range Rover Velar 3.0 V6 SC (380 LE) | 23 744 000 |
Jaguar F-Pace S 3.0 V6 SC (380 LE) | 24 502 000 |
Értékelés
Összeszerelési minőség és anyaghasználat terén van hová fejlődnie a Jaguar F-Pace-nek. A gusztusos dizájn és a remek vezethetőség, valamint a frankó, kompresszoros V6 igazán szerethető karakterré teszik az angol szabadidő-autót.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|