Jó pár jelentős változás történt a honi raliban. Kezdjük talán a legfontosabbal, miszerint idén biztosan nem lesz címvédés, ugyanis a három éve egyeduralkodó Herczig Norbert 2018-tól már a Rallye Európa Bajnokságon versenyez majd. A négyszeres bajnok egyébként pont az Eger Rallye-val egy időben, az Azori-szigeteken debütál majd új navigátorával, Ferencz Ramónnal és a számára már jól megszokott Skoda Fabia R5-tel.
No, de térjünk vissza a magyar mezőnyhöz
Herczig távollétében a bajnokság első számú esélyesévé Hadik András lépett elő. A miskolci pilóta az elmúlt két szezonban a második pozícióban zárta a pontvadászatot, tavaly ráadásul rettenetesen megszorongatta Hercziget, gyakorlatilag ő volt az egyetlen, aki éles versenykörülmények között le tudta győzni a címvédőt. A fordos pilóta ráadásul a bajnokcsapattól igazolt egy kulcsfigurát, Bacigal Igort, aki az elmúlt három évben a jobb1-ből segítette Herczig munkáját, jelentősen kivette részét a bajnoki sikerekből. Hadik legnagyobb ellenfele az előzetes esélylatolgatások szerint Vincze Ferenc lehet. A szécsényi pilóta az elmúlt évben alaposan összebarátkozhatott az általa hajtott Skoda Fabia R5-tel, ráadásul a szezonzáró futamot – amit szintén Eger környékén rendeztek – meg is nyerte navigátorával, Bazsó Attilával.
A kihívók táborát gyarapítja Turán Frigyes és Kazár Miklós is. Turán idén is marad a jól bevált Fiesta R5-nél, de a jobb1-ben helycsere történt: Farnadi Ágnest Bagaméri László váltotta. S, ha már navigátorcsere, nem szabad elfeledkeznünk Balogh Jánosról, aki Szőke Tamást ültette maga mellé és a 3-as géposztályból felköltözött a királykategóriába, ahol egy Skoda Fabia R5-tel igyekszik felvenni a versenyt a legjobbakkal. Tavaly a szezon felénél hatalmasat bukó és az évad további részét kihagyó Velenczei Ádám is visszatér a mezőnybe a Hyundai i20 R5-tel. Ha a fiatal pilótának sikerül kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtania és elkerülik a komoly töréskárok, akár a dobogóért is harcba szállhat minden egyes futamon.
A mezőny színvonala mindenesetre nem csökkent semmit a tavalyihoz képest. Egerben 15 R5-ös autó áll majd rajthoz, igaz, Herczig mellett mindenképp meg kell emlékeznünk egy komoly hiányzóról, mert Ranga Péter Szőke Tamás távoztával nem tud rajthoz állni minden futamon: a pécsi pilóta előzetes programjában mindössze a Veszprém és a Mecsek Rallye szerepel.
A bevezetőben jelentős változásokat említettünk és az ORC-vel elérkeztünk a második ilyen ponthoz. Az Országos Rallye Challenge Bajnokság a harmadik éve része az ORB-nek és még soha ilyen erős, illetve népes sem volt még a kategória, mióta életre hívták. Ennek az az oka, hogy az N csoportos Mitsubishi Lancer homologizációja 2018 végén lejár, a 3-as kategória legjobbjai pedig úgy döntöttek, hogy nem várnak még egy évet, inkább átalakítják az autóikat az ORC jóval nagyobb szabadságot adó szabályai szerint. Így kerülhet a 33-as helyett 34-es szűkítő a motorokba, a hagyományos H kapcsolású váltót szekvenciálisra cserélhetik, lecsökkenthetik az autók tömegét, illetve sokkal korszerűbb, nagyobb tapadást biztosító futóművek kerülhetnek az autók alá. Az N csoport korábbi bajnokai, Matics Mihály és Rongits Attila is egy-egy ilyen „űr” Mitsubishit állít majd csatasorba, megnehezítve ezzel a címvédő Maricsek Miklós és a kategória többi, egyébként is nagyon gyors pilótájának a dolgát.
A harmadik újdonság pedig, a már 2017-ben is beharangozott, de idénre testet öltő Peugeot 208 R2 márkakupa. A francia gyártó egy utánpótlás-sorozatot indít útjára, ahol a kupában részt vevő párosok közül az első három minden futam után pénzdíjban részesül, versenymérnök segíti a pilóták munkáját és ott van még jolly jokerként a hétszeres bajnok ifj. Tóth János, aki mentorként tanácsokkal látja el a hozzá forduló feltörekvő versenyzőket. A kupasorozat idei győztese pedig jutalomként 2019-ben rajthoz állhat majd egy külföldi futamon. A peugeot-os bajnokságba csak az aszfalt futamok eredményeit veszik számításba, a gyártó ezzel is igyekszik relatíve alacsonyan tartani a költségeket, hogy a résztvevőknek ne kelljen külön murva futóművet vásárolniuk az autóikhoz.
A hétvégi Eger Rallye is fantasztikusnak ígérkezik, igen népes mezőny várja a ralit szerető közönséget. Idén nemcsak a Rally2 versenyzőivel egészül ki az ORB, ORC és a Historic mezőnye, hanem vasárnap már a MARB futam szereplői is részesei lehetnek a versenynek. Összesen több mint 220 páros indul a hétvégi versenyen. Péntek délután az egri Dobó téren lesz a rajtceremónia. Szombaton 4 gyorsaságival, vasárnap pedig 3 gyorsasági szakasszal várja a nézőket Eger és környéke. Bővebb információk.
Szerző: Vörös Gergő