14 évvel ezelőtt megszűnt a kötelező sorkatonai szolgálat Magyarországon. Így már csak azoknak adatik meg a lehetőség, hogy dolgozzanak az egykori KGST-blokk katonai teherautóival, akik önként jelentkeznek a katonaságba. A rendszerváltás előtti idők technikája még mindig megtalálható a Magyar Honvédségben, elég, ha csak az Ural-4320-as, vagy a KrAZ-255-ös, vagy 260-as teherautókra gondolunk. Az Uralról tudjuk, hogy él és virul, de mi a helyzet az ukrán AvtoKrAZ-zal?
A Kremencsukban található, 1945-ben alapított, nehéz teherjárművek gyártására szakosodott AvtoKrAZ első gyártmánya egy KrAZ-222, 10 tonnás dömper volt. A jármű 1959-ben gördült le a gyártósorról és még javarészt máshol gyártott elemekből állt össze. A teherautó-gyártás beindítása érdekében a ma már Oroszországban található Jaroszlavi Motorgyárból (JaMZ) telepítettek át eszközöket, így eleinte az ukrán teherautók lényegében szovjet technológiával készülhettek.
Igaz, ez sokkal inkább előnyére vált a cégnek, mintsem hátrányára. 1967-ben kezdődött a KrAZ-255-ös teherautó gyártása, melyet összkerékhajtással és off-road abroncsokkal láttak el. A 14,9 literes, JaMZ V8-as dízelblokkal szerelt járműből Magyarország és Lengyelország mellett még Észak-Korea, valamint Libanon is vásárolt. 1979-ben a gyár elérte a csúcspontját: egy dolgozóra 1,66 darab legyártott teherautó jutott.
1982-ben bemutatták az extrém igénybevételre tervezett KrAZ-260-as sorozatot. Ezeket a járműveket 14,9 literes JaMZ dízelmotorral szerelték, mely 1500 percenkénti fordulatszám mellett 1079 newtonméteres maximális nyomatékteljesítményre volt képes. A KrAZ-260-as három évvel később Moszkvában is letette a névjegyét, amikor egy Vörös téri díszszemlén 152 milliméteres, 2A36-os nukleáris lőszer tüzelésére alkalmas tábori ágyút vontatott. A KrAZ-260-as teljes rakománnyal megterhelve még további 10 tonna vontatására volt alkalmas, míg önmagában közel 30 tonnát volt képes cipelni.
Az 1990-es évek végén privatizálták a vállalatot és német-ukrán tulajdonosi kézbe került. Jelenleg az ukrán Finanszi ta Kredit pénzügyi–ipari csoport gyakorolja a tulajdoni jogokat. A csoportot pedig Ukrajna egyik leggazdagabb embere, Kostyantin Zhevago birtokolja. A KrAZ 2004-ben hatalmas, mintegy 2300 darabra szóló tendert nyert meg Irakban, melynek keretében számos, különféle teherautót szállíthatott a közel-keleti országba.
Két évvel később legördült a szerelőszalagról a 800 000. teherautó (a magyar Wikipédia-oldal tévesen 80 ezrediket ír), mely egy öttengelyes KrAZ-6446 nehéz-teherbírású jármű volt. 2009-ben bemutatták a KrAZ С20.2-es modellt, mely olyan dizájn és hajtásláncbeli újításokat tartalmazott, amilyenekkel azelőtt nem lehetett találkozni a Kremencsuki Autógyár termékpalettájában. 2013-ban megindult a cégnél a páncélozott harci járművek gyártása, tavaly pedig bemutatták a vállalat MAN-fülkékkel rendelkező közép-kategóriás teherautó-családját.
A cég fennállása óta 814 000 haszonjárművet gyártott. A kínálatban jelenleg 33 alapmodell, 350-féle modellváltozat található, melyek összesen 1500-féle konfigurációban rendelhetők. A KrAZ dömpereket, nyerges vontatókat, platós teherautókat, rönkszállítókat, felépítmény nélküli teherautókat, valamint pótkocsikat gyárt. A vállalat ugyanakkor saját fülkéi mellett előszeretettel épít teherautókat MA3, illetve korábbi generációs MAN és Renault kabinok felhasználásával.
A gyártósorokról legördülő járművek 70 százaléka exportra megy. Az ukránok olyan országokban vannak jelen termékeikkel, mint például Ruanda, Mianmar, Macedónia, vagy Thaiföld. Emellett a helyi piac is ellátja megrendeléssel a vállalatot: legutóbb a Délkelet-Ukrajnában található iparváros, Krivoj Rog bányájának kellett szállítani egy tucat 16 tonna teherbírású KrAZ-65055 típusú billencsest. A járműveket 370 lóerős, turbófeltöltős, Euro V-ös dízelmotor hajtja.
A KrAZ tehát nem tűnt el a süllyesztőben, igyekszik lépést tartani a technikai fejlődéssel, de az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy amíg a fejlődő országoknak megfelel a régmúlt időket idéző komfort és kialakítás, addig nem igazán kell csipkednie magát, hiszen az EU piacain nem igazán tudna labdába rúgni az ukrán gyártó.