Felkavaró felvételek láttak napvilágot az interneten: az Uber által a rendőrségnek átadott fedélzeti videón az a pillanat látható, amikor a társaság önvezető autója elgázolja a 49 éves Elaine Herzberget, amint az kerékpárját tolta át az úton.
A felvétel rengeteg kérdést felvet. Egyrészt a gyalogos teljes sötétségben, a kijelölt (és kivilágított) gyalogátkelőtől távol próbált meg átkelni az úton. Fejét az utolsó pillanatban mintha az autó felé kapná – ez arra enged következtetni, hogy nem számított közeledő járműre, ami egy főút esetében meglehetősen felelőtlen hozzáállás.
Másfelől a 44 éves Rafaela Vasquez, a jármű biztonsági tartalék sofőrje, akinek az autonóm rendszer meghibásodása vagy téves helyzetértékelése esetén kell közbeavatkoznia, az ütközést megelőzően kétszer is hosszasan lepillant a középkonzol irányába – nem kizárható, hogy üzenetet olvasott vagy filmet nézett a központi monitoron.
És hát ott van az autó fejlesztőinek a felelőssége: olyan gépjárművet, amely nem képes előre észlelni az oldalról közeledő, közvetlen veszélyt jelentő akadályt, hanem lassítás nélkül hajt neki, nem volna szabad közútra engedni és ott tesztelni.
Mindez persze csak spekuláció: a rendőrségi nyomozás fogja kimondani, hogy kit terhel a felelősség az ügyben. Amennyiben nem az áldozat a hibás, az minimum az Uber autonóm mobilitási programját, de akár az egész autóipar robotjárműterveit is megakaszthatja, évekkel hátravetheti.